خوشمزه ترین غذاهای ایروان : ارمنستان کشوری بوده که در فرهنگ غذایی اش، تا حدودی از فرهنگ های غذایی دیگری مثل اروپا و کشورهای عربی در خود دارد. شاید باورتان نشود اما قدمت غذاهای این کشور به دو هزار سال قبل برمیگردد! وجود گوشت فراوان، غلات، حبوباتی مثل عدس، ارزن برنج، لوبیا جو، گندم و ... از دو هزار سال قبل تا کنون جزوی از ترکیب همیشگی غذاهای این کشور بوده. در غذاهای ارمنی بیشتر از گوشت قرمز، ماهی، گوشت بره، نان لواش، بادمجان، سبزیجات و همینطور بلغور گندم، برنج، ذرت و ... استفاده می شود. همینطور استفاده بسیار کم از ادویه جات در غذاهای ارمنی باعث شده تا مواد اولیه طعم اصلی خود را نشان داده و خوشمزه تر باشند. در ادامه با لست تورز همراه باشید تا در سفر خود با تور ارمنستان بهترین غذاهای این کشور را بشناسید.

خش یا کله پاچه از غذاهای ارمنی

شاید شما هم تا همین لحظه فکر میکردید کله پاچه یا همان کلپچ را تنها در ایران میتوان پیدا کرد! ولی این غذای سنگین اما خوشمزه، فقط مختص به ایران نبوده و در کشورهای بسیاری که فکرش را هم نمی کنید وجود دارد مثل آلبانی، آذربایجان، گرجستان بلغارستان و ... .  در هر کشوری این غذای مفصل با اسم های دیگر معرفی می شود. در کشور ارمنستان هم کله پاچه با اسم خش شناخته شده و معمولا برای صبحانه در روزهای سرد زمستانی همراه با سیر خرد شده و نان لواش سرو می شود. بسیاری از توریست ها و گردشگران ایرانی تور ارمنستان، طرفدار پر و پا قرص این غذا هستند.

خش یا کله پاچه از غذاهای ارمنی

خورواتس از غذاهای ارمنی

از معروف ترین غذاهای این کشور به خورواتس میتوان اشاره کرد. این غذا را در همه جای ایروان میتوان پیدا کرد، از رستوران ها گرفته تا میهمانی های معمولی خانگی. خورواتس یا همان شیشلیک خودمان، از تکه های گوشت و دنده گاو یا بره تهیه شده که به سیخ کشیده شده  و روی آتش کباب می شوند. به تازگی این غذا در ارمنستان با گوشت خوک نیز تهیه می شود.

خورواتس از غذاهای ارمنی

ماهی کبابی از غذاهای ارمنی

در کناره های دریاچه سوان ارمنستان، غرفه ها و دکه هایی هستند که بهترین غذاهای دریایی را سرو می کنند. اما یکی از لذیذ ترین غذاهای این دکه ها، برای توریست ها و گردشگران تورهای ارمنستان که نباید آن را از دست بدهند، ماهی کبابی ها هستند. ماهی های قزل آلای کبابی این منطقه به اسم ایشخان هم شناخته می شوند و یکی از خوشمزه ترین غذاهای کناره دریاچه سوان است که بیشتر در همین منطقه سرو می شود.

ماهی کبابی از غذاهای ارمنی

قاپاما از غذاهای ارمنی

قاپاما نیز یکی از غذاهای ارمنی بوده که معمولا در سال تحویل میلادی پخت می شود. این غذای خاص، از غذاهای اصلی این کشور بوده که شبیه به دلمه های خودمان است و اگر اولین بار قاپاما را ببینید، دلمه کدو تنبل به ذهنتان میرسد. برای تهیه قاپاما، این غذای خوشمزه ارمنستان، داخل کدو تنبل را تخلیه کرده و آن را با برنج پخته شده، میوه های خشک مثل زردآلو، آلوبخار، زغال اخته، خرما، بادام، سیب، آلو کشمش پر می کنند. سپس روی آن عسل ریخته و تمام موادی که با آن شکم کدو تنبل را پر کرده اند، با دارچین و شکر مخلوط می کنند. در آخر این کدو تنبل های پر ملات را در قابلمه، روی شعله ملایم قرار میدهند تا آماده شود.

قاپاما از غذاهای ارمنی

هاریسا از غذاهای ارمنی

و اما خاص ترین و خوشمزه ترین غذای ارمنی که با یکبار امتحان حتما عاشقش می شوید، هاریسا است. این غذای خاص و دوست داشتنی بیشتر در مناسبت های مختلف آماده می شود. هاریسا از ترکیب خوشمزه گندم و گوشت پرچرب در آب با حرارت ملایم پخت می شود. نکته بسیار مهم در طرز تهیه این غذا طبخ طولانی مدت آن است.

هاریسا از غذاهای ارمنی

دلمه از غذاهای ارمنی

باز هم نام آشنای دیگر در لیست غذاهای خوشمزه ارمنستان! اینبار دلمه، یکی دیگر از غذاهای این کشور است که در نه تنها فقط در ارمنستان بلکه در قفقاز، آسیای میانه و حتی در بیشتر کشورهای شرق آسیا رایج بوده. این غذای لذیذ در ارمنستان بسیار محبوب بوده و اهمیت بسیاری دارد! تا آنجا که هر دختر ارمنی قبل از ازدواج باید طرز تهیه آن را بلد باشد. دلمه ارمنی از گوشت خوک و یا گوشت بره به همراه سبزی های خوش عطر مثل ریحان و برنج تهیه شده که در آخر با برگ های بزرگی از درخت انگور، یا همان برگ مو لقمه پیچ شده اند و در یک قابله با آب می پزد. البته ممکن است این دلمه را در شکل های مختلف ببینید، مثل دلمه گوجه فرنگی، بادمجان و همینطور فلفل دلمه.

دلمه از غذاهای ارمنی

فاسولیا از غذاهای ارمنی

فاسولیا یکی از بهترین غذاهای ارمنی بوده که بین توریست ها و گردشگران تور ارمنستان طرفداران بسیار دارد. این خورشت خوشمزه، از طبخ و ترکیب گوشت در کنار لوبیا سبز و گوجه فرنگی آماده شده و به همراه برنج یا بلغور و یا گندم سرو می شود. پیشنهاد ما به شما این است که بهترین خورشت ارمنستان را از دست ندهید!

فاسولیا از غذاهای ارمنی

کوفته از غذاهای ارمنی

حتما با شنیدن اسم کوفته به یاد کوفته ایرانی خودمان افتادید. این غذای خوشمزه وسوسه انگیز، درواقع یکی از معروف ترین غذاهای شرق بوده و حتی کشورهایی اروپایی مثل فرانسه، نمونه های متفاوتی از همین کوفته دارند. طعم کوفته ها بسته به جایی که پخت می شوند، متفاوت بوده اما کوفته های ارمنی، از گوشت های کوبیده شده و صاف کرده، همراه با آرد، شیر یا آب، پیاز تفت داده شده، ادویه جات مختلف و تخم مرغ تهیه می شوند. با ترکیب این مواد گلوله های گوشت درست کرده و درون آب گذاشته می شوند تا بپزند.

کوفته از غذاهای ارمنی

پلو از غذاهای ارمنی

پلو در یکی دیگر از غذاهای ارمنی است که ما ایرانی ها هم از آن در لیست غذاهایمان داریم. تنها فرقی این که این پلو با پلوی های دیگر دارد این است که در پلو ارمنی، فقط از برنج استفاده نشده و از بلغور و گندم هم بجای برنج استفاده می شود. نحوه آماده کردن اش نیز متفاوت بوده و در تهیه آن از رشته فرنگی استفاده می کنند. در کنار این برنج، گوشت گوساله یا بره، سبزیجات، میوه های خشک و .. نیز استفاده می شوند.

پلو از غذاهای ارمنی

تیسژیک از غذاهای ارمنی

برای پخت تیسژیک ابتدا قلب، کبد، شش و چربی گوساله را در اندازه های یکسان برش داده و سپس تکه ها را در ماهی تابه سرخ می کنند تا نیم پز شوند. در ادامه به تکه ها، پیاز، رب، نمک، فلفل و آب اضافه می کنند تا در آخر به غذایی بسیار لذیذ تبدیل شده و داخل بشقاب آن را با سبزیجات تزئین می کنند.

تیسژیک از غذاهای ارمنی