قصر موسیقی کاتالان در بارسلونا : آیا تابحال میدانستید که در دنیا قصری به اسم قصر موسیقی وجود دارد؟ این قصر باشکوه و با عظمت در شهر زیبای بارسلونا قرار داشته و در تمام دنیا بسیار معروف است. این تالار در منطقه خود مختار کاتالونیای اسپانیا قرار داشته و نام کامل آن پالائو د لاو موزیک (Palau de la Música Catalana) می باشد. این تالار بوسیله لوییز دومانچه ای مونتانر به سبک نوگرایی کاتالان طراحی شده است. ساخت این تالار موسیقی از سال 1905 تا 1908 طول کشیده و سرانجام در تاریخ نهم فوریه سال 1908 افتتاح شده است. بنای این ساختمان در سال 1905 برای گروه کر اورفئو کاتالان افتتاح شده و سه سال بعد به صورت رسمی افتتاح شد. همینطور برای هزینه ساخت این قصر موسیقی از مردم کمک گرفتند. شورای شهر بارسلونا به معمار مدرن کاتالانی این ساختمان که لوئیز دومنک ای مونتانر نام داشته، در سال 1909 میلادی جایزه بهترین بنای ساخته شده را داده اند. هر سال بسیاری از توریست ها و گردشگران تور اروپا که به موسیقی علاقه مند هستند، به بارسلونا سفر می کنند تا این قصر باشکوه را از نزدیک ببینند. 

قصر موسیقی کاتالان در بارسلونا

لوییز دومانچه‌ای مونتانر، سازنده این قصر

بد نیست توریست ها و گردشگران تور اسپانیا در مورد سازنده این قصر و تاریخچه آن چیزهایی بدانند. معمار مدرن این بنا به اسم لوییز دومانچه ای مونتانر، سال 1850 متولد شده و در سال 1923 فوت شد. این معمار که کاتالونایی اسپانیایی بود، روی مدرنیزمه کاتالا و حرکت هنر نو، تاثیر بسیار زیادی داشت. او در ابتدا در رشته فیزیک و علوم طبیعی مشغول به تحصیل بود ولی خیلی سریع به رشته معماری تغییر رشته دارد. معروف ترین و محبوب ترین آثار او همین قصر موسیقی کاتالان و بیمارستان سنت پائول است. اولین بار بنای قصر موسیقی در سال 1982 میلادی مورد بازسازی قرار گرفت و این بازسازی حدود هفت سال به طول انجامید. همینطور در سال 1997 این سالن کنسرت به همراه بیمارستان صلیب مقدس و سنت پائول به لیست میراث جهانی یونسکو پیوستند. امروزه بیشتر از نیم میلیون نفر توریست تور لحظه آخری اروپا از این سالن موسیقی برای تماشای اجرا و نمایش موسیقی دیدن می کنند. از سمفونی گرفته تا جاز و موسیقی کاتالانی در این قصر اجرا می شوند. 

لوییز دومانچه‌ای مونتانر، سازنده این قصر

بسیاری از ثروتمندان منطقه خود مختار کاتالونیا از معمار این بنا خواستند تا از تکنیک هایی استفاده کند که ویژگی های شهر زیبای بارسلونا را به مخاطب نشان دهد. معمار بنا نیز از هنرمندان محلی و خلاقیتشان استفاده کرد تا مجسمه ها، تزئینات و شکل ساختمان را زیباتر کنند تا امروزه به یکی از مهم ترین و زیباترین سالن های موسیقی در دنیا تبدیل شود. در نمای بیرونی نیز از معماری سنتی اسپانیایی و عربی که به خوبی باهم تلفیق شده اند، استفاده شده. در انتخاب شیشه های رنگی، آجرهای قرمز، کاشی های براق و موزاییک های این قصر حساسیت بسیار استفاده شده تا بتوان شفافیت، آزادی و صراحت را به توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اسپانیا القا کند. مجسمه های میگل بلی را نیز میتوان در یک گوشه از قصر دید. این مجسمه های نمادی از موسیقی کاتالانی هستند. 

لوییز دومانچه‌ای مونتانر، سازنده این قصر

در سالن موسیقی این قصر دو ستون بسیار بزرگ قرار داشته که با دیگر ستون های که دیده اید فرق می کنند. این ستون ها کاشی های برق پوشانده شده اند و از طراحی های گل برای تزئین آن استفاده شده است. بالای این ستون ها میتوان مجسمه های نیم تنه بزرگ از بتهوون، باخ و پالستریا را در قسمت نمای اصلی ساختمان و تندیس ریشارد واگنر را در قسمت کناری آن دید. همینطور در قسمت نمای اصلی این ساختمان، درست در بالاترین قسمت آن موزاییک کاری و سمبلیک و بزرگی وجود داشته که نماد گروه کر اورفئو کاتالان می باشد. این نماد را میتوان از سمت دیگر خیابان نیز دید. 

لوییز دومانچه‌ای مونتانر، سازنده این قصر

هنگامی که وارد این قصر شدید، به سقف راهروی قصر نگاه کنید که با موزاییک های براق و به شکل ستاره پوشانده شده اند. توریست ها و گردگشران تور ارزان اروپا از این راه پله میتوانند به طبقه دوم برسند. بیشتر قسمت سرسرای این ساختمان که نسبت به دیگر قسمت های سالن زرق و برق کمتری دارد، محل ورود بازدیدکنندگان می باشد. در طبقه دوم نیز سالن لوییز میت قرار داشته که دارای چند مجسمه نیم تنه از موسیقی دانان مربوط به این بنا می باشد، قرار دارد. 

لوییز دومانچه‌ای مونتانر، سازنده این قصر

سالن کنسرت این قصر یک شاهکار به تمام معناست! بدون هیچ اغراقی زیباترین معماری را که تابحال دیده اید این سالن کنسرت دارد. به توریست ها و گردشگران تور ارزان اسپانیا پیشنهاد میکنیم که حتما اول از این سالن کنسرت دیدن کنند. این سالن تنها سالنی در اروپا بوده که در تمام روز با نور طبیعی روشن است. این سالن کنسرت تا 2200 نفر ظرفیت داشته و همینطور یک نورگیر شیشه ای بزرگ دارد که قسمت وسط آن به شکل گنبد طلایی برعکسی بوده که با رنگ آبی پوشانده شده است و به همین صورت خورشید و آسمان را نشان میدهد. تم اصلی این قسمت، گروه کر است. به همین شکل که یک گروه از خوانندگان کر که البته خانم هستند، به دور خورشید یا همان نورگیر سقف جمع شده اند و رهبر ارکستر معروف اسپانیایی نیز که انسلم کلاوه نام دارد در سمت چپ صحنه ایستاده است و پایین مجسمه نیم تنه، گروهی از مجسمه دختران را که در حال خواندن آهنگ گل های می هستند

لوییز دومانچه‌ای مونتانر، سازنده این قصر