فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن استانبول : فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن در محله پندیک و در قسمت آسیایی استانبول قرار دارد. بعد از فرودگاه اتاتورک، این فرودگاه دومین فرودگاه شهر استانبول می باشد. نام این فرودگاه نیز از اولین زن خلبان هواپیماهای جنگی در دنیا و اولین زن خلبان کشور ترکیه برگرفته شده است. فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن سال 1998 شروع به ساخته شدن کرده و در سال 2001 با هزینه ای بالغ بر 550 میلیون دلار در استانبول تکمیل و افتتاح شد. این فرودگاه تاکنون موفق به دریافت جایزه های بزرگ و مختلف و القابی جهانی شده است. در کشور ترکیه این فرودگاه سومین فرودگاه بزرگ از نظر ترافیک حمل مسافر می باشد. همچنین در سال 2010 نیز از سمت کنگره جهانی خطوط هوایی ارزان در لندن به عنوان بهترین فرودگاه جهان جایزه ای بدست آورد. این فرودگاه هم اکنون 31 میلیون توریست وگردشگر تور استانبول را جابجا می کند. 

فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن استانبول

ترمینال فرودگاه

ترمینال پروازهای بین المللی این فرودگاه تا سه میلیون نفر و ترمینال پروازهای داخلی آن تا ظرفیت پانصد نفر در سال را میتواند در خود جای دهد. سال 2010 این فرودگاه با افزایش 71 درصدی توریست ها و گردشگران پ نسبت به سال 2009 روبرو شد و میزبان یازده میلیون نفر توریست و مسافر بود. با اینکه فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن پیش بینی میکرد تا آخر سال 2023 بتواند تا 25 میلیون نفر مسافر داشته باشد، سال 2017 با 31 میلیون نفر توریست و گردشگر روبرو شد و این رویایش خیلی زودتر اتفاق افتاد! امروزه فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن استانبول هر سال از 25 میلیون مسافر برای پروازهای داخلی و خارجی از ترمینال فعالیت می کند. 

ترمینال فرودگاه

ترمینال باربری

ترمینال باربری این فرودگاه میتواند تا نود هزار تن بار را در سال نگه داشته و یا جابجا کند. همینطور هجده سردخانه مجهز شده دارد. 

ترمینال باربری

امکانات ترمینال فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن

این فرودگاه قسمت آسیایی استانبول امکانات و خدمات کاملی در اختیار توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول می گذارد. این امکانات شامل موارد زیر می باشند :

  • پارکینگ چهار طبقه با ظرفیت 4718 خودرو و 72 اتوبوس
  • یک هتل 4 طبقه با 128 اتاق 
  • 112 گیشه چک این و 24 گیشه سلف چک این
  • قسمت های VIP و CIP پارکینگ برای هواپیما به ظرفیت هشت هواپیمای بزرگ یا شانزده هواپیمای متوسط
  • سالن کنفرانس چهار مترمربعی
  • رستوران و کافه پنج هزار مترمربعی
  • فروشگاه دیوتی فری. ترمینال جدید این فرودگاه به طور کلی دارای دو فروشگاه دیوتی فری بوده که روی هم 4500 مترمربع یعنی 3330 متر مربع در قسمت پروازهای داخلی و 1200 متر مربع در قسمت پروازهای ورودی، از فرودگاه را گرفته اند. این فروشگاه نیز مثل همه فروشگاه های دیوتی فری دارای اکسسوری، لوازم آرایشی بهداشتی، شکلات، شیرینی، عطر و ادکلن و ... از بهترین و معروف ترین برندهای بین المللی می باشد. این فروشگاه های دیوتی فری در فرودگاه ها این امکان را به توریست ها و گردشگران میدهد تا در لحظه های آخر بتوانند به خرید هدایا و سوغاتی اقدام کنند. 

امکانات ترمینال فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن

دسترسی های نزدیک به فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن استانبول

توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول که در قسمت آسیایی این شهر اقامت دارند، دسترسی راحت تری به این فرودگاه خواهند داشت. شرکت حمل و نقل هاواش که وابسته به شرکت ترکیش ایرلانز می باشد، مسافران را در ساعات مشخص شده از میدان تقسیم، کوز یاتاغی و شهر ازمیر به فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن میرساند. خطوط اتوبوسرانی نیز هر 30 دقیقه یکبار به مقصد فرودگاه و برگشت به مسیرهای ذکر شده حرکت می کنند. از میدان تقسیم تا فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن با اتوبوس های شرکت هاواش حدودا یک ساعت و نیم راه است.