استانبول شهر بزرگ وتاریخی ومهم ترکیه که با وجود مراکز خرید بزرگ و کاخ های بلند و مساجدی با معماری های زیبای  دوره عثمانی  در تمام طول سال گردشگران زیادی با تور استانبول را از سراسر دنیا به سوی خود میکشاند.

وقتی با تور استانبول به این شهرسفر کنید با دو منظره متفاوت رو به رو خواهید شد  که بخشی از شهر کاملا اروپایی و مدرن است و بخشی دیگر همانند ترکیه قدیم صورت سنتی خود را حفظ کرده. که هرکدام جذابیت منحصر به فردی را برای شما نمایان میکند.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهر که حد فاصل آسیا و اروپا است باعث شده تا از همه اقلیت های مذهبی و قومی در این شهر ساکن شده و ترکیبی از چند فرهنگ را دارا باشد که به دلیل پیشرفت اقتصادی و گردشگری جمعیت این شهر روز به روز در حال افزایش بوده

 جامعه کردی بزرگترین اقلیت قومی در شهر است که از جنوب شرقی و شرقی ترکیه تشکیل شده است. این بزرگترین جمعیت کرد در جهان است.

تاریخچه استانبول

استانبول برای بیش از 2700 سال، بین جهش های متضاد دین، فرهنگ و قدرت امپراتوری ایستاده است. این شهر در کنار دریای مرمره و تنگه بسفر (تنگه ای که دو قاره آسیا و اروپا را از هم جدا میکند) واقع شده است.زمانی که پادشاه یونانی بیاز این شهر را فتح کرد نام خود را بر روی این شهر بیزانتیم گذاشت.در طول تاریخ به خاطر موقعیت این شهر همیشه میان یونانی ها ،ایرانی ها ، اسپارتا، مقدونی ها و رومی ها جنگ بوده .در سال 330 بعد از میلاد کنستانتین امپراطور روم  که تنها امپراطور روم بود بیزانسی یا همان استانبول قدیم را پایتخت خود انتخاب کردو آن را گسترش داد.در سال 1453 میلادی هفتمین شاه عثمانی  سلطان محمد دوم این شهر را فتح کرد و به اسلامبول تغییر نام داد و تغییرات عظیمی در شهر ایجاد کرد. پس از برقراری جمهوری در ترکیه آنکارا به عنوان پایتخت انتخاب شدولی استانبول جایگاه مهم اقتصادی خود را حفظ کرد.

اطلاعات ضروری:

زبان رسمی مردم: ترکی استانبولی

واحد پول : لیر ترکیه

اختلاف ساعت  با ایران:1ساعت 30دقیقه

کد شماره گیری کشور: 0090

ولتاژ برق: 220 ولت

آب لوله کشی قابل شرب نمیباشد.

فرودگاههای استانبول:

استانبول دارای دو فرودگاه بین المللی است  که آتاتورک فرودگاه اصلی و بزرگتر است که در منطقه یزیلکوی در بخش اروایی و 24 کیلومتری غربی مرکز شهر قرار دارد. دومین فرودگاه صبیحه گوکچن در منطقه کورتکوی در 45 کیلومتری مرکز اروپایی قرار دارد نسبت به فرودگاه اتاتورک کوچکتر است.

وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول

در شهر های بزرگ دنیا به علت جمعیت زیاد این قبیل شهر ها و وجود ترافیک و صرفه جویی در زمان و هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی بهترین گزینه است. اتوبوس ، تراموا و مترو ،اسکله های استانبول همگی از وسایل نقلیه ای است که به راحتی میتوانید استفاده کنید و به مقصد مورد نظر خود برسید. تراموا که وسیله ای مابین مترو و اتوبوس هست نه به کندی اتوبوس های خطی هست و نه به پر سرعتی متروی زیر زمینی گزینه مناسبی برای سفر در شهر است. که برای پرداخت هزینه آنها میتوانید از استانبول کارت یا آکبیل که به قیمت 7لیر در تمام سوپر مارکتها میفروشند استفاده کنید.

مکانهای دیدنی استانبول

از آثار تاریخی که از دوران عثمانی و شاهان آن دوره به جا مانده ترکیبی از معماری اسلامی و بیزانسی است که همیشه مورد توجه تاریخ دوستان بوده.

مسجد سلطان احمد

یکی از آثار تاریخی  مسجد سلطان احمد که به دلیل کاشی های آبی رنگ استفاده شده دردیوارهایش آن رامسجد آبی نیز مینامند. معماری اسلامی بیزانسی این مسجد و 6مناره بودن آن باعث خاص شدن این مسجد شده است.این مسجد بین سال های 1609 و 1616 ساخته شده است،برای دیدن این مکان خانومها بایدموهای سر خود را بپوشانند این کار برای احترام به مسلمانان است. بهتر از از عکس انداختن با فلش در این مکان خود داری کنید و از آرامش درون مسجد لذت ببرید.

کاخ توپکاپی

 یکی دیگر از معماری های خاص دوره عثمانی است که در همان ابتدا دیوارهای بلند و سقف های تزیین شده این کاخ شمارا مجذوب خواهد کرد . این کاخ در یونسکونیز ثبت جهانی شده. این قصر در سال 1478 ساخته شده . این کاخ مرکز آموزشی و هنری امپراطوری برای 400 سال از زمان محمود فاتح تا سلطان عبدالمسید بود.در سال 1924 به موزه تبدیل شد. کاخ در دروازه اصلی آن در حیاط سوفیا واقع شده و دارای 4حیاط است که باید از بین آنها عبور کنید. حیاط دوم میدان عدالت بود که به عنوان ساختمان خزانه داری قلعه امپراطوری بوده است.

مسجد سلمانیه

مسجد سلیمانیه یکی از بزرگترین مساجد ترکیه توسط معمار بزرگ عثمانی خواجه معمار سنان با 4مناره طراحی شده ،این مسجد بنابر رسم آن دوره شامل مدرسه بیمارستان حمام وکتایخانه عمومی نیز بوده است که باعث ماتمایز شدن این مسجد شده. این مسجد با سقف های تزئین شده حتما مورد توجه شما نیز قرار خواهد گرفت.

ایا صوفیه

ایا صوفیه یکی از بزرگترین کلیساهای جهان است که بعدها به مسجدی برای مسلمانان تبدیل شد. که دیدن ان خالی از لطف نیست.در یک طرف پارک سلطان مهمت، حجاب سوفیا با خطوط افقی با دیوارهای قرمز و مناره ها ترکیب شده، این کلیسا بیش از هزار سال کلیسای مسیحی بود و تمام این مدت به کاتولیک های ارتدکس متعلق بود به جز دوره 57 ساله بین 1204 تا 1261 در دست کلیسای کاتولیک رومی بود.

پل بسفر

پل بسفر یکی از بزرگترین پلهای معلق در دنیاست که منطقه اروپایی را به بخش آسیایی وصل میکند. طول این پل 1560 متر است که در سال 1973 میلادی چهارمین پل طولانی معلق در جهان شد. در سال 2017 سیستم نورپردازی برای روشن شدن پل در شب نصب شد که امروزه هر شب میتوانید به تماشای این منظره زیبا بنشینید.

برج گالاتا

برجی بلند بر فراز شهر استانبول قرار دارد که نمایی پاناروما از وسعت این شهر را به شما نشان خواهد داد.این برج63 متری در گذشته برج مسیح نام داشت. این برج در گذشته برای نظارت بر بندر ها و در فروپاشی قسطنطنیه توسط مهمت دوم، از آن برای تشخیص آتش سوزی در شهر استفاده میشد. در برج یک کافه تریا و در کنا آن یک باشگاه شبانه وجود داشت که پس از آخرین بازسازی در سال 2013  بسته شده است.و الان 3 طبقه را بیشتر با پله نمیتوانید بالا بروید و در تراسدر ارتفاع 52 متری از سطح زمین نمای پاناروما از شهر را ببینیدو در عین حال یک مغازه کوچک سوغاتی در داخل برج قرار دارد.

علاوه بر اماکن تفریحی و تاریخی استانبول غذاهای سنتی و رستورانهای متعدد آن میتواند تجربه ای دلچسب براس شما رقم بزند .

 سوغات این شهرشامل: قهوه، ترشی، ادویه، شیرینی پسته‌ای، باقلوا و راحت القلوم، قهوه جوش، پوشاک، سس گوجه فرنگی و فلفل، لوازم آشپزخانه دست‌ساز.

آب و هوای استانبول

استانبول با آب و هوای میترانه ای {اقیانوسی} و گرم امکان سفر در همه ی فصل ها برای گردشگران را فراهم کرده که با دیدن زیبایی های طبیعی و تاریخی این شهر و لذت خرید از مراکزخرید تجربه ای دلنشین از این سفر با تور استانبول را خواهید داشت.