دیوار چین نشانی از تدبیر، دوراندیشی و همت والای ملتی در برابر هجوم همسایه شمالی خود به داخل مراتع کشورش و دفاع از مردمش در برابر یورش، قتل و غارت است.دیوار چین بزرگ‌ترین سازه مهندسی و معماری انسان باستان، که تنها بر روی نقشه 7000 کیلومتر است. البته بخش عظیمی از دیوار تخریب شده و 60 کیلومتر آن در استان گانسو ناپدید گشته و متأسفانه از آن همه جلال و جبروت، تنها نشانه‌ای باقی مانده است.از معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین شایعات میان مردم چین در مورد این دیوار این است که این دیوار از روی کره ماه قابل‌رؤیت است، گرچه ناسا آن را رد کرده ولی چینیان میل عجیبی در باور آن دارند. این دیوار باشکوه در سال 1987 در فهرست آثار جهانی ثبت گردید.

تاریخ دیوار چین:

تاریخ ساخت دیوار چین را به قرن 5 تا 8 قبل از میلاد نسبت داده‌اند. هر امپراتوری در ساخت بخشی از این دیوار سهیم بوده است. اما بی‌شک امپراتور چین‌شین‌هوان در سال 221 قبل از میلاد مسیح، سهم عظیمی در ساخت این بنای باشکوه داشته است. امپراتور چین‌شین‌هوان پس از متحد کردن همه چین، بلوک‌هایی از دیوار را که قبلاً توسط امپراتوری‌های گذشته بنا شده بود مرمت کرده و با اتصال همگی به کوه‌های شمالی، تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از حمله همسایه شمالی خود، مغولان، مبذول داشت.بنا به گفته مورخان، حدود 1 میلیون سرباز قادر بودند تا به‌طور همزمان، بر روی دیوار مستقر شوند و خود را برای نبرد آماده سازند. در زمان امپراتور چین‌شین‌هوان طول دیوار به حدود 5.000 کیلومتر می‌رسید.در سلسله خان، طول دیوار را به 10.000 کیلومتر رساندند و در طول تاریخ دو هزار و چند صد ساله چین، طول این دیوار تا به 50 هزار کیلومتر هم رسید. این میزان معادل با یک دور گردش کامل به دور زمین است!دیواری که امروزه روزانه 7.000 گردش از سراسر دنیا را به سوی خود می‌کشاند، متعلق به سلسله میانگ (1644-1368 میلادی) است. این دیوار از غرب به دروازه "جایوگوان" در استان گانسو، و از شرق به ساحل رود "یالوجیان" در استان لیائونینگ منتهی می‌شود. این دیوار از 9 استان مختلف می‌گذرد و در طول مسیر خود از شهرها، مراتع، لجنزارهای مختلفی عبور می‌کند.ساختمان این دیوار بی‌شک نشانه نبوغ، خرد، دانش مهندسان چینی عصر باستان است، و اینکه آنان به‌خوبی می‌دانستند در هر منطقه‌ای باید چگونه سنگ بنای دیوار را بنا کنند تا سالیان سال دوام داشته باشد. دیوار چین، با آجرهایی بزرگ و سنگ‌های مستطیل شکل و به ارتفاع 10 متر ساخته شده است. جایی که از دیوار به کوه ختم می‌شود، گویی بخشی از کوه است. دیواری عظیم با معماری خارق‌العاده و بی‌عیب که راه نفوذ دشمن را به شکل باورنکردنی سد کرد.پهنای دیوار به اندازه یورتمه 4 اسب جنگی همزمان با هم و بدون هیچ برخورد و مشکلی است. از این دیوار برای انتقال آذوقه و سلاح‌های جنگی نیز استفاده می‌کردند. بر روی دیوارها، نیز برج‌های آتش متعدد تعبیه شده بود، و به‌محض حمله دشمن از طریق آن به برج بعدی خبر می‌دادند و بدین وسیله در زمان اندکی کل کشور از خطر حمله دشمن آگاه می‌شدند.در طول سالیان دراز، هزاران هزار نفر از مردم عادی برای ساخت این بنا از جان خود مایه گذاشتند. بنا به گفته تاریخ‌دانان تنها در زمان امپراتور شین‌چین‌هوان، 300 هزار سرباز و 500 هزار از مردم عادی درگیر ساخت این بنای باشکوه بودند. و چه کارگرهای بی‌شماری که جان خود را در این راه از دست دادند. بقایای اجساد بسیاری از آن‌ها امروزه توسط باستان شناسان کشف شده است.دیوار چین، سازه‌ای خیره‌کننده از دیوارهای سنگین است که شامل دروازه‌های پر ابهت چین، سکوها، برج‌های دیدبانی، برج‌های هماهنگ آتش است که تمامی این جلال و شوکت در کنار مناظر خیره‌کننده و چشم‌اندازهای طبیعی، ابهت، شکوه و عظمت دیوار را دو صد چندان کرده که باعث به وجود آمدن لحظات فراموش‌نشدنی برای مسافرین تور چین شده است.

دیدنی‌های دیوار چین:

بخش‌هایی از دیوار به‌خصوص دیوار "   بادلینگ" در نزدیکی بیجینگ، دیوار "سی‌مای‌تای"، دیوار "موتیان‌یو"، به‌خوبی حفظ شده است. دروازه "شان‌حای‌گوان" در انتهای شرقی دیوار، قدیمی‌ترین دروازه در طول تاریخ چین است! دروازه "جایوگوان" در انتهای غرب درگان‌سو از دیگر دروازه‌های دیدنی دیوار است.

و البته لست‌تورز دیدن از مکان‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌دهد:

"موتای‌نیو Mutianyu" باشکوه‌ترین قسمت مرمت شده؛ "جین‌شان‌لینگ Jinshanling" محبوب‌ترین مسیر پیاده‌روی گردشگران که با معماری اصیل و خیره‌کننده چینی همراه است؛ "جیانکو Jiankou" بخش فوق جذاب از دیوار با پیچ‌های تند و خطرناک که در اکثر کارت‌پستال‌ها می‌بینید.

اطلاعات جالب درباره دیوار چین:

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید با تمامی این زحمات و کوشش‌ها، اما هیچ پادشاهی به هدف خود نرسید و این سازه متحیرکننده، چندین بار در طول تاریخ، توسط مغولان گشوده شد.باراک اوباما در 18 نوامبر 2009 و دیوید کامرون در 10 نوامبر 2010 از جمله چهره‌های برجسته‌ای بودند که از دیوار چین دیدن کرده‌اند.با آرزوی خلق لحظات فراموش‌نشدنی بر فراز دیوار پرابهت کشور پر جمعیت چین و لذت بردن از هتلهای 5 ستاره چین و یا گوانجو چین لطفا تور چین خود را با دقت انتخاب کنید و یا برای یکجا مشاهده نمودن تورهای چین بصورت دورهای تفریحی و نمایشگاهی و تجاری و با نزدیک شدن به نوروز 96 انتخاب تورهای نوروز 96 چین از آژانسهای مجری و کار گزار تور چین لست تورز.