جشن گوجه فرنگی در اسپانیا : اخرین روز چهارشنبه ماه اوت، نزدیک به شهر والنسیا جشنواره ای بزرگ و محبوب در اسپانیا برگزار می شود. این جشنواره که به ان جشن گوجه فرنگی یا جشن توماتینا می گویند یکی از بزرگ ترین و محبوبترین جشنواره های کشور اسپانیا بوده و سالانه میلیون ها میلیون توریست تور اروپا را به سمت خود جذب می کند. شرکت کنندگان در این فستیوال از سراسر دنیا در این دهکده دور هم جمع می می شوند تا به سمت یکدیگر گوجه فرنگی پرتاب کنند. معمولا این جشن از ساعت یازده صبح شروع شده و تا ساعت یک بعد از ظهر با شنیدن صدای شلیک به پایان میرسد. 

جشن گوجه فرنگی در اسپانیا

تاریخچه جشن گوجه فرنگی در اسپانیا

این فستیوال از سال 1945 شروع شد. در آخرین چهارشنبه از این سال بسیاری از حوانان در میدان اصلی شهر تلاش می کردند تا توجه رژه کله گنده ها و غول پیکرها را به سمت خود جذب کنند. این پسرهای جوان میخواستند عضو رژ موزیسین ها، کله گنده ها و غول پیکرها باشند. انرژی بسیار زیاد آن ها باعث شد تا یکی از این شرکت کنندگان زمین بخورد. این شرکت کننده نیز عصبانی شده و هرکس را سر راه خود میدید، میزد. این درگیری تا بازار میوه نیز کشیده شده و بسیاری از مردم در آن به سمت یکدیگر گوجه پرتاب می کردند و سرانجام نیروی پلیس مجبور به جلوگیری از این جنگ گوجه ای شد. سال بعد نیز جوان های شهر دعوا را خود شروع کرده و همراهشان گوجه فرنگی آورده بودند. با اینکه همان سال و سال های بعد پلیس جشن های جنگ گوجه فرنگی را ممنوع کرده بود اما پافشاری این جوان ها تاریخ ساز شد. جشن گوجه فرنگی که به اسم لا توماتینا نیز شناخته می شود در سال های اوایل دهه 1950 ممنوع بود اما با پافشاری مردم بعدها به شکل یک جشن درآمد که هر سال میلیون ها میلیون توریست و گردشگر تور اسپانیا را به سمت خود جذب می کند. 

تاریخچه جشن گوجه فرنگی در اسپانیا

بعد از پایان جشن گوجه فرنگی

این فستیوال محبوب اسپانیا در میدان اصلی دهکده بونول برگزار شده و بعد از پایان آن تمام دهکده با گوجه پوشیده می شود. هزاران هزار نفر در این فستیوال بزرگ شرکت کرده و باید به توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا یادآوری کرد که در این جشنواره تمام بدن و لباس هایشان غرق گوجه فرنگی خواهد شد! پس اگر حساسیت دارید مراقب بوده و لباس مناسب به تن کنید. این دهکده به خاطر وسعت بسیار کمی که داشته، دارای تجهیزات مدرن و پیشرفته برای شست و شو و نظافت این حجم از شرکت کننده را ندارد به همین خاطر شرکت کنندگان برای پاک کردن گوجه ها از بدنشان باید از شلنگ های آتش نشانی استفاده کنند. بعد از اتمام فستیوال ماشین های آتش نشانی در میدان اصلی این دهکده جمع می شوند و به تمام شرکت کنندگان آب می پاشند تا تمیز شوند. امروزه بعد از اتمام این جشنواره نیز برنامه هایی مثل موسیقی زنده، رقص و آتش بازی نیز برگزار می شود. 

بعد از پایان جشن گوجه فرنگی

قوانین جشن گوجه فرنگی در اسپانیا

  • هر جشنواره ای برای خود قوانین و مقرراتی داشته و توریست ها و گردشگران باید برای شرکت در آن ها به عنوان میهمان تابع قوانین بوده و آنها را به درستی رعایت کنند.
  • جشنواره گوجه فرنگی نیز قوانینی داشته و بهتر است توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اسپانیا درباره آنها اطلاعات کافی داشته باشند :
  • شرکت کنندگان در این فستیوال فقط باید گوجه فرنگی به سمت هم پرتاب کنند و پرتاب هرگونه اشیای سخت و آسیب زا مثل بطری ممنوع است. 
  • پرتاب کردن لباس و پیراهن به سمت یکدیگر ممنوع می باشد. 
  • گوجه هایی پرتاب می کنید باید مناسب خوردن بوده و نباید سفت باشند تا به افراد آسیب وارد شود. 
  • زمان پایان فستیوال را با شلیک هوایی اعلام می کنند و تمام شرکت کنندگان باید بعد از شنیدن صدای دومین شلیک فستیوال را متوقف کنند.
  • همه افراد در این روز باید از دستورات ماموران امنیتی اطاعت کنند.
  • پاره کردن لباس ممنوع می باشد.

قوانین جشن گوجه فرنگی در اسپانیا