دیدنی های ماکو : ماکو شهری مرزی بوده و بیشتر محل رفت آمد توریست ها و گردشگران تور ترکیه به صورت زمینی و یا تجار و بازرگانان ترکیه میباشد. موقعیت قرار گیری این شهر بسیار خاص است، ماکو در یک دره ساخته شده که رودخانه زنگمار نیز از داخل آن عبور میکند به همین دلیل این شهر را به دو قسمت شمالی و جنوبی تبدیل کرده. بخش جنوبی ماکو در دامنه کوه سبد بوده و چندان آباد و مستقل نیز اما قسمت شمالی خیلی بهتر و جذاب است. ماکو مراکز تجاری و تفریحی بسیاری داشته که اجناس ارزان و باکیفیت ترک بسیار دارند. به جز مراکز خرید ارزان، دیدنی های بسیار جذاب و البته بیشتر تاریخی داشته که برایتان معرفی میکنیم.

دریاچه سد بارون ماکو

رودخانه زنگمار در ماکو، در روستای بارون بوده که سد بارون روی آن ساخته شده. آب تامین شده این سد از کوه های ایران و ترکیه گرفته شده و در آخر این آب ها داخل رودخانه ارس، روستای پلدشت میریزند. دشت ها و زمین های کشاورزی پایین این سد از آب های این دریاچه سد بارون سیراب بهره برداری کرده و سیراب میشوند. این سد در ماکو بزرگ ترین سدی بوده که چشم انداز زیبا و دلپذیری داشته و مناسب ماهیگیری میباشد. همینطور درست روبروی کلیسای زور زور قرار گرفته که یکی از دیدنی های ماکو میباشد. بسیاری از توریست های تور آذربایجان سعی میکنند در سفر خود به این شهر از این دریاجه هم بازدیدی داشته باشند.

دریاچه سد بارون ماکو

کلیسای مریم مقدس، زور زور ماکو

این کلیسا که در قسمت شمال غربی قره قرار داشته، روی دره پنجاه متری در بستر رودخانه قره سو قرار داشت. به همین دلیل بعد از آبگیری دریاچه سد بارون ماکو امکان آنکه در قسمت پشتی عمق سد باشد بود که بالاخره با مداخله سازمان میراث فرهنگی و شواری خلیفه گری ارامنه این کلیسای مریم مقدس به کنار دریاچه منتقل و دوباره از نو بازسازی شد. داخل این کلیا به شکل یک صلیب بوده که یک گنبد شانزده ضلعی به همراه 4نورگیر است. به جز این نورگیرها، 4نورگیر دیگرهم در 4دیوار ساخته شده اند. همینطور کلیسا نیز یک در ورودی آن هم از قسمت غربی دارد. مواد اولیه استفاده شده در بنای این کلیسا سنگ های بسیار زیبا و خوش تراش بوده و همینطور زمانی که این کلیسا را جا به جا کردند، از سنگ های جدیدتر و باکیفیت استفاده کردند.

کلیسای مریم مقدس، زور زور ماکو

پل قلعه جوق ماکو

این پل نیز یکی دیگر از دیدنی های ماکو بوده که تاریخی میباشد. پل قلعه جوق ماکو نیز از آثار ملی کشورمان بوده که سالیانی پیش ثبت شده است. پل قلعه جوق ماکو برای زمان صفویه بوده   و روی رودخانه زنگمار ساخته شده. پایه های این پل کاملا روی صخره های رودخانه بوده و به علت بسترش، پی سازی نشد. با اینکه پایه های این پل به صورت طبیعی روی صخره قرار داشته اما همچنان پابرجا و استوار است. پل قلعه جوق ماکو از سنگ های سیاه تراشیده شده و قلوه سنگ با ملات آهك ساخته شده. در ساخت بدنه خود پل نیز از سنگ های لاشه سفید و سیاه و ملات آهک ساخته شده تا عابران بتوانند به راحتی از آن عبور کنند. برای روی پل نیز از ملات آهك و خاك و لاشه سنگهاي سياه استفاده شده. در واقع آنچنان معماری جالبی نداشته اما اکنون یکی از جاذبه ها و دیدنی های ماکو محسوب میشود.

پل قلعه جوق ماکو

دریاچه شطلو ماکو

این دریاچه یک دریاچه مرزی بین ایران و نخجوان بودهکه درست در قسمت جنوبی رود زیبا و دیدنی ارس قرار دارد. دریاچه شطلو ماکو شش کیلومتر طول و دو کیلومتر عرض داشته و برای دیدن از آن میتوان از جاده مرزی کنار رودخانه ارس استفاده کرد. در قسمت شرقی دریاچه شطلو کوه های مرتفع و سرسبز آرارات قرار داشته که اگر از شطلو دیدن کردید توصیه میکنیم به این کوه شگفت انگیز هم سری زده و آب و هوایی عوض کنید. 

دریاچه شطلو ماکو