جاذبه های توریستی شهر پراگ , چک

شهر زیبای پراگ از شهر های کشور چک  و پایتخت این کشور می باشد. پراگ زباترین گنبد های کلیساها را دارد که بر روی رودخانه ولتاوا بنا نهاده شده است. شهر پراگ مناطق مختلفی دارد که منطقه یک این شهر چز منطقه قدیمی شهر محسوب می شود در کل این شهر ده منطقه دارد. بخش قدیمی شهر را شهر قدیم می گویند و به این نام در بین شهروندان شهرت دارد. تمامی جادبه های توریستی ای که قرار است ببینید در این بخش شهر هستند این مزیتی برای گردشگران به حساب می آید که با صرف کم ترین زمان می توانند بیشترین آثار تاریخی شهر پراگ را به راحتی ببینند.

- قلعه پراگ

زمانی که صحبت از قلعه پراگ به میان می آید تنها قلعه مطرح نیست بلکه این قلعه مجموعه ای از کلیساها و کاخ ها و باغ ها را شامل می شود که هر کدام مربوط به دوره خاصی از تاریخ هستند. قلعه پراگ بزرگ ترین قلعه تاریخی جهان به شمار می آید که در کتاب رکورد های گینس این عنوان را به ثبت رسانده است. قلعه پراگ در ساحل غربی رودخانه واقع شده است و قدمت آن به قرن نهم میلادی برمی گردد. البته ناگفته نماند که این قلعه از قرن 12 تا 18 میلادی چهار بار مورد مرمت و بازسازی واقع شده است. بازسازی قلعه به سبک گوتیک می باشد. این بنا با وجود گذشت سالهای طولانی و تجربه فراز و نشیب های تاریخ همچنان پا برجاست . حاکمان چک در زمان های گذشته از این قلعه برای اقامت استفاده می کرده اند . کل مجموعه قلعه مساحتی حدود هفتاد هزار متر مربع می باشد. قلعه پراگ پربازدید ترین مجموعه تاریخی شهر پراگ می باشد در حال حاضر از این قلعه به عنوان کاخ ریاست جمهوری استفاده می شود

- کلیسای جورج مقدس پراگ

این کلیسا از مجموعه بناهای تاریخی قلعه پراگ می باشد که به سبک رومی ساخته شده است این کلیسا قدیمی ترین کلیسای کاتولیک شهر پراگ معرفی شده است که آرامگاه افراد بزرگ و معروفی چون لودمیلا مقدس می باشد. کلیسا دارای دو برج است که در طرفین ورودی کلیسا قرار دارند قدمت و ساخت کلیسا به سال 920 میلادی باز می گردد که در زمان حکمرانی شاهزاده بوژووی 2 بنا نهاده شده است. سپس بعد از ساخت کلیسا به این فکر افتادند که در کنار کلیسا صومعه بندیکتهای معبد را نیز بنا نهند که به سال 973 ساخت این بناها باز می گردد. بعد از صومعه در قرن 12 میلادی نمازخانه لودمیلای مقدس بنا شد و بعد دز قرن 14 میلادی مقبره لودمیلای مقدس در این مکان ساخته شد. طاق کلیسا پر از نقش و نگارهای زیبا و نقاشی های مربوط به نقوش مریم مقدس و حضرت عیسی که نمایی صد چندان زیبا به کلیسا بخشیده است. بعدها در قرن 17 میلادی نمای کلیسا توسط فردی به نام فرانپسکو کاراتی تعمیر و بازسازی شد.

- پل چارلز

رودخانه ولتاوا شهر پراگ رودخانه پر آبی است که به شهر جلوه خاصی بخشیده است این رودخانه دقیقا 18 چل دارد که معروف ترین و قدیمی ترین پل شهر پراگ و این رودخانه پل چالز می باشد. این پل در سال 1357 بنا نهاده شده است که از آن زمان تا به حال دست خوش اتفاقات طبیعی و تاریخی فراوانی بوده است. این پل ده متر عرض و پانصد و شانزده متر طول دارد و دقیقا 16 دهانه برای عبور آب دارد. در حال حاضر هیچ وسیله نقلیه ای از روی این پل نمی گذرد و به طور کامل این پل در اختیار بازدید کنندگان و گردشگران قرار دارد البته این پل محل نمایش نقاشان و هنر نمایی نوازندگان و بازیگران تئاتر خیابانی نیز می باشد این افراد هنرمند در این پل مجمعی برای خود تشکیل داده اند انجمن خود را به نام انجمن هنرمندان پل چارلز نامیده اند. همچنین پل سی مجسمه مربوط به اشخاص مهم مثل قدیسان مسیحی و شخصیت های تاریخی و انجیلی را به نمایش گذاشته است که علاوه بر پیاده روی و تئاتر خیابانی و نوازندگان خیابانی می توانید از این مجسمه ها نیز دیدن کنید.

- کلیسای ویتوس مقدس

کلیسای ویتوس مقدس در قلعه پراگ واقع شده است که به سبک معماری گوتیکی این بنا ساخته شده است. دارای 21 نمازخانه و سه صحن و سه برج می باشد. ارتفاع برج های جلویی 82 متر است و برج سومی که در قسمت جنوبی کلیسا واقع شده است نیز 96.5 متر می باشد. تمامی برج ها دارای راه پله هستند که برای رفتن به اوج برج قسمت جنوبی تقریبا باید 254 تا پله را بالا رفت. در بلند رین برج کلیسا یعنی برج حنوبی هفت ناقوس نیز وجود دارد. یکی از ناقوس ها که بزرگتر از همه آنها است زیکموند نام دارد و وزنی حدودا 13.5 تن وزن این ناقوس می باشد. کلیسای ویتوس مقدس جایگاه اسقف اعظم و آرامگاه شاهان چکی بوده است.

- ساعت نجومی

این ساعت همان طور که از اسم آن پیدا است علاوه بر نشان دادن زمان می تواند اطلاعاتی در مورد نجوم نیز در اختیار بازدید کنندگان قرار دهد. مثلا اینکه موقعیت دایره البروج خورشید کجاست یا اینکه موقعیت ماه و اندازه آن چقدر است و اطلاعات و مسائل این چنینی را در اختیار شما قرار می دهد. این ساعت بر فراز ساختمان شهرداری شهر قدیم پراگ واقع شده است نصب این ساعت به سال 1410 میلادی باز می گردد. بعد ها یعنی سال 1490 سال نامه نیز به این ساعت اضافه شد. این ساعت نیز یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری شهر پراگ می باشد. ساعت نجومی پراک از لحاظ قدمت سومین ساعت تاریخی جهان است و البته قدیمی ترین ساعتی است که تا به حال کار کرده و زمان را نشان می دهد.

- تالار شهرداری پراگ

این بنا زیباترین بنای تاریخی شهر پراگ می باشد که به سبکی نو و سردری شبیه به شکل تخم مرغ بنا نهاده شده است. تالار شهرداری شهر پراگ قدمت آن چنانی ندارد و ساخت آن از سال های 1906 تا 1912 میلادی به طول انجامیده است. دلیل ساخت این بنا را این می دانند که در آن زمان چون ساخت بناهایی به سبک آلمانی بسیار رایج بوده است می خواستند از این طریق بنایی بسازند که هم با سبک معماری آلمانی مقابله کنند و هم سبک معماری چک را به رخ بکشند که به نظر من بسیار هم موفق بوده اند این تالار در نوع خود بی نظیر و زیبا است. در این تالار در طبقه فوقانی آن چند سالن موسیقی و اپرا وجود دارد که بزرگ ترین این سالن ها , سالن اسمتانا می باشد که سالنی برای اجرای کنسرت موسیقی است و جشن هایی از قبیل موسیقی بهار در این سالن برپا می شود. سالن مهم دیگری نیز هست که توسط آلفونس موچا بازسازی و تزیین شده است. اسم این سالن لرد مایور می باشد.

- موزه ملی چک

هدف از تاسیس هر موزه ای این است که فرهنگ و مجموعه علوم طبیعی و تاریخی و ... را به نمایش دیگران گذاشتن است تا افرادی که به مکانی مسافرت می کنند از ان شهر یا کشور اطلاعاتی به دست آوردند و با تاریخ و فرهنگ و علوم آن کشور و شهر آشنا شوند. قدمت تاسیس موزه ملی پراگ به سال 1818 میلادی باز می گردد. در ابتدای تاسیس این موزه بیشتر رویکرد این موزه طبیعی بود که بعدها اشیای تاریخی نیز مورد توجه این موزه قرار گرفت و  تقریبا مصادف با زمانی که رومانتیسم بین اقشار مختلف جامعه رواج داشت و محبوبیت پیدا کرده بود موزه نیز رویکرد خود را دست خوش تغییراتی داد و تصمیم گرفت هویت ملی مردم چک را بیشتر به معرض نمایش بگذارد.

بعدها در سال 1949 موزه ملی به بخش دولتی سپرده شد و بعد از چند سال یعنی سال 1964 موزه به پنج بخش مختلف تقسیم شد. این پنج بخش شامل قسمت های زیر بودند:

موزه علوم طبیعی

موزه تاریخ

موزه فرهنگ آمریکا , آفریق و آسیا

کتابخانه موزه ملی

دفتر مرکزی موزه شناسی

موزه موسیقی ( نیز بعدها به بخش های دیگر اضافه شد .)

- تپه و پارک پترین

سلیقه ها همیشه با هم متفاوت است ممکن است شما دوست نداشته باشید تمام مکان هایی که بازدید می کنید تاریخی و معماری باشد و دوست داشته باشید علاوه بر این ها از مکانی سرسبز نیز دیدن کنید در این صورت پیشنهاد ما تپه و پارک پترین می باشد یکی از بزرگ ترین فضاهای سبز شهر پراگ همین تپه و پارک پترین می باشد. این تپه 130 متر از سطح آب رودخانه ولتاوا بالاتر واقع شده است هوای مطبوع و چشم اندازه بسیار زیبای این منطقه از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه می باشد .این پارک قطار کابلی یا فونیکولار نیز دارد که از ساعت 9:15 صبح تا 8:45 شب در خدمت مسافران و گردشگران این شهر و منطقه می باشد. اگر به دنبال وسیله نقلیه مناسبی هستید حتما از این قطار استفاده کنید. در این محوطه سرسبز نمادی از برج ایفل که در اندازه کوچک تری ساخته شده است نیز دیدن کنید این برج تقریبا 60 متر طول دارد و با پله هایی که ساخته شده است می توانید به بالای برج رفته و بهتر از منظره محیط لذت ببرید.

 

کانال تلگرام لست تورز lasttours1@