فستیوال رنگ در هند : جذاب ترین جشن دنیا را از دست ندهید! فستیوال رنگ در هند یکی از مراسمات همیشگی این کشور بوده که از گوشه و کنار دنیا طرفدار دارد. این فستیوال جشن ملی و مذهبی بهار بوده که هندی ها و هندوها آن را همیشه برگزار میکنند. این فستیوال هولی نام داشته و تقریبا همه دنیا آن را مشناسند. حال که عید نوروز هم نزدیک بوده و دست بر قضا فستیوال هولی نیز همزمان با شروع فصل بهار از ماه مارس بوده، همین حالا از بین تورها، تور ترکیبی هند خود را انتخاب کرده و ماجراجویی هیجان انگیز و رنگارنگی را در هند شروع کنید! این جشن برای هندوها شروع مراسم مذهبی خاصی به اسم پوجا بوده. با شروع بهار و این فستیوال، خیابان های هند بسیار زیباتر از همیشه بوده و میتوان هیجان را در آن احساس کرد ! در این جشن دیگر نباید راجب به لباس و ارایشتان نگران باشید و وسواس نشان دهید، به هر حال از سر تا نوک پاهایتان را در کسری از ثانیه، گلوله های رنگی و آب فرا میگیرد. در این فستیوال، بین رنگ ها و آب پاش ها، فقط باید شادی کرده و از خیس شدن نترسید! هدف جشن در واقع شادی و شور و نشاط بین مردم است.

فستیوال رنگ در هند

تاریخچه فستیوال رنگ در هند

فستیوال هولی یا رنگ ها، مراسمی است که هر سال با شروع فصل بهار در ماه مارس در تمام شهرهای هند برگزار می شود. با شروع این فستیوال، هند چند روزی را در تعطیلات رسمی به سر برده و مردم در خیابان ها مشغول آب پاشی و رنگ پاشی هستند و شروع فصل بهار را جشن میگیرند. این مراسم یک سنت قدیمی در هند بوده و سن و سال نمیشناسد. مردم اعتقاد دارند که بهار روشنایی است که بر تاریکی و خوبی است که بر بدی پیروز شده. روشن کردن آتش در این روز نشانه معجزه آسا پراهلاد جوان است. این داستان در مورد دمونت خواهر هیرانیاکاشیپو است که او را داخل اتش انداخت. هولیکت سوخت اما پراهلاد، خدای ویشنو بدون هیچ مشکلی از آتش فرار کرد و به خاطر از خود گذشتی، این جشن دو روزه را برپا کرد.

تاریخچه فستیوال رنگ در هند

نحوه برگزاری فستیوال رنگ در هند

روز اصلی که جشن شروع میشود، مردم اهالی، شب هنگام به دور آتش معروف چحوتی هولی جمع شده و دعا میخوانند. اولین روز از شروع این جشن که معمولا غروب یا شب برگزار میشود، اتش بزرگی از قبل آماده کرده و روشن میکنند. در این بین تمثال های ساخته شده از هولیکا و خیزران و بوریا، به سمت محل مراسم حرکت کرده و نوازندگی و خوانندگی می کنند. این تمثال ها را وسط آتش گذاشته و همکار برهمن، 7مرتبه آن را طواف میکند. سپس قبل از آنکه آن را آتش بزنند دعا و اشعاری به این صورت میخواند "برپا کردن آتش نشانه ای از نابودی شرهایی که در انسان وجود داشته بوده، دعا به درگاه خداوند برای رفاه و بهبودی بشر" بعد از آن مردم به خانه ها برگشته و روز دوم روزی است که مردم و بسیاری از توریست های تور هند خود را غرق در رنگ میکنند! 

نحوه برگزاری فستیوال رنگ در هند