قصر ایت بن حدو در مراکش : شهر ایت بن حدو در دامنه های قسمت جنوبی کوه های مرتفع اطلس قرار داشته و یکی از زیباترین منظره های دست ساز انسان است. این شهر در راستای دره ای در یک بیابان صخره ای مراکش می باشد. این شهر به دلیل قصبه های و ساختمان های بلندش بسیار معروف است. ساختمان های این شهر پشت دیوار دفاعی بزرگی قرار داشته و بوسیله برج های گوشه تقویت شده اند. در این شهر قصری همنام شهر قرار داشته که یکی از زیباترین و بهترین نمونه های قصر در معماری قسمت جنوبی کشور مراکش است. زمینه بیابانی و زیبای ایت بن حدو از دید غربی ها مخفی باقی مانده و بسیاری از توریست ها و گردشگران تور اروپا از تماشای این قصر فوق العاده زیبا و جذاب عقب مانده اند. هم اکنون قصر ایت بن حدو یکی از میراث فرهنگی و جهانی یونسکو بوده و همچنین پس زمینه بسیاری از فیلم های هالیوودی معروف مثل Lawrence of Arabia، The Last Temptation of Christ، Gladiator، Alexander بوده است. 

قصر ایت بن حدو در مراکش

تاریخچه قصر ایت بن حدو در مراکش

مردم محلی این منطقه معتقدند، ایت بن حدو حدود 757 سال بعد از میلاد بوسیله بن حدو تاسیس شده. سنگ قبر این فرد پشت دیوارهای شهر پنهان شده است. قدمت هیچ کدام از سازه های این شهر به قبل از قرن هفدهم میلادی نمیرسد، شهر ایت بن حدو درواقع در کنار یک راه بازرگانی که بسیار مهم می باشد، قرار داشته و این مسیر ساحارا را به مراکش وصل می کند. تا قرن شانزدهم میلادی تحارت در این راه کمتر شده و این شهر من من از پیشرفت افتاده و اهمیت خود را در آن زمان از دست داد. ولی امروزه ساکنان اصلی ایت بن حدو به سمت رودخانه و یک روستای مدرن تر مهاجرت کردند که به جاده نزدیک تر است و توریست های تور لحظه آخری اروپای بیشتری از آن دیدن می کنند. 

تاریخچه قصر ایت بن حدو در مراکش

بازسازی قصر ایت بن حدو در مراکش

حدود سال 1962 در زمان فیلمبرداری فیلم Lawrence of Arabia در این قصر ایت بن حدو، بسیاری از خانه های آن که در حال فروپاشی و ویرانی بودند، مورد بازسازی قرار گرفتند. بعد از گذشت سال ها این مکان بوسیله سازمان میراث یونسکو در سال 1987 مورد بازسازی قرار گرفته و بسیاری از قسمت های آن که جلوی شهر قرار دارند هم اکنون در وضعیت بسیار مناسبی به سر میبرند. اما همچنان ساختمان های پشتی آن به شدت نیاز به توجه و بازسازی دارند. 

بازسازی قصر ایت بن حدو در مراکش