مراسم عروسی در گرجستان : برپا کردن جشن ها و مراسمات مختلف در خون تمام مردم گرجستان است. گرجی ها حتی تعطیلات آخر هفته خود را هرچند کوتاه باشد، برای خود جشن می گیرند. میتوان تصور کرد که دیگر چه اهمیت بسیار زیادی به عروسی ها و مراسمات این چنینی میدهند. برای مردم گرجستان مراسم عروسی یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است. در طول تاریخ گرجی ها جشن عروسی های خود را طی چند روز پشت سرهم برگزار می کردند اما امروزه در تفلیس یعنی پایتخت این کشور و شهرهای بزرگ، آن را به آخر هفته موکول می کنند. توریست ها و گردشگران تور گرجستان در این مراسمات شاهد جندین نوع غذا، صدای موزیک بسیار بلند، رقص سنتی، آواز محلی و ... خواهند بود. جالب اینجاست که آمار نشان داده گرجی در طول چند سال اخیر علاقه بسیاری برای ازدواج با روس ها نشان داده اند و مرکز خدمات عمومی گرجستان نیز اعلام کرده که بیشترین تعداد ازدواج گرجی ها با اتباع خارجی مربوط به شهروندان روسیه بوده است. در عروسی های گرجی تعداد مهمان ها بسیار زیاد بوده و کوچک ترین عروسی گرجی 100 تا 150 نفره است! رد کردن و نیامدن در عروسی برای گرجی ها نوعی توهین در نظر گرفته شده و باید انتظار شروع یک دشمنی طولانی را داشت! در عروسی گرجی تمام کسانی که دعوت می شوند باید حضور پیدا کنند و نیامدن آن به معنی بی احترامی است. برای گرجی هایی که میخواهند ازدواج کنند، مراسمات و سنت هایی هست که باید انجام دهند. ما برای شما فرهنگ مراسم عروسی در گرجستان را معرفی کرده ایم تا کمی با فرهنگ مردم این کشور دوست داشتنی بیشتر آشنا شوید. 

نیشونبا، مراسم نامزدی

برای شروع، نیشنونیا که یک مراسم سنتی ازدواج است گرفته می شود. نیشنونیا که همان نامزدی می باشد، در زمان قدیم در گرجستان به این صورت بود که پسر به منزل دختر می آمد تا دست او را بگیرد. همچنان این مراسم در بعضی از کشورهای گرجستان به همین صورت برگزار می شود. در تفلیس اما این سنت یک مراسم قبل از عروسی بوده تا خانواده های دو طرف با هم آشنا شوند. 

نیشونبا، مراسم نامزدی

تعداد بسیار زیاد میهمانان

گرجی ها تعداد افراد زیادی را برای مراسم عروسی خود دعوت می کنند و عروسی های آن ها به بزرگی و شلوغی شهرت دارد. میتوان گفت به طور کلی صدها میهمان از هر دو طرف به مراسم دعوت خواهند شد. گرجی ها حتی فامیل های دور خود را نیز بدون دعوت رسمی دعوت می کنند. همانطور که گفته شد در این مراسم همه کسانی که دعوت شده اند باید حضور داشته باشند. 

تعداد بسیار زیاد میهمانان

عروس برون

سنت عروسی برون در گرجستان یک سنت همیشگی بوده که در آن داماد به همراه ساقدوش خود وارد خانه عروس شاده تا او را با خود ببرد. همان جا نیز خانواده داماد با نزدیکان عروسی و ساقدوش و عروس دیدار می کنند. میهمانان نیز در این مراسم با یکدیگر نوشیدنی خورده و برای خوشبختی آن ها دعا می کنند. 

عروس برون

مراسم قدم زنون

مراسم عروسی گرجستانی ها هم به صورت مدنی است و هم مذهبی. به همین خاطر بین این دو مراسم، عروس و داماد میتوانند در شهر قدم زده و یا حین رانندگی شهر را بگردند. میتوانند همراه با فامیل و دوستان در ماشین آواز بخوانند و یا عکس بگیرند. 

مراسم قدم زنون

غذا خورون

بعد از جشن عروسی، عروس و داماد باهم به مراسم عروسی برمیگردند تا میهمانان را ببینند. سپس باید چند سنت را انجام دهند؛ اولین سنت این است که در بدو ورود زن و شوهر باید یک بشقاب بشکنند، بعد از آن که عروس و داماد نشستند، خانواده داماد یک نفر را انتخاب می کند که غذای سنتی را به عروس و داماد و سپس به دیگر میهمانان تعارف کنند. در آخر نیز تامادا یا کشیش آن دو را زن و شوهر می خواند. 

غذا خورون