این جشن هر ساله در اولین ماه کامل دوازدهمین ماه سال قمری تایلند‌ی‌ها (لانا) در چیانگ تایلند برگزار می‌شود. در این جشن فانوس‌هایی از جنس کاغذ برنج که آرزوهای خود را در آن درج کرده‌اند، به هوا می‌فرستند که در سال جدید، نور، روشنایی و برکت حاصل از آنها در انتظارشان باشد.در این جشن مردم از قبل خانه‌ها و معابرعمومی شهر را تزیین می‌کنند. اگر در این زمان به تایلند و به شهر چیانگ سفر کنید، با انواع رژه‌های هنری در خیابان مواجه خواهید شد. مردم در این جشن با فانوس‌هایی که از قبل آماده کرده‌اند، به میدان خاصی از شهر رفته و در آنجا همگی با هم فانوس‌های خود را به هوا پرتاب می‌کنند. پس از دور شدن فانوس‌ها و رفتن به اعماق آسمان، مراسم آتش‌بازی شروع می‌شود.البته در برخی از شهرها، بافرستادن فانوس در دل آب این جشن برگزار می‌گردد. این جشن برای هندوها و بوایی‌ها بیشتر نماد مذهبی دارد. گرچه این جشن با اجازه شهرداری برگزار می‌شود، اما تحت بنیاد جامعه‌ی بودایی با نام DSF برگزار می‌شود.دقت کنید در تور تایلند  ممکن است با جشنواره‌های با نام یی‌پنگ یا لوی‎کراتنگ روبرو شوید، آنها را با چیانگ اشتباه نگیرید، آنها در ماه‌های متفاوت و با آداب و رسوم مخصوص خود برگزار می‌شوند.

در زیر قوانین مربوط به این جشن فانوس ملی تایلندی‌ها آورده شده:

  • این جشن، برای خیلی از هندوها و بودایی‌ها مقدس است، و آنان در زیر لب در حال مناجات و راز و نیاز اند، پس با صدای بلند صحبت نکنید و سعی کنید تا حد امکان سکوت را رعایت کنید.
  • از طریق بلندگو و با زبان‌های چینی، ژاپنی، انگلیسی و تایلندی زمان به هوا فرستادن بلندگوها را اعلام می‌کنند. پس تا قبل از آن به هیچ وجه فانوس‌های خود را به هوا پرتاب نکنید.
  • کشیدن سیگار و هرگونه مشروبات الکلی به داخل جشن ممنوع است.
  • امکان آوردن غذا به داخل جشن را دارید و حتی آنجا با دست‌فروشان و دوره‌گردان زیادی برخورد خواهید کرد.
  • امکان ورود کودکان زیر 13 سال به داخل جشن وجود ندارد.
  • گوشی همراه خود را به حالت سایلنت قرار دهید، هیچ‌چیزی نباید آرامش و عبادت مردم را برهم زند.
  • وجود یک چراغ‌قوه خیلی به کارتان می‌آید، زیرا پس از اتمام جشن، و به علت ورودی‌های کوچم نسبت به خیل جمعیت و نورپردازی نه چندان خوب، چراغ قوه حکم آب در دل بیابان را خواهد داشت!

با آرزوی لحظات خوش در تور تایلند...