جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی کشور گرجستان

کشور گرجستان به دلیل قرار گرفتن در اقلیم کوهستانی از یک طرف و از طرف دیگر داشتن دریا و ساحل طبیعت و آب و هوای خاص خود را دارد که هر ساله به خاطر همین ویژگی های منحصر به فرد گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کند گرجستان علاوه بر طبیعت بسیار زیبا قدمتی دیرینه دارد و از جمله مناطقی است که دین مسحیت را به عنوان دین و مذهب خود انتخاب کرده است و در طی این چندین سال فراز و نشیب های تاریخی فراوانی را تجربه کرده است تمامی این دلایل و رخدادها موجب شده است تا آثاری به یادماندنی و برجسته در این کشور پا بگیرد.

در این مقاله شما را با چند جاذبه و مکان های گردشگری طبیعی و تاریخی آشنا خواهیم کرد تا در صورتی که سفری به کشور زیبای گرجستان داشتید بتوانید گزینه ها و مکان های مناسب را براساس سلیقه خود برای گردش و بازدید انتخاب کنید.

پیست اسکی گودائوری گرجستان

پیست اسکی گودائوری گرجستان یکی از بهترین پیست های اسکی نه تنها آسیا بلکه کل جهان می باشد کشور گرجستان به دلیل داشتن رشته کوه های قفقاز که همواره پوشیده از برف هستند گزینه مناسبی برای تفریحات زمستانی و اسکی می باشد پیست اسکی گودائوری هر ساله هزاران اسکی باز را از سرتاسر جهان برای داشتن تجربیاتی ناب و هیجان انگیز به سوی خود دعوت می کند تا بتوانند تجربیاتی به یادماندنی در این منطقه خاص از دنیا برای خود ثبت کنند.

سواحل زیبا و آفتابی باتومی

گرجستان از سمت غرب با دریاس سیاه تلاقی دارد و در واقع غرب کشور گرجستان به صورت ساحلی می باشد در نزدیکی بندر باتومی منطقه ای موسوم به اورکی و گرگولتی وجود دارد که به دلیل داشتن ساحل مغناطیسی ساحل سحر آمیز در بین مردم به این منطقه اطلاق می شود بسیاری بر این باورند که شنا کردن در این ساحل سحر آمیز و حمام آفتاب بر روی شن های ساحلی بیماری هایی مثل بیماری های مفصلی و ریلکسیشن را درمان می کند. البته اشاره به این نکته نیز حائز اهمیت است که براساس پژوهش های دانشگاه اورکی ماسه های ساحلی این منطقه حاوی ترکیبات مواد معدنی است که این املاح می تواند اثرات درمانی بر روی بیماری هایی همچون بیماری های قلبی عروقی و عصبی داشته باشد. پس می توان نتیجه گرفتن که علاوه بر تفریحات دریایی و ساحلی این منطقه می توان حداقل به اهداف درمانی نیز نزدیک تر شد.

ناریکالا یا نارین قلعه تفلیس

واژه های زیادی از زبان های دیگر به زبان گرجی وارد شده است مثلا نام قلعه ناری یا نارین به زبان ترکی است که معنی آن ریز یا کوچک می باشد دلیل نامگذاری هم کوچک بودن قلعه مورد نظر می باشد. این قلعه یکی از قدیمی ترین قلعه های گرجستان و تفلیس می باشد که در قرن 4 به عنوان قلعه انتقام ساخته شده است این قلعه در قرن 7 توسط خاندان بنی امیه و بعدها بین سالهای 1089-1125 توسط شاه دیوید که یکی از پادشاهان گرجی بوده است بازسازی و توسعه یافت. موقعیت قرارگیری قلعه نیز بسیار زیباست به طوری که بالای تچه ای مشرف به رودخانه کورا بنا نهاده شده است در حیاط پایین دست قلعه کلیسایی موسوم به کلیسای سنت نیکولاس قرار دارد. به دلیل زلزله سال 1827 قسمت اصلی دیواره های قلعه تخریب و آسیب جدی وارد شده است.

قله قازبگی هم مرز با روسیه

قله قازبگی قله ای بسیار زیبا و پوشیده از برف در قسمت شرق گرجستان و هم مرز با کشور روسیه می باشد میزان و درجه سختی این قله با رشته کوه های هیمالیا در یک سطح دانسته شده است. کوهنوردان ایرانی در سال 1382 توانستند به قله قازبگی صعود کنند. ارتفاع این قله 5033 متر می باشد که اولین افرادی که به این قله صعود کردند داگلاس فرشفیلد و مور بودند. این قله سومین قله بلند کشور گرجستان محسوب می شود که قله اول شخارا و قله دوم جانگا می باشد. قله قازبگی همچنین هفتمین قله بلند رشته کوه های قفقاز می باشد معنی نام این قله به معنی کوه یخی است و دلیل ان هم می تواند یخی و پوشیده بودن با برف در تمام ایام باشد.

حمام سولفور گرجستان

در بخش قدیم شهر تفلیس در محله ای به نام آبانتوبانی حمام هایی وجود دارند که به حمام های گوگردی یا سولفور معروف هستند این حمام ها آب گرمشان مستقیما از چشمه های آب گرم منطقه تامین می شود این حمام ها در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد و برای استفاده از حمام عمومی می توانید با پرداخت 2 لاری یا بیشتر از این حمام ها بهره ببرید و یا در صورت تمایل می توانید حمام اختصاصی برای خود اجاره کنید که در این صورت نیز باید 15 تا 80 لاری پرداخت کنید. در این حمام  خدماتی مثل ماساژ نیز فراهم است که باید هزینه آن را نیز جداگانه پرداخت کنید. می توانید نوشیدنی نیز سفارش دهید. آب این حمام به دلیل داشتن سولفور و املاح معدنی از جمله حمام ها و آب های درمانی محسوب می شود که هر ساله گردشگران زیادی برای رفتن به این حمام به گرجستان سفر می کنند.

شهر سنگی اوپلیستیخه

شهر سنگی از دیدنی های شهر تفلیس هست هر چند این منطقه به شهر باتومی نیز نزدیک می باشد ولی نزدیک ترین شهر , شهر تفلیس است. معنی تحت اللفظی اوپلیستیخه به معنای معبد خدیان می باشد در این منطقه آثار مهمی به جای مانده است که می توان به این موارد اشاره کرد: قدیمی ترین سد , داروخانه ؛ بازار , آمفی تئاتر , کلیسای قدیمی معروف به تام سنت جورجی , معابد و زندان و سیاه چال و...

موارد زیادی برای بازدید از آثار طبیعی و تاریخی هستن که در این مقاله مجال پرداختن به انها نیست که ما تنها به اشاره نام انها بسنده می کنیم . این آثار عبارتند از تفلیس قدیم , واکه ( سابورتالو ) , دیدوبه ( چوغورتی) , گلدانی ( نادزالادوی) , ایسانی ( سامگوری) , دیدگوری , کلیسای متخی , پل صلح , موزه ملی گرجستان , روستای زیبای اوشگولی , شهر اخلت سيخه ( صومعه ساپارا , قلعه خرتويسي) و ...

 

 

 

کانال تلگرام لست تورز lasttours1@