ده مسجد معروف استانبول که باید از آنها دیدن کنید : پایتخت امپراتوری عثمانی ها و بزرگ ترین شهر از کشور ترکیه، زیباترین معماری ها را برای مساجد خود دارد. اگر به استانبول سفر کرده باشید، حتما متوجه مساجد مجلل و باشکوه و مناره های زیبا شده اید. در حالی که بیزانس ها این شهر را با کاخ ها و کلیسا های باشکوه تزئین کردند، عثمانی ها نیز آن را مساجد امپراتوری پر کردند. به همین خاطر شما در سفر خود به استانبول، شهری مملو از کاخ ها و مساجد تاریخی زیبا می بینید. ده مسجد معروف در استانبول هستند که باید حتما از آن ها دیدن کنید. بازدید از این مساجد شما را با معماری دوران امپراتوری عثمانی و تاحدودی بیزانسی آشنا می کند. این ده مسجد محبوب را در ادامه برای شما معرفی کرده ایم.

مسجد ایاصوفیه استانبول

نماد شهر استانبول، مسجد زیبای و خارق العاده ایاصوفیه است. این بنا در قرن ششم میلادی در زمان بیزانسی ها به عنوان یک کلیسا ساخته شده بود و حتی برای چند قرن پیاپی بزرگ ترین کلیسای جهان نام داشت. تا اینکه سال 1453 بعد از اینکه محمد فاتح، سلطان مسلمان عثمانی شهر استانبول را فتح کرد، این کلیسا را تبدیل به مسجد کرد. مدتی بعد هم در سال 1953، به دستور آتاتورک این مسجد به یک موزه باشکوه و زیبایی تبدیل شد و امروزه هزاران هزار توریست و گردشگر تور استانبول از آن بازدید می کنند. سقف این مسجد بسیار بلند بوده و با منبت کاری و گچ کاری تزئین شده است. گنبد ایاصوفیه پانزده متر ارتفاع، 82 متر طول و 73 متر عرض دارد. بعد از آن که ایاصوفیه از یک کلیسا به مسجد تبدیل شد، باعث ایجاد یک سبک جدید در معماری شد که بعدها از آن در دیگر مساجد استانبول استفاده می کردند.

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) استانبول

زمانی که عثمانیان درگیر چند جنگ بزرگ در اواخر قرن هفدهم بودند، بعد از فتح های پی در پی، دستور ساخت این مسجد توسط سلطان احمد به نیت شکرگزاری از خداوند داده شد. نکته جالب توجه راجب به این مسجد این است که عمدی در کنار مسجد ایاصوفیه معروف ساخته شده تا رقابت بین این دو مسجد را از نظر شکوه و جلال نشان دهد. به خاطر وجود کاشی های خاص آبی در فضای داخلی و بیرونی این مسجد، به مسجد آبی نیز معروف است. مسج آبی مقبره سلطان احمد بوده و اولین مسجد بعد از مسجد الحرام مکه است که شش مناره دارد. این شش مناره بودن مسجد باعث شد تا آن زمان حواشی زیادی برای مسجد بوجود آید. مسجد سلطان احمد در کنار تنگه بسفر قرار داشته و چشم انداز بسیار زیبایی دارد. 

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) استانبول

مسجد رستم پاشا استانبول

دستور ساخت این مسجد با رستم پاشا، صدر اعظم وقت عثمانیان بوده است. این مسجد توسط معمار سینان ساخته شده و تبدیل به یکی دیگر از مساجد زیبای شهر استانبول شد. این مسجد در سال 1563 تکمیل شد و متاسفانه رستم پاشا دو سال قبل از تکمیل آن فوت کرد. این مسجد در زمان قدیم در یکی بازارهای شلوغ ساخته شده بود به همین خاطر معماران آن نیز نتوانستند آن را به بزرگی ایاصوفیه و مسجد آبی بسازند. اما با همین مقدار فضا نیز، معماری فوق العاده ای برای مسجد رستم پاشا ایجاد کردند. قسمت بیرونی مسجد رستم پاشا مثل معماری دیگر مسجدهای استانبول است. معماری و طراحی داخلی مسجد رستم پاشا به خاطر کاشی کاری های آبی همراه با نقش و نگارهای گل مینا، لاله، رز، میخک و ... بسیار زیبا و دیدنی شده است. همین کاشی کاری ها باعث شده تا توریست ها و گردشگران از آن بازدید کنند. توریست ها میتوانند هنگام بازدید از بازارها سنتی این محله قدیمی استانبول، سری هم به مسجد رستم پاشا بزنند. 

مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه، دومین مسجد بزرگ در استانبول بوده و به دستور سلطان سلیمان ساخته شده است. معمار این مسجد نیز، معمار معروف ترکیه، سینان بوده که بیشتر بناهای باشکوه استانبول را طراحی کرده است. طراحی های فوق العاده معمار سینان روی معماری تاج محل هند نیز تاثیر بسیار داشته. این مسجد دارای حیاط و شبستان های بزرگی بوده که فضای بیرونی مسجد را جذاب تر می کند. این مسجد نزدیک به بازار بزرگ استانبول قرار دارد. 

مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد فاتح استانبول

سلطان محمد فاتح 21 ساله، سال 1453 استانبول را فتح کرد و امپراتوری عثمانی را به تمام دنیا معرفی کرد. امروزه نام او را روی یکی از معروف ترین مناطق استانبول گذاشتند. در این منطقه که فتیح نام دارد، اولین مسجد استانبول به اسم مسجد فاتح ساخته شد. این مسجد در سال 1766 به خاطر زلزله آسیب بسیار دید اما در در سال 1771 با یک طرح متفاوت مورد بازسازی قرار گرفت. معماری مسجد فاتح معماری اسلامی بوده که البته با معماری بیزانتین کمتر ترکیب شده و در آخر به یکی از زیباترین نمونه های معماری اسلامی و عثمانی تبدیل شد. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول میتوانند مقبره فاتح این شهر را در گوشه ای از مسجد ببینند. 

مسجد فاتح استانبول

مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد اورتاکوی، یا بهتر است بگوییم مسجد مجیدیه اعظم که امروزه آن را با همین اسم می شناسند، یکی از متفاوت ترین مساجد استانبول است. این مسجد به خاطر قرار داشتن در کنار تنگه بسفروس، به مروارید تنگه معروف می باشد. سبک معماری استفاده شده در این مسجد، معماری گوتیک است. توریست ها و گردشگران میتوانند در هنگام قایق سواری، منظره زیبا و دیدنی مسجد اورتاکوی را روی آب تماشا کنند. مسجد اورتاکوی، بنایی است که فرهنگ شرق و غرب استانبول را به رخ می کشد. 

مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد جدید استانبول

نگاه به اسم این مسجد که جدید است نکنید. قدمت مسجد جدید، به 350 سال پیش برمیگردد. این مسجد به اسم والده سلطان، به معنی مادر پادشاه ساخته شده و یکی از جاذبه های قسمت تاریخی استاتبول بوده که در کنار بازار ادویه در گلدن هورن، در قسمت جنوبی پل گالاتا قرار دارد. مسجد جدید هم مثل میدان سن مارکوی ونیز، کبوترهایی دارد که در حال پرواز اطراف آن هستند. 

مسجد جدید استانبول

مسجد ایوب سلطان استانبول

این مسجد در قسمت خارجی دیوارهای شهر، نزدیک به شاخ طلایی و ورودی اصلی تنگه بسفر قرار دارد. مسجد ایوب سلطان از مهم ترین مساجد کشور ترکیه بوده، چرا که آرامگاه ایوپ ان انصاری، دوست پیامبر محمد (ص) در آن قرار دارد. براساس داستان های گفته شده، ایوپ انصاری زمانی که عربستان اولین بار قسطنطنیه را محاصره کرده بود، کشته شد.

مسجد ایوب سلطان استانبول

مسجد شاهزاده استانبول

مسجد شاهزاده بین سال های 1544 تا 1548، توسط معمار بزرگ، سینان ساخته شده و اولین ساختمان بزرگی است که این معمار به سبک کلاسیک عثمانی ساخته است. مسجد شاهزاده دارای یک باغ بزرگ و دو مناره ظریف و زیباست. سلطان سلیمان اول، این بنا را به یاد پسرش محمد که در سال 1543 فوت کرده بود ساخت. این مسجد در قسمت مرکزی شهر استانبول قرار داشته و بین مقبره ها، مدرسه و عمارت ها ساخته شده است. هر دو مناره این مسجد معماری بسیار زیبایی داشته و از نظر اندازه با دیگر مساجد بسیار متفاوت است. به همین خاطر به یکی از مهم ترین اثرهای معمار سینان تبدیل شده است.

مسجد شاهزاده استانبول

مسجد دولماباغچه استانبول

این مسجد به سبک نئو کلاسیک و امپریالیستی ساخته شده و قسمتی از کاخ بزرگ دولماباغچه است. معماری مسجد دولماباغچه موفق به جذب بسیاری از توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول شده است. این مسجد اولین بار توسط بسم الله والمسلمین سلطان ساخته شده ولی بعد از مرگ او، پسرش سلطان عبدامشید آن را کامل کرد. در اصل کاخ دولماباغچه به دستور سلطان عبدالمجید اول بین سال های 1843 تا 1856 ساخته شده و بین سال های 1889 تا 1909 نیز به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده می شده.

مسجد دولماباغچه استانبول