سیستم حمل و نقل عمومی استانبول : یکی از نکاتی که توریست ها و گردشگران باید در مورد آن از قبل اطلاعات جمع آوری کنید، سیستم حمل و نقل عمومی و مسیریابی به نقاط مهم و مختلف و همینطور مناطق گردشگری را بدانند. اگر از قبل راجب به این سیستم حمل و نقل آمار داشته و اطلاعات بدست آورید، دیگر دغدغه ای در مقصد خود ندارید. توریست ها و گردشگرانی که قصد سفر به شهر استانبول ترکیه را دارند، باید بدانند که این شهر به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم شده و یکی از بزرگ ترین شهرهای اروپایی می باشد. این شهر به خاطر موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی به سه قسمت تقسیم شده. قسمت اروپایی آن نیز در دو سمت خود خلیج طلایی را داشته که با سه پل دو قسمت اروپایی را از اسیایی جدا کرده است. همین موقعیت جغرافیایی و موجب شده تا سیستم حمل و نقل زمین و دریایی این شهر برای ارتباط بین سه قسمت کمی مشکل و دشوار باشد. به همین خاطر امروزه در شهر استانبول میتوان مسیرهای دریایی بین اسکله های معروف و خطوط قدیمی تراموا را که از بین خیابان های شهر گذر می کنند، متروها و اتوبوس های خطی مختلف بوجود آمده که در ادامه برای توریست ها و گردشگران تور استانبول هرکدام را معرفی می کنیم تا حمل  نقل راحت تری در سفر خود به این شهر داشته باشند. اما قبل از هرچیز بهتر است بدانید که این شهر برای تمام جاذبه های توریستی و مراکز خرید دسترسی دارد. بهتر است از تاکسی ها در ترکیه استفاده نکنید، به خصوص زمانی که خیابان های استانبول در ترافیک به سر میبرند. 

انواع وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول

تراموا

یکی از محبوب ترین وسایل حمل و نقل بین توریست ها و گردشگران تور لحظه  آخری استانبول، تراموا است. چرا که این ترامواها درست از وسط خیابان های شهر و از روی ریل های زمینی عبور می کند. همینطور سرعت مناسبی دارد، نه کند مثل اتوبوس و نه به پر سرعتی متروی زیرزمینی! ترامواها برای جذب توریست ها و گردشگران مسیرهای بسیار خوبی داشته و از بسیاری از مناطق توریستی این شهر گذر می کند. 

تراموا

مترو

به طور کلی دو نوع مترو در شهر استانبول وجود دارد. متروی این شهر برعکس ترامواها، به طور کامل زیر زمین قرار داشته و سرعت بسیار زیادی دارد. نوع اول این متروها، متروی برقی بوده که خط اصلی مترو استانبول محسوب می شود. نوع دیگر آن نیز در سال 2011 در دو مسیر احداث شد و با استفاده از کابل کشیده می شوید. این مترو فونیکولار نام داشته و یکی از معروف ترین وسیله های حمل و نقل است. با اینکه مسیر کوتاهی داشته اما از میدان تقسیم به سمت بندرگاه کاباتاش را که یک مسیر پرشیب است، سریع طی می کند. برای راحت تر کردن توریست ها و گردشگران ورودی متروهای را با تابلوی حرف M مشخص کردند و همینطور تمام مجتمع ها، مسیرها و اینکه چه خیابان هایی را پوشش میدهند، نشان داده شده.

مترو

اتوبوس های خطی

مسیرهای اتوبوس های خطی شهر استانبول بسیار متنوع است. اما به خاطر اینکه در ترافیک خیابان های شهر شلوغ و دوست داشتنی استانبول گیر می کند، کمی کند است. اتوبوس های خطی به خاطر دسترسی به مسیرهایی که تراموا و مترو دسترسی ندارند بیشتر مورد استقبال توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول قرار میگیرند. توریست ها میتوانند برای پیدا کردن مسیر اتوبوس ها، زمان تقریبی حرکت آن ها و مسیرشان به سایت مرتبط آن مراجعه کنید. 

اتوبوس های خطی

اسکله های استانبول

همانطور که در ابتدا گفته شد آبراهی شهر استانبول را به دو قسمت تقسیم کرده است. به همین خاطر اسکله های بسیار زیاد و متنوعی در آن وجود دارد. این اسکله در نقاط مختلف شهر قرار داشته و جدا از مسیرهای تفریحی و تورهای دریایی و متصل کردن جزایر به هم به خصوص در قسمت اروپایی استانبول، برای رفت و آمد روزانه بین اسکله های شهری نیز مورد استفاده قرار میگرفت. این مسیر با اینکه جذاب است اما هزینه بسیار زیادی دارد و مدت زمان راه افتادن قایق ها هم کمی زیاد است. معروف ترین و بهترین اسکله ها هرکدام از دارای مسیرها و زمان های تعیین شده هستند مثل اسکله کادیکوی در قسمت اسیایی استانبول که دارای مسیرهای زیر می باشد :

  • خطوط کادیکوی - امین اونو 
  • کادیکوی - جزیره های بویوک ادا، هیبلی ادا، بورگازادا
  • کادیکوی - کاراکوی
  • کادیکوی - بشیکتاش 
  • کادیکوی - کاباتاش
  • کادیکوی - بوستانجی – جزیره

اسکله های استانبول

دلموش یا مینی باس 

یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول که توریست ها و گردشگران تور استانبول نوروز 98 در مورد آنها باید مراقب باشند، دلموش ها یا همان مینی باس ها هستند. این تاکسی ون ها ظرفیت ده نفره داشته و اکثر زرد رنگ هستند. دلموش ها را میتوان بیشتر در قسمت هایی از خیابان ها و مراکز خرید پیدا کرد که وسایل حمل و نقل وجود ندارند. کرایه این دلموش ها نیز ثابت بوده و کمتر از کرایه تاکسی و بیشتر از کرایه اتوبوس می باشد. 

دلموش یا مینی باس