تنگه واشی : فیروزکوه یکی از مکان های مورد علاقه بسیاری از توریست ها و گردشگران بوده، به خصوص در فصل تابستان که آب و هوایی عالی و متعادل دارد. شهرستان فیروزکوه جاذبه های گردشگری طبیعی زیادی داشته که یکی از معروف ترین آنها تنگه واشی، که بعضی از مردم بومی این منطقه به آن تنگه ساواشی هم میگویند میباشد. خوبی این منطقه نزدیک بودنش به پایتخت است برای افرادی که مسافرت ها و مسیرهای کوتاهی را دوست دارند. تنگه واشی میتواند یکی از بهترین مسافرت های یک روزه برای شما باشد. فقط بقبل از سفر باید توجه داشته باشید که مسیر طولانی را پیاده روی کنید تا به نزدیکی آبشار برسید به همین خاطر کفش و لوازم مناسب را فراموش نکنید. تنگه واشی طبیعت خاص و زیبایی داشته که بیشتر مردم را در فصول مختلف به سمت خود میکشاند. رستوارن ها و امکاناتی که در این منطقه بوجود آمده نیز باعث شده تا توریست ها و گردشگران خارجی تور تهران هم از تنگه واشی دیدن کنند.

تنگه واشی

کتیبه فتحعلی‌شاه در تنگه واشی

یکی از بزرگ ترین طراحی های برجسته که 185 سال قدمت دارد، بوسیله فتحعلی شاه در تنگه واشی ساخته شده است. این کتیبه نقاشی از یک شکارگاه و عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و نوادگانش که در حال پرتاب نیزه به سمت شکار خود هستند میباشد. درواقع این کتیبه یکی از بزرگ ترین چهار کتیبه دیگری میباشد که در ایران بوده سه کتیبه دیگر متعلق به زمان قاجاریه بوده که یکی از آنها در همین تنگه واشی و دیگر کتیبه در چشمه علی، و جاده هراز واقع شده اند. اگرچه همه این کتیبه ها در برابر باد و باران و بلایای طبیعی آسیب ندیده اند، اما همچنین هستند افراد بی فرهنگی که با اسپری روی این کتیبه های با ارزش یادگاری مینویسند.

کتیبه فتحعلی‌شاه در تنگه واشی

توصیه های قبل از سفر به تنگه واشی

خیلی بهتر است اگر با فرزندانتان به خصوص اگر از هفت سال هستند وتارد تنگه واشی نشوید چرا که مسیر پیاده روی بسیار زیاد است. بهترین زمان برای سفر یک روزه به سمت تنگه واشی  در ماه مرداد میباشد. با اینکه مرداد یکی از ماه های تابستانی بوده اما همچنان آب رودخانه ها سرد است  به این دلیل که آب رودخانه از بین کوه ها و تنگه ها گذشته و آفتاب گیر ندارد. یکی از توصیه های دیگر قبل از سفر به تنگه واشی همراه داشتن آب و خوراکی های سبک و مناسب است. همینطور فراموش نکنید که قبل از سفر وضعیت آب و هوا راه هم بدانید.