قبرس که به طور رسمی جمهوری قبرس خطاب می‌شود، کشوری جزیره‌ای در شرق مدیترانه است که سومین جزیره بزرگ و البته پرجمعیت‌ترین آن‌ها در مدیترانه محسوب می‌شود. قبرس در جنوب ترکیه، غرب سوریه و لبنان، شمال‌غرب  فلسطین، شمال مصر و جنوب‌شرقی یونان واقع شده است. برخی از دیوارهای آبی قبرس از قدیمی‌ترین‎های جهان‌اند و گفته می‌شود بین 9.000 تا 1.050 سال عمر دارند.

قبرس شمالی زیبا

تاریخ قبرس:

قدیمی‌ترین حضور انسان در جزیره در حدود سال 10.000 قبل از میلاد مسیح است. زندگی انسان‌ها در آن زمان به صورت دسته‌جمعی و در قالب شکارچی و در جزایر جنوبی قبرس شکل گرفت. اولین پایه‌های زندگی روستایی در حدود سال 8.200  قبل از میلاد در این کشور زیبا آغاز شد.  قبرس از استرتژیک‌ترین مناطق به علت نزدیکی به خاورمیانه به شمار می‌رفت. این کشور در سال 708 قبل از میلاد توسط آشوریان فتح شد و به مدت یک قرن (تا قبل از بوجود آمدن امپراتورهای مصر و پارس در سال 545 قبل از میلاد) تحت فرمان آشورها بود. در سال 333 قبل از میلاد به دست اسکندر مقدونی فتح شد و با مرگ وی به دست اطرافیان او افتاد. وقتی امپراتوری روم در سال 395 قبل از میلاد به دو بخش روم شرقی و غربی تقسیم شد، قبرس قسمتی از روم شرقی شد. با حمله مسلمانان در سال 649 بعد از میلاد، به دست مسلمانان فتح شد و تسلط آنان بر منطقه تا 300 سال باقی ماند. در سال 1570 میلادی قبرس بخشی از خاک عثمانی‌ها شد و حکومت آنان در این منطقه قرن‌ها به طول انجامید. در سال‌های بین 1878-1877 مستعمره برینانیا شد و بریتانیا در سال 1878 بریتانیا مدیریت رسمی خود را بر منطقه آغاز نمود با این شرط که از ارتش عثمانی در برابر یورش روس‌ها (در منطقه) حمایت کند. قبرس تا سال 1906 به عنوان پایه‌ای برای مسیرهای استعماری در نظر گرفته می‌شد و علت آن نزدیکی به کانال سوئز بود که اصلی‌ترین مسیر برای بریتانیا به منظور رسیدن به هندوستان به شمار می‌رفت. در جنگ جهانی اول که عثمانی‌ها همچنان بر منطقه حاکم بودند، به عنوان قدرت‌های مرکزی وارد جنگ شدند. در 5 نوابر 1914 ارتش بریتانیا به طور رسمی قبرس را ضمیمه کنستانتین اول یونان کرد به شرطی که وی به نفع بریتانیا وارد جنگ شود که وی امتناع ورزید. در سال 1923 در طی پیمان لوزان، جمهوری نوپای ترکیه به طور رسمی از هرگونه ادعایی بر قبرس چشم‌ پوشید. بدین ترتیب قبرس در 16 آگوست 1960 موفق شد استقلال خود بدست آورد. این استقلال بعد از پیمان‌نامه بین زوریخ و لندن که بین دولت‌های بریتانیا، یونان و ترکیه امضا شد، بدست آمد و بدین‌ترتیب قبرس به عنوان کشور مستقل اعلام گردید قبرس جمعیتی در حدود 77.1 درصد یونانی، 18.2 درصد ترکی و 4.7 درصد از دیگر ملیت‌ها داشت. در 15 جولای 1974 یونان به قبرس حمله کرد و همین بهانه‌ای شد تا ترک‌ها 5 روز بعد یعنی در 20 جولای 1974 به بهانه سرکوب ارتش یونان به قبرس حمله کنند.  بسیاری از یونانی‌های قبرس مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان به علت فشار و یورش ترک‌ها شدند. فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های سنگینی علیه ترکیه وضع شد تا اینکه ایالات متحده علیه ترکیه در قبرس وارد جنگ شد که نتیجه آن کشته شدن شمار زیادی از افراد شد. نهایتا در اول می 2004 قبرس به همراه 9 کشور دیگر به اتحادیه اروپا پیوست. در قبرس 78% مردم پیرو ارتدوکس شرقی، 20% مسلمان، 1% دیگر مذاهب و 1% نیز پیرو هیچ آیین و مذهبی نیستند. دو زبان یونانی و ترکی به عنوان زبان‌های رسمی این کشور شناخته می‌شوند. عربی زبان اقیلت‌ها در قبرس است.

سواحل قبرس

فرهنگ و گردشگری در قبرس:

یونان و ترکیه تاثیری عمیق از فرهنگ خود را در این کشور برجا گذاشته‌اند که این مهم را می‌توان در غذاها یا نوشیدنی‎های مشترک یافت، همچنین سبک زندگی مردم نیز بسیار به هم شبیه است. از فستیوال‌های جالبی که هر ساله در قبرس برگزار می‌شود، فستیوال کارنوال لیماسول Limassol carnival Festival است که در لیماسول قبرس برگزار می‌گردد. این فستیوال در قرن 20 پدید آمد. که تور لیماسول در ایران طرفداران زیادی دارد.

لیماسول

نیکوسیا که پایتخت قبرس است و تقریباً در مرکز آن قرار گرفته، بزرگترین شهر قبرس به شمار می‌آید. لارناکا نیز از شهرهای مهم و البته قدیمی در قبرس است که جاذبه‌های گردشگری و هتل‌های زیبایی را در خود جای داده است. تور لارناکا در ایران طرفداران زیادی دارد.شهرهای لیماسول و پافوس از نقطه‌نظر گردشگری از اهمیت بسیاری برخوردارند، جاذبه‌های گردشگری، انواع تفریحات و سرگرمی‌ها، مراکز خرید بسیار بزرگ و شیک با برندهای مطرح، ورزش‌های نشاط‌بخش آبی همه‌وهمه از امکانات این شهرهای توریستی می‌باشند. آیاناپا اما از شهرهای برجسته قبرس است که البته در میان ایرانیان نیز از شهرت بسزایی برخوردار است. آیاپانا را با سواحل خیره‌کننده‌ مدیترانه‌ای و شب‌های باشکوهش می‌شناسند. گیرنه ( Kyrenia) که در بخش اروپایی قبرس قرار دارد، از دیگر شهرهای زیبا در قبرس است که به عنوان مقصدی عالی برای گردشگری انتخاب می‌شود. بعلاوه دهکده‌هایی نظیر کوکیلا و پاسوری که در کنار اسکله قرار دارند، انتخاب دیگر لست‌تورز به مسافران تور قبرس است. به‌طور کل می‌توان گفت که بخش‌های لیماسول، فاماگوستا، لانارکا، نیکوسا و پافوس 5 بخش مهم و پربازدیدکننده‌ترین بخش‌ها در قبرس هستند.لست‌تورز سفری خوشی را برایتان در یکی از تور قبرس شمالی، تور قبرس جنوبی و تور قبرس اروپایی آرزومند است.      

این مطالب که مربوط به جزیره قبرس است را از دست ندهید:

قبرس شمالی کجاست + ویدئو       معرفی کشور قبرس