دودکش های جن کاپادوکیه در ترکیه  : شهر زیبا و دیدنی کاپادوکیه یکی از شهرهای بزرگ و باستانی کشور ترکیه در آناتولی مرکزی است. این شهر مملو از مکانهای تاریخی و باستانی، شهرهای زیرزمینی، کلیساها و خانه هایی که در دل صخره ها ساخته شده اند می باشد. همه چیز در این شهر عجیب و غریب و زیبا به نظر میرسد. این شهر آنقدر جاذبه های تاریخی داشت که سرانجام از سال 1985 در لیست میراث فرهنگی جهانی قرار گرفته است. همینطور لقب یکی از سه شهر صخره ای دنیا را به آن داده اند. زمانی کاپادوکیه مرکز پادشاهی در زمان باستانی کشور ترکیه بود اما امروزه با استقبال بی نظیر توریست ها و گردشگران تور ترکیه از آن به یکی از بهترین شهرهای توریستی کشور تبدیل شده است. دلیل بوجود آمدن این شهر فعالیت های آتش فشانی و فرسایشی در زمان باستان بوده و تمام اینها موجب شده که دودکش های جن بوجود بیایند. این نام را محلیان روی آنها گذشته اند. دودکش های جن مجسمه هایی بوده که طبیعت آن ها را بوجود آورده است. در جغرافیا به این آثار ستونی از رسوبات آبرفتی که زیر تخته سنگی قرار گرفته اند و اطراف آن به خاطر فرسایش از بین رفته، دودکش جن می گویند. 

دودکش های جن کاپادوکیه در ترکیه

دودکش جن مکانی برای سکونت مردم محلی

یکی از جذاب ترین ویژگی ها در مورد دودکش جن تعاملی است که مردم باستان با آن داشتند. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری ترکیه زمانی که وارد این دودکش ها شوند میبینند که داخل آن ها مثل یک غار تراشیده شده و تبدیل به مکانی برای سکونت شده است. همینطور یک کلیسای مسیحی نیزدر آن وجود دارد. توریست ها میتوانند در هتل هایی که داخل این صخره های ساخته شده اقامت کرده و صبح ها قبل از طلوع آفتاب از بالون ها منظره را تماشا کنند. 

دودکش جن مکانی برای سکونت مردم محلی

دودکش های جن کاپادوکیه از نظر زمین شناسی

از اواخر زمان پلیوسن به بعد، لایه های توف که به مورد فرسایش باران و آب های دریاچه و رودخانه ها، به خصوص رودخانه کیزل ارماک قرار داشتند، رفته رفته تغییر شکل دادند. سیلاب از دره ها همراه با بادهای شدید سرازیر شد. صخره های آتشفشانی نرم تر که دور سنگ های سخت تر بودند از جای خود کنده شده و ستون های خاکی که که آن را امروزه به اسم دودکش پریان دود کش جن ها میشناسند بوجود آوردند. انواع و اقسام ستون ها را در کاپادوکیا میتوان پیدا کرد مثل نوک تیز، مخروطی، ستون، قارچی و ... .
این دودکش ها از /۵ تا ۴۵ متر ارتفاع داشته و معمولا دارای سنگ های نرمی هستند که روی سنگ های سخت تر و کمتر فرسوده قرار گرفته اند به این معنی که خود آن ها از خودشان در برابر عناصر فرساینده نگهداری می کنند. 

دودکش های جن کاپادوکیه از نظر زمین شناسی