دروازه آلکالا در شهر مادرید : این دروازه معروف شهر مادرید در خیابانی به همین نام قرار دارد. دروازه آلکالا جزو یکی از نمادهای شهر مادرید بوده بین یادگاری های ملی اسپانیا جا دارد. نه تنها دروازه آلکلا، بلکه موزه ها، پارک ها و مراکز خرید مختلفی هم در این خیابان وجود دارند. خیابان آلکالا از دروازه خورشید شروع شده و تا یکی از میدان های اصلی شهر امتداد یافته و در آخر به میدان استقلال و دروازه آلکالا میرسد. این میدان در سال 1599 برای خوش آمدگویی به دونیا مارگاریتا همسر شاه فیلیپ سوم ساخته شده و در سال 1778 یکبار مورد بازسازی قرار گرفته است. هم اکنون این دروازه یکی از پربازدیدترین جاذبه های شهر مادرید بین توریست ها و گردشگران تور اروپا می باشد. 

دروازه آلکالا در شهر مادرید

تاریخچه دروازه آلکالا در شهر مادرید

کارلوس سوم، در نهم ماه دسامبر سال 1759 باشکوه و جلال خاصی وارد کشور اسپانیا شد. بعد از ورود به شهر مادرید اسپانیا از دروازه های شهر بسیار ناراضی بود و معتقد بود که این دروازه ها اصلا وجه سلطنتی نداشته و مناسب حضور او نیست. او درخواست کرد دروازه ای باشکوه تر بسازند. به همین خاطر از معماران مختلف دعوت شد تا طرح های پیشنهادی خود را برای دروازه جدید مادرید ارائه دهند. از بین معماران معروفی که برای ساخت دروازه جدید این شهر طراحی ارائه کرده بودند، طرح یک معمار ایتالیایی به اسم فرانسیسکو ساباتینی تایید شد. سرانجام در سال 1764 بنای قبلی این دروازه تخریب شده و کار ساخت دروازه جدید که امروزه توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اسپانیا مشاهده می کنند، شروع شد. این دروازه در سال 1769 کاملا به پایان رسیده اما در سال 1778 به طور رسمی از آن رونمایی شد. 

تاریخچه دروازه آلکالا در شهر مادرید

بنای ای دروازه

در این دروازه شهر مادرید، یک نئو کلاسیک نوزده متری از جنس گرانیت ساخته شده که سه طاق نیم دایره و دو گذرگاه مستطیلی در کنار خود دارد. مجسمه های هنرمندانی مثل روبرتو میچل و فرانسیسکو گوتیرز به عنوان تزئینات در این دروازه استفاده شده اند. همینطور توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا میتوانند بر سر هر طاق دروازه آلکالا یک شیر سنگی نیز ببینند. در قسمتی از این دروازه که بیرون زده شده، یعنی قسمت مرکزی اش، یک پلاک دیده می شود که تاریخ افتتاح رسمی از دروازه بوسیله شاه کارلوس سوم را نشان میدهد. چهار کودکی که بالای این دروازه قرار دارند، هرکدام نمادی از عدالت، شهامت، ملاحظه کاری و اعتدال هستند. 

بنای ای دروازه

دسترسی های نزدیک به دروازه آلکالا

توریست ها و گردشگران تور ارزان اسپانیا میتوانند با استفاده از نزدیکترین ایستگاه مترو به این دروازه، یعنی ایستگاه رتیرو که از پارک بوئن رتیرو فاصله بسیار کوتاهی دارد، به ر دروازه آلکالا برسند. ایستگاه بانکو د اسپانیا نیز کمی دورتر و در قسمت غربی بعد از آبنمای سیبلس قرار دارد. نزدیک به این دروازه جاذبه های دیگری مثل موزه های بزرگ، خیابان های اصلی مثل گران ویا کاستیانا و ... وجود داشته و توریست های تور ارزان اروپا میتوانند در کنار این دروازه، از جاذبه های دیگر این شهر هم دیدن کنند.