فستیوال نور در هند : یکی از نورانی ترین جشن ها و مراسمات در هند، فستیوال نور است. این فستیوال پنج روزه که در هند به آن دیوالی میگویند، در فصل پاییز، یعنی ماه های اکتبر و نوامبر برپا میشود. اما با توجه به آنکه تقویم هندوها قمری است، تاریخ برگزاری این فستیوال هر ساله فرق میکند. در سال 2018 فستیوال نور در هند در هفتم نوامبر برگزار میشود. با شروع دیوالی پنج روزه، مردم هند خانه های خود را تمیز کرده و پنجره های خود را برای لاکشمی، الهه توانگری و کامیابی، به عنوان خوش آمد گویی باز میکنند. در این روزها نقش و نگار های سنتی، با پودرهای رنگی بوسیله زنان هندی روی کف اتاق ها، حیاط، و حتی درب خانه ها کشیده میشود تا برای خدایان ترسیم نوعی خوش آمد گویی باشد. تمام شهر گل آرایی شده و با آتش بازیها، شور و نشاط خاصی را در شروع سال جدید به خود میگیرد. فستیوال نور در هند یا همان دیوالی، یکی از بزرگ ترین مراسمات در هند بوده که معمولا در تایلند، سیام، مالایا، ترینیداد و ... با شکلی متفاوت نیز برگزار میشود. دیوالی در زبان هندی، به معنای صفی از نور است. در این جشن یکی از نورانی ترین شب های هند را خواهید دید. توریست ها و گردشگران تور هند نیز در این جشن ها شرکت میکنند. برای شروع این جشن هر کس خانه خود را با فانوس های نارنجی رنگ که به آن "دیا" گفته میشود برای سلام به لاکشمی روشن میکنند. در کنار دیا، فانوس دیپ قرار دارد. این فانوس نشان دهنده دانش است. همانطور که گفته شد، فستیوال نور در هند پنج روز به طول می انجامد که در این پنج روز اتفاقات مختلفی می افتد.

فستیوال نور در هند ‏

اولین روز فستیوال نور در هند

اولین روز از شروع این فستیوال، دهان تراس است. دهان به معنی ثروت و ترایوداشی به معنی روز سیزدهم است. دهان تراس سیزدهم روز از نمیه اول ماه قمری کارتیکا است که دهان وانتاری، وشنو یکی از خدایان هندی، از اقیانوس دانش طب روحانی اهورودا خارج کرده و به مردم در مقابل بیماری و مرگ کمک میکند. در این روز به هنگام غروب، تمام مردم هند باید حمام کرده و هدیه های خود که فانوس های دیا و شیرینی پراساد است به خدای مرگ، یاما راج برسانند. هندوها در کنار درخت مقدس که میتواند در باغ یا خانه شخصی باشد این کار را انجام میدهند. اگر درخت در دسترس نبود، یکی از پاک ترین محل ها در حیاط نیز میتواند انجام شود.

اولین روز فستیوال نور در هند

دومین روز از فستیوال نور در هند

دومین روز از فستیوال نور، به نارک چاتورداسی معروف است. این روز چهاردهمین روز از ماه قمری بوده و کریشنا، یکی از بزرگ ترین خدایان هند در این روز، دشمنی به اسم ناراکاسور را از بین برده و جهان را نجات داده است. مادر ناراکاسور نیز بعد از مرگ فرزندش این روز را به شادی جشن میگرفت. در این روز ماساژ بدن و حمام آفتاب یکی از کارهای مورد علاقه هندوهاست. در این روز نباید فانوس ها روشن باشند.

دومین روز از فستیوال نور در هند

سومین روز از فستیوال نور در هند

اصلی ترین روز از این فستیوال، سومین روز است. سومین شب، ماه کاملا غروب کرده و تاریکی اسمان، هند را فرا میگیرد. دقیقا در همین لحظه که تاریکی آسمان را گرفته لحظه شروع فستیوال است. مردم هند بعد از سپاسگزاری از لاکشمی، برگزاری مراسمات دعا و خواندن سرود، فانوس ها و چراغ های خیابان را روشن کرده و از یکدیگر با شیرینی و هدیه پذیرایی میکنند.

سومین روز از فستیوال نور در هند

چهارمین روز از فستیوال نور در هند

این روز، یکی از روزهایی است که به پادوا، وارشا پراتی پادا و کارتیکا شودا پادیامی شناخته میشود. گفته میشود در این روز زمین های زراعی دهکده ای از بین رفته و مردم آن از خدای رعد، ایندرا درخواست باران کرده و مراقب بودند تا مورد خشم او و طوفان قرار نگیرد. کریشنا نیز تلاش میکند تا به آن ها بگوید هرکس باید از گاوهای خود مراقبت کرده و به پرستش خدای خشمگین ایندرا نپردازد. ایندرا بعد از این اتفاق خشمگین شده و طوفانی به سمت دهکده میفرستد. کریشنا تپه گووادهان را برای محافظت از دهکده بالا نگه میدارد. از آن روز، مردم شمال هند این تپه را میپرستند و باور دارند این تپه محل عبور کریشنا است.

چهارمین روز از فستیوال نور در هند

پنجمین روز از فستیوال نور در هند

آخرین روز از دیوالی به روز برادر و خواهر معروف است. گفته شده در این روز خدای مرگ، یاما برای دیدن یامونا خواهر خود رفته و هدیه ای به او داد تا هرکس پیش یامونا رفت، از تمام گناهانش پاک می شد. از آن زمان تابه حال، برادران در این روز به دیدار خواهران خود میروند تا از گناهان خود پاک شوند. بعد از پایان این جشن، مردم سال نو خود را شروع میکنند.

پنجمین روز از فستیوال نور در هند