ستون کنستانتین استانبول : ستون کنستانتین و یا چمبرلیتاش، بین سال های 325 تا 328 توسط امپراتور کنستانتین ساخته شده و بوسیله خود او نیز از معبد آپولو به شهر استانبول آورده شده است. این ستون در زمان روم باستان در مرکز یک بازار بزرگ و یا در وسط محل اجتماعات قرار داشت. این ستون در زمان های قدیم برای رومان باستان اهمیت بسیار زیادی در ارزانترین تور اروپا داشته و خیلی ارزشمند بوده. ستون کنستانتین در ابتدا 35 متر ارتفاع داشت اما امروزه از ارتفاع آن کاسته شده و هم اکنون در میدان چمبرلی تاش قرار دارد. این ستون در زمان خودش نماد و مکان برای تجمع و عبادت ایین های مختلف بوده، مسیحیت گرفته تا بت پرستی! بعد از آن که قسطنطنیه توسط عثمانی ها فتح شد، صلیب نیز برداشته شد. چند سال بعد این ستون که بالای آن 35 متر بود در یک آتش سوزی بزرگ و وضعیت آب و هوایی بد در طول سالها مورد اسیب قرار گرفت. اما از سال 1955 میلادی به بعد ستون کنستانتین به عنوان اثر و بنای تاریخی با ارزش به ثبت رسید و تا بتواند توریست ها و گردشگران بسیاری از را به تور استانبول جذب کند. 

ستون کنستانتین استانبول

مجسمه آپولو در بالای این ستون 

در قسمت بالای این ستون یک مجسمه بر طبق سنت بت پرستی قرار داشته که به مجسمه آپولو مشهور است. این مجسمه در یکی از دست هایش نیزه و در دست دیگرش صلیب دارد. اما دیگر توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول نمیتوانند این مجسمه را ببینند، مجسمه اپولو به خاطر صاعقه ای که با آن برخورد کرد، ویران شد و مدتی بعد به جای آن یک صلیب مرمری قرار گرفت. برای ساخت این ستون از یک قطعه سنگ های قرمز، سنگ سماق و ارغوانی استفاده شده است. ستون کنستانتین استانبول یک نماد از پایان شرک در سرزمین بیزانس بوده و میدان بیضی شکلی به اسم فوروم کنستانتین، در تپه دوم شهر ساخته شد.  

مجسمه آپولو در بالای این ستون

ستون کنستانتین در زمان حکومت عثمانی ها

بعد از اینکه عثمانی ها شهر استانبول را گرفتند، تنها تغییری که روی این ستون ایجاد شد برداشتن صلیب بود. خود ستون به همان شکلی که بود، دست نخورده باقی ماند. سلطان مصطفی دوم ستون کنستانتین استانبول را با 35 متر ارتفاع با بندهای آهنی مورد بازسازی قرار داد و یک پایه نیز برای آن ساخت. همچنین امروزه این ستون توسط شهرداری شهر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و توریست های تور ارزان استانبول میتوانند از آن دیدن کند. 

ستون کنستانتین در زمان حکومت عثمانی ها