تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی در شهر میلان : لئوناردو داوینچی، هنرمندی که تمام دنیا او را میشناسند، آثار معروف و بسیار ارزشمندی دارد. یکی از این اثار او که دیواره نگاره ای در شهر میلان ایتالیاست، تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی می باشد. این اثر هنری معروف نشان دهنده صحنه هایی از شام آخر روزهای آخر عمر مسیح بوده که کتاب مقدس انجیل از آن یاد کرده است. درواقع تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی الهام گرفته از کتاب یوحنا، باب سیزده آیه 21 می باشد که در آن مسیح گفته که یکی از دوازده حواری اش به او خیانت خواهد کرد. این تابلو یکی از معروف ترین و با ارزش ترین نقاشی های دنیاست که برعکس خیلی از نقاشی های دیگر، تحت مالکیت شخصی نبوده و به همین خاطر نمیتوان ان را جابجا کرد، در نتیجه توریست ها و گردشگران تور اروپا برای تماشای آن ابدی وارد شهر میلان شوند. امروزه تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی در شهر میلان، در سالن غذاخوری صومعه سانتا ماریا دله گرتزیه نگهداری می شود. 

تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی در شهر میلان

دلیل نقاشی کردن این تابلو توسط لئوناردو داوینچی

در زمان های بسیار دور، هنرمند معروف لئوناردو داوینچی، برای دوک شهر میلان یعنی لودوویچو اسفورزا کار می کرد. او بین سال های 1482 تا 1499 و به مدت هجده سال برای این دوک کار میکرد. در طول این مدت از لئوناردو خواسته بود تا یک طرح مذهبی منحصربفرد از حضرت عیسی مسیح و حواریون در شام آخر بکشد. لئوناردو نیز این نقاشی را به نحو احسنت کشید و در نتیجه این نقاشی چیزی شد که امروزه توریست ها و گردشگران تور لحظه اخری اروپا برای دیدن آن در شهر میلان صف میکشند. کشیدن این نقاشی برای لئوناردو سه سال طول کشید. اما متاسفانه در سال 1943 به خاطر بمباران آمریکایی ها، این نقاشی در معرض آسیب شدید بود اما بعد از تلاش های بسیار متخصصین و هزینه کردن برای آن، این نقاشی دوباره برای توریست های تور ایتالیا به نمایش درآمد. 

دلیل نقاشی کردن این تابلو توسط لئوناردو داوینچی

شخصیت ‌های تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی

با توجه به تابلو از سمت چپ به راست ناتانائیل، یعقوب پسر حلفا، اندریاس، یهودا اسخریوطی، یهودا، یوحنا، عیسی توما، یعقول پسر زبدی، فیلیپ، متی، تادئوس و شمعون قانوی در آن دیده می شوند. با اینکه داوینچی در ترسیم و نامگذاری حواریون در طرح اولیه این تابلو دقت بسیار کرده اما در نقاشی آخر هنوز چند چهره هست که در مورد هویت آن ها تردید وجود دارد.

شخصیت ‌های تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی