چشمه آلمانی (به ترکی: Alman Çemmesi آلمانی: Deutscher Brunnen) چشمه ای به سبک گازبو در انتهای شمالی جاده مسابقه قدیمی (میدان سلطان احمد)، استانبول ترکیه و روبروی مقبره سلطان احمد اول است. این بنا به منظور گرامیداشت دومین سالگرد بازدید امپراتور آلمان ویلیام دوم از استانبول در سال 1898 ساخته شده است. این فواره در کشور آلمان ساخته شد، سپس به صورت قطعه قطعه ای به استانبول منتقل شده و در سال 1900 مونتاژ شد. گنبد هشت ضلعی چشمه نئو بیزانس دارای هشت ستون مرمری است، و قسمت داخلی گنبد پوشانده شده با موزائیک های طلایی است.

فواره آلمانی استانبول

تاریخچه فواره آلمانی

توجه داشته باشید که این چشمه که مورد توجه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور استانبول قرار گرفته، با نام Fontaine Guillaume شناخته شده است که به معنای واقعی کلمه به "چشمه ویلیام (ویلهلم)" ترجمه می شود. ویلیام دوم در زمان سلطنت خود به عنوان امپراتور آلمان و پادشاه پروس ، از چندین کشور اروپایی و شرقی بازدید کرد. سفر وی به استانبول، امپراتوری عثمانی در 18 اکتبر 1898 در زمان سلطنت عبدالحمید دوم آغاز شد. به گفته پیتر هاپکرک ، بازدید از امپراتوری عثمانی سفری به نفس بود و انگیزه های طولانی مدت نیز داشت. انگیزه اصلی امپراتور برای این بازدید ساخت راه آهن بغداد بود که از برلین تا خلیج فارس عملیاتی می شد و از طریق ایران به هندوستان انگلیس وصل می شد. این راه آهن می تواند سفری کوتاه و سریع از اروپا به آسیا داشته باشد و بتواند صادرات، سربازان و توپخانه آلمان را حمل کند.
در آن زمان، امپراتوری عثمانی نمی توانست چنین راه آهنی را تحمل کند و با اینکه عبدالحمید دوم از پیشنهاد ویلهلم تشکر می کرد، اما به دلیل انگیزه های آلمان مشکوک بود. ویلهلم در اولین بازدید خود فروش اسلحه های ساخت آلمان را به ارتش عثمانی تضمین کرد و در سفر دوم وی وعده ای را برای شرکت های آلمانی برای ساخت راه آهن استانبول - بغداد فراهم کرد. دولت آلمان برای بازدید از استانبول از ویلیام دوم و امپراطور آگوستا در سال 1898 ، چشمه آلمان را ساخت. به گفته آفیف باتور، نقشه های این چشمه توسط معمار اسپیتتا ترسیم شده و توسط معمار شوئل ساخته شده است، همچنین معمار آلمانی Carlitzik و معمار ایتالیایی جوزف آنتونی روی این پروژه کار کرده اند. 
طبق کتیبه عثمانی، ساخت چشمه در هجیرا 1319 (1898-1898) آغاز شد، اگرچه افتتاح چشمه قرار بود در اول سپتامبر سال 1900 – یعنی در 25امین صعود عبدالحمید دوم به عرش انجام شود، اما اما ساخت و ساز در زمان مقرر نتوانست به پایان برسد و در عوض در 27 ژانویه سال 1901 ، که تولد ویلهلم دوم بود افتتاح شد.

تاریخچه فواره آلمانی

معماری فواره آلمانی استانبول

چشمه آلمانی در محلی ساخته شده است که در آن درختی وجود داشته که به درخت Vakvak (به ترکی : Vakvak Ağacı) یا هواپیمای خونین (به ترکی: Kanlı arnar) معروف است. در شورش جانیسار سال 1656، تعدادی از مقامات را به خواسته های شورشیان تسلیم كرد. Boynuyaralı Mehmed Pasha در این شورش پیروز شد ، که دو ماه به طول انجامید و نام Vak'a-i Vakvakiye را گرفت. بعد از آن بسیاری از مردم اعتقاد دارند که میوه های این درخت سر انسان است! چرا که شورشیان تسلیم شده از شاخه های این درخت به دار آویخته شدند.

و اما چیزی که توریست ها و گردشگران تور استانبول را به سمت این فواره جذب می کند، معماری بی نظیر آن است. چشمه هشت ضلعی نئو بیزانس بر روی یک پایه با هشت پله ایستاده است که به سمت دروازه ورودی بالا می رود. هفت حوضه برنجی بر روی حوضچه ها در قسمت های باقیمانده و در بالای مخزن مرکزی گنبدی وجود دارد که توسط هشت ستون پورفیری پشتیبانی شده است. مخزن مرکزی چشمه بر روی سکوی کاشی کاری شده با موزائیک واقع شده توسط یک گنبد برنزی واقع شده است، که بر روی قوسهای مرمر پیچیده بلند شده است. هشت اثر منقوش در آثار سنگ قوس وجود دارد و نمایانگر اتحادیه سیاسی عبدالحمید دوم و ویلهلم است. در چهار مورد از این مدالها، توتای عبدالحمید دوم با زمینه سبز نوشته شده است، و در چهار نماد دیگر ویلهلم "W" با پس زمینه آبی پروس نوشته شده است. علاوه بر این ، در بالای "W" یک تاج وجود دارد و در زیر آن "II" نوشته شده است. این چشمه با حصار برنز احاطه شده بود، اما متأسفانه این حصارها از بین رفته است. قسمت بیرونی گنبد از برنزهای زینتی تزئینی است. سقف گنبد با موزائیک های طلایی و دوباره با توگرا عبدالحمید دوم و نماد ویلهلم دوم تزئین شده است.

معماری فواره آلمانی استانبول

منبع : wikipedia