یکی از شهرهای زیبا و دیدنی آذربایجان شرقی، جلفا بوده که یکی از قسمت های مرند است. این شهر به خاطر جذب توریست ها برای مراکز خرید شهری مهم و مستقل شناخته شده و جاذبه های بسیار زیبایی دارد. جلفا جاذبه های گردشگری تاریخی فراوانی دارد علل رود ارس که یکی از رود های مهم این شهر است. جلفا قطب تجاری بزرگی برای ایران بوده و با ارمنستان هم مرز است. جاذبه های گردشگری جلفا را به شما معرفی میکنیم تا در بازدید از این شهر خود راهنمای خود باشید.

آبشار ماهاران جلفا

این آبشار که نزدیک به رود مهم ارس میباشد پانزده متر ارتفاع دارد. آبشار ماهاران که در قسمت حفاظت شده کیامکی واقع میباشد اطراف خود روستاها و باغ های بسیار زیبایی داشته که مردم را از هرجای دنیا وادار به دیدن از خود میکند. به طور کل آذربایجان زیباترین و بهترین جاذبه های گردشگری را دارد. سالانه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور جلفا که به طبیعت گردی علاقه مند هستند برای دیدن از این آبشار مسیری هرچند طولانی را طی میکنند تا هم آبشار و هم در زمان رویش گیاهان و علفزارها چند روزی را در کنار این آبشار بگذرانند.

کلیسای مریم مقدس جلفا

از دیگر جاذبه های گردشگری جلفا که تاریخی هم میباشد، کلیسای مریم مقس بوده که بیشتر ارمنیان ایران برای دعا به آن مراجعه میکنند. در مسیر عبور از کنار این کلیسا، رودخانه های آق جای و ارس را خواهید دید که منظره اطراف این کلیسا را زیباتر کرده اند. گفته شده کلیسای مریم مقدس حدود سال 1581 بوسیله ارمنی های همین روستا ساخته شده به همین دلیل تعداد ارمنی های ساکن در این روستا نیز زیاد است. حتما از این کلیسا دیدن کنید.

مقبره شعیب دوزال جلفا

این آرامگاه آجری 8 ضلعی در روستای سرسبز دوزال جای قرار داشته که دقیقا قسمت شمالی خرنواق و نزدیک به مرز بین رود ارس و جمهوری آذربایجان میباشد. اگر کمی به این آرامگاه دقت کنید شاید متوجه بشوید که مربوط به قرن 7 هجری زمان پادشاهی ایلخانی های بوده. و روی یک سنگ ساخته شده. سمت سقف برج را اگر ببینید تزئینات و طرح های معرق کاشی های لاوجوردی رنگ و فیروزه ای رنگ را خواهید دید. مقبره شعیت دوزال گنبد دو پوش داشته و اتاق های آن زیر زمین هستند. همینطور برای وارد شدن به مقبره اصلی باید از پله ها وارد زیر زمین شوید.

دریاچه سد ارس جلفا

تاکنون باید متوجه شده باشید که رود ارس تعیین کننده مرز بین کشورمان و جمهوری آذربایجان بوده. این سد با همراه هر دو کشور ساخته شده است. تابستان های این دریاچه مرزی، 40درجه و زمستان های 20- درجه میباشد. بعد از آخرین اندازه گیری ها مساحت دریاچه ارس را 123000 کیلومتر مربع محاسبه کردن که حدود 38% از آن در نخجوان و 23% از آن در ترکیه و 39% از آن در ایران میباشد. دریاچه سد ارس تاکنون بزرگ ترین و وسیع ترین دریاچه پشت سد کشورمان بوده و به خاطر داشتن آب شیرین بهترین مکان برای توریست ها و گردشگران ماهیگیر میباشد چرا که بسیاری از ماهی های کپور، آمور، صوف، بیکت، فیتوفاک، سیاه ماهی، ماش و زودپر در این دریاچه پیدا میشوند. بهترین شاه میگو ها از آب های دریاچه سد رود ارس صید شده به اروپا صادر میشوند.