قوانین فرودگاهی استانبول : سالانه میلیون ها میلیون توریست و گردشگر از سراسر دنیا به شهرهای مختلف کشور جذاب و فوق العاده ترکیه سفر می کنند. دلیل اصلی این سفرها نیز جاذبه های گردشگری بی نظیر و مراکز خرید بسیار خوبی هستند که در این کشور بوجود آمده. این روزها میلیون ها توریست و گردشگر ایرانی با تور استانبول به کشور ترکیه رفت و آمد دارند. برای ورود به شهر استانبول و یا به طور کلی به کشور ترکیه میتوان از قطار، هواپیما، ماشین شخصی و اتوبوس استفاده کرد. اما اگر قصد سفر هوایی به این کشور را دارید نکاتی و قوانینی درباره فرودگاه استانبول هست که باید بدانید. به خصوص برای کسانی که اولین بار است به این کشور به صورت هوایی سفر می کنند بسیار مهم است که بدانند چه وسایلی را میتوانند همراه خود داشته باشند و چه وسایلی را مجاز به وارد کردن به ترکیه نیستند. در ادامه همراه لست تورز باشید تا با قوانین فرودگاهی این کشور آشنا شوید. 

قوانین فرودگاهی استانبول

قوانین مربوط به ورود به کشور ترکیه

برای وارد شدن به شهر استانبول، شهر آنتالیا و یا هر شهر دیگر از کشور ترکیه قوانین و مقرراتی هست که باید رعایت کنید تا سفری خوش وخاطره انگیز به این کشور داشته باشید. این قوانین از سایت بین المللی یاتا که انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی می باشد برگرفته شده است. لوازمی که مسافران میتوانند با خود به کشور ترکیه وارد کنند شامل موارد زیر می باشند :

  • محصولات تنباکویی :‌ این محصولات تنها افراد بالای هجده سال میتوانند همراه خود ببرند. هر فرد میتواند تا ششصد نخ سیگار برگ، پنجاه نخ سیگار برگ، صد نخ سیگاریلو که وزنشان بیشتر از سه گرم نباشد، 250 گرم تنباکو با دویست کاغذ سیگار و 250 گرم تنباکو پیپ.
  •  چای و قهوه به اندازه یک کیلوگرم از هر کدام
  •  انواع و اقسام شکلات و آبنبات به اندازه حداکثر یک کیلوگرم
  • عطر و ادکلن به اندازه حداکثر ششصد میلی لیتر
  • انواع و اقسام سوغاتی و هدایا به ارزش حداکثر 430 یورو
  • انواع جواهرات به ارزش حداکثر پانزده هزار دلار و یا ارزش برابر آن 
  • لوازم شخصی مثل دوربین، لپتاپ، موبایل و … 
  • انواع مختلف دارو برای استفاده شخصی
  • نوشیدنی های الکلی برای مسافران بالای هجده سال در صورتی که تنها یک لیتر باشد.

قوانین مربوط به ورود به کشور ترکیه

قوانین مخصوص به حیوانات خانگی

بهتر است بدانید که هر مسافر تنها اجازه دارد که دو حیوان خانگی با خود به ترکیه ببرد، آن هم در صورتی که مدارک زیر را ارائه داده و به همراه داشته باشد :

  •  گواهی واکسیناسیون
  • گواهی رسمی دامپزشکی
  •  کارت شناسایی یا پاسپورت حیوان خانگی 

قوانین مخصوص به حیوانات خانگی

قوانین ورود سلاح و مهمات

تنها در صورتی میتوانید سلاح و مهمات را با خود وارد کشور ترکیه کنید که مجوز ورود از وزارتخانه محیط زیست و جنگلداری ترکیه را داشته باشید و همینطور تعداد محدودی سلاح گرم و مهمات را میتوانید وارد کنید.  

قوانین ورود سلاح و مهمات

مقررات خروج از ترکیه

شما تنها در یک صورت میتوانید شهر استانبول ترکیه را رایگان ترک کنید که از وسایل و محصولات زیر به اندازه گفته شده ببرید :

  • محصولات تنباکویی دو کیلوگرم و یا سه کارتن از محصولات تنباکو محلی
  • انواع و اقسام هدایا و سوغاتی که حداکثر پنج هزار لیر ارزش داشته باشند. 
  • در صورتی که میخواهید کالا یا اجناسی به ارزش پنج هزار لیر را از ترکیه خارج کنید میبایست مدرکی ارائه دهید که ارز نشان دهد ارز خارجی خود را به لیر تبدیل کرده و ارزش معادل آن بیشتر از پنج هزار لیر بوده است. 
  • همینطور بهتر است بدانید که خارج کردن محصولات و اجناسی مثل فراورده های آردی، کاکائو، ادویه، قهوه، چای و لوازم عتیقه از این کشور ممنوع می باشد. 

مقررات خروج از ترکیه

قوانین ورود و خروج ارز به کشور ترکیه

توریست ها و گردشگران میتوانند بدون هیچ محدودیتی در کشور ترکیه لیر و یا هر ارز خارجی دیگری مثل دلار و یورو را به همراه خود داشته باشند. اما باید در زمان ورود مقدار ارز خارجی که با خود دارید را ثبت کنید و رقم دقیق آن در پاسپورت شما به ثبت برسد. برای خروج ارز از کشور ترکیه نیز حداکثر تا پنج هزار دلار یا ارز برابر به همین مقدار را همراه خود ببرید. 

قوانین ورود و خروج ارز به کشور ترکیه

توصیه های مهم برای توریست های ایرانی در فرودگاه های استانبول

یک سری نکات و پیشنهادات مفیدی برای توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول هست که باید رعایت کنید. اولین مورد اینکه لوازم الکترونیک خود مثل لپتاپ و دوربین و … را از برای بررسی جداگانه از چمدان ها خارج کنید. نکته دوم اینکه حتما مطمئن شوید که چمدان خود را به خوبی بسته اید. پیشنهاد می شود به آن قفل بزنید چرا که ممکن است فردی به صورت غیر قانونی داخل چمدان شما مواد مخدر بگذارد. در ادامه لوازم با ارزش و قیمتی مثل جواهرات و طلا و … را در کیف دستی خود قرار دهید. هنگام تحویل گرفتن چمدان خود توجه کنید تا اشتباهی رخ ندهد و چمدان را اشتباهی برنداشته باشید. همینطور دقت کنید که چمدانتان برچسب داشته باشد. زمانی که چمدان خود را به فرودگاه تحویل می دهید، روی آن ها برچسب شناسایی می زنند. بعد از تحویل گرفتن چمدان دقت کنید که هیچ آسیبی نیده باشید در اینصورت مسئولین را مطلع کنید. در آخر از قرار دادن اجسام فلزی در چمدان خودداری کنید چرا که ممکن است منجر به باز شدن چمدان ها شود. 

توصیه های مهم برای توریست های ایرانی در فرودگاه های استانبول

حرف اخر

در آخر بهتر است همیشه دو ااعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور پیدا کنید. همینطور باید بدانید که مالیات و ارزش افزوده تمام چیزهایی که خریداری کرده اید در فرودگاه حساب می شود اما از آنجایی که شما ساکن ترکیه نیستید و با تور ارزان استانبول به این شهر سفر کرده اید، احتیاجی به پرداخت مالیات نیست و تنها باید به باجه مخصوص مالیات در فرودگاه مربوطه مراجعه کرده و فکتور مبلغی که به عنوان مالیات پرداخت کرده اید را پس بگیرید. همینطور از اعتبار گذرنامه شما نیز شش ماه باید مانده باشد. توریست های ایرانی احتیاجی به ویزا برای ورود به کشور ترکیه نداشته و همچنین گواهی سلامت نیز نیاز نمی باشد.