رسول دانیال زاده متولد شهر تهران است. او یکی از کارآفرینان و صنعتگران حوزه ی فولاد در کشور می باشد. رسول دانیال زاده متولد 4 اردیبهشت ماه 1338 است و بدون شک می توان او را از بزرگترین کارآفرینان و صنعتگران ایرانی دانست.

بخش خصوصی در ایران همیشه به دنبال کشف استعدادهای خاصی بوده است. رسول دانیال زاده یکی از همین استعدادهای گرانبها در کشور است. او از کودکی و نوجوانی در صنعت فولاد مشغول می شود و با تلاش بسیار زیاد، پله های ترقی را یک به یک طی می کند تا به عالی ترین درجه یعنی کارآفرینی می رسد.

در مورد اطلاعات و زندگی شخصی او، اطلاعات چندان زیادی در دسترس نیست. اما تا همین حد می توان گفت که او در یک خانواده نسبتا پر جمعیت چشم به جهان گشوده است. یک خواهر  و 5 برادر دارد. او در سال 1360 در ایران ازدواج کرد و حاصل این ازدواج، 3 فرزند است. او متولد محله پامنار تهران است و دوران دبیرستان و تحصیلات دیپلم خود را در دبیرستان امیرکبیر دارالفنون به پایان رسانده است. تحصیلات دانشگاهی او در زمینه مکانیک است و دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف در تهران است.

رسول دانیال زاده کیست؟

رسول دانیال زاده از فعالان عرصه فولاد در کشور است. در همان روزگار نوجوانی و جوانی، خط وی از سایر افراد خانواده جدا شد. هوش بالا و استعداد او در زمینه تجارت، تولید و کسب و کار، او را از سایر افراد خانواده متمایز کرد. به همین دلیل از همان ابتدا و از سنین کم ر این عرصه مشغول شد. بعد از انقلاب و زمانی که دانشگاه ها به تعطیلی کشیده شد، او نتوانست ادامه تحصیل بدهد. اما به محض اتمام انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه ها، توانست در دانشگاه صنعتی شریف تهران در رشته مکانیک پذیرفته شود و ادامه تحصیل دهد.

او در سال 1366 از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد. پیش از تحصیل، در سال 1356 و پیش از انقلاب در ایران، در حوزه آهن و خرید و فروش آن مشغول شد. یکی از دغدغه های اصلی او در زندگی، تجارت و کارآفرینی در حوزه ی صنعت فولاد کشور بود و همچنان نیز، هست.

تلاش های پی در پی او سبب شد تا به یک ناجی در صنعت فولاد کشور مبدل گردد. کسی که در عنفوان جوانی با تلاش و کوشش توانسته است یک کارگاه کوچک تولیدی پروفیل ساختمانی احداث کند، مطمئنا مسیر پیش روی درازی برای ایجاد کار آفرینی دارد. او در یک حرکت بی سابقه توانست شرکت فولاد کاویان را که دچار بحران شدید رکودی و مالی شده بود را دوباره احیا کند.

زندگی حرفه ای رسول دانیال زاده

 در سال 1360 توانست اتحاد فولاد ایران را از گروه صنعتی ایران، خریداری کند. بعد از 10 سال، در سال 1370 توانست کارخانه سمنان و لوله رت را با 85 کارگر تاسیس کند. این فعالیت، یکی از مهم ترین دغدغه های اصلی او که کارآفرینی در حوزه صنعت فولاد بود را برطرف کرد. او توانست با این کار، بیشتر به حوزه کارآفرینی بپردازد. تجربیات گذشته ی وی در آهن و پروفیل و همچنین، تجربه در تولید و سرپرستی کارگران، او را تشویق می کرد تا کار خود را گسترش دهد.

کارخانه سمنان و لوله سمنان رت در حال حاضر به 4 کارخانه تبدیل شده است که نیروهای آن، بالغ بر 1200 نفر هستند. این کارخانه به نام نبرد سمنان و دانیال استیل تقسیم شده است. تولیدات این دو کارخانه با هم متفاوت است. در کارخانه نورد سمنان، تولید پروفیل های ساختمانی و صنعتی انجام می شود اما در کارخانه دانیال استیل، ورق های گالوانیزه رنگی در حال تولید است. ظرفیت تولیدی این کارخانجات با 500 هزار تن ورق گالوانیزه و 8000 تن ورق گرم فعالیت می کند.

در سال 1375 شرکت فولاد کاویان  را از صنایع تولید ملی بورس خریداری کرد. این شرکت تا پیش از این، با بحران و چالش بزرگی همراه شده بود. رسول بیوگرافی دانیال زاده توانست این شرکت تولیدی را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پلیت میل در کشور تبدیل کند. در حال حاضر در این صنعت، چیزی بالغ بر 5000 نفر به شکل کاملا مستقیم و نزدیک به 20 هزار نفر به طور غیر مستقیم، مشغول فعالیت هستند. محصولات تولیدی این شرکت، تغذیه کننده اصلی بیش از 400 بنگاه تولیدی کوچک و بزرگ در کشور است.

فولاد گیلان یکی از مهم ترین پروژه ها و کارخانجاتی است که رسول دانیال زاده در احداث آن، سهم بزرگی داشته است. در سال 1382 با هدف تکمیل کردن زنجیره تولیدات فولاد کشور، فولاد گیلان توسط رسول دانیال زاده احداث می شود. این پروژه ی ملی، بعد از فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین مجتمع فولاد ایران به حساب می آید. در این مجتمع، ورق های فولادی گرم و سرد تولید می گردد. هم اکنون این گروه کارخانجات بعنوان بزرگترین گروه تولیدی در بخش خصوصی کشور شناخته می شوند که سهم بسزایی در تولید و اشتغال در کشور دارند .

رسول دانیال زاده توانسته است تا کنون 5300 نفر را در دفتر مجتمع فولاد گیلان و کارخانه، به استخدام در بیاورد. این کارخانه با ظرفیت  دو ونیم میلیون تن ورق فولادی با ضخامت 1 و نیم الی 20 میلیون متر  تاسیس شده است.

شرکت های احداث شده توسط رسول دانیال زاده

کارآفرینی در حوزه صنعت فولاد، با سایر حوزه ها کمی متفاوت است. سختی در این کار، زیاد است و روحیه بالا و مقاوم در حد فولاد و تلاش و کوشش فراوانی را می طلبد. خوشبختانه رسول دانیال زاده با طی کردن دوران نوجوانی و جوانی خویش در تولید فولاد کشور، این روحیه ی بالا را داشت و توانسته است تا به امروز، کارخانه جات متعددی را در این حوزه، راه اندازی کند. برخی از مهم ترین شرکت هایی که او در این زمینه احداث کرده است، شامل موارد زیر می باشد:

1.     شرکت مجتمع فولاد گیلان در سال 1382

2.     شرکت کارخانجات نورد و لوله سمنان در سال 1370

3.     شرکت دانیال استیل

4.  شرکت فولاد کاویان که بعد از طی کردن یک بحران مالی توسط رسول دانیال زاده مجددا احیا شد.

5.     شرکت صنعت متال

رسول دانیال زاده در کارخانجات و گروه های تولیدی مهم کشور، طرح های توسعه ای بسیاری را پایه ریزی کرده است. همچنین در حوزه ی سرمایه گذاری مسکن نیز فعال بوده است که می توان به برخی از مهم ترین سرمایه گذاری های وی، اشاره کرد:

1.     سرمایه گذاری در ساختمان روما رزیدنس

2.     سرمایه گذاری در ساختمان روما سنتر به عنوان یک مرکز تجاری

3.     برج های دوقلوی رویال رزیدنس و فلورا رزیدنس

4.     برج های مسکونی پارس پرنس 1 و پارس پرنس 2

5.     مجموعه بزرگ تجاری و خدماتی تهران پارس

6.     مجموعه تجاری و خدماتی امیرکبیر در تهران

فعالیت های اقتصادی رسول دانیال زاده در خارج از کشور

در حدود 30 سال پیش و زمانی که رسول دانیال زاده در سمنان توانست کارخانه نورد و لوله سمنان را راه اندازی کند، مراودات اقتصادی و فعالیت های مشترک بازرگانی او با کشور آلمان، شروع شد. او برای کارخانه ی خود دستگاه های جوش و تجهیزات صنعتی مربوط به لوله سازی را از آلمان وارد کرد. شرکت های بزرگی چون زیمنس و کمپانی AGE در آلمان، با رسول دانیال زاده کار می کردند.

در سال 2000 و بعد از آن، رسول دانیال زاده فعالیت های خود را با کشور آلمان، بیشتر گسترش داد و همزمان با ایجاد کارخانه فولاد گیلان، توانست این فعالیت های مشترک را بیشتر کند. شاید یکی از دلایل این افزایش همکاری، اخذ اقامت دائم او از این کشور بود. خرید خط تولید نورد گرم گیلان منجر به گشوده شدن فصل جدیدی در توسعه فعالیتهای صنعتی و بازرگانی ایشان با شرکتهای معتبر آلمانی شد. در این سالها علاوه بر زیمنس و AEG شرکتهای VEM و IMS و نیز بسیاری از شرکتهای بزرگ آلمانی شریک تجاری رسول دانیال بوده اند . در این ایام ایشان نسبت به خرید شرکت ICS واقع در شهر هامبورگ همراه با تجهیزات کامل و ساختمانهای اداری و نیز 50 درصد شرکت METEX که سازنده ماشین آلات تراش و فرز و سنگ زنی غلطک های کارخانجات نورد فولاد میباشد ، اقدام نمود و به عنوان یه صنعتگر و تاجر خوش نام در کشور آلمان شناخته میشود.

رسول دانیال زاده و حواشی

رسول دانیال زاده یکی از کارآفرینان بسیار با تجربه است که هیچ وقت تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذاشته است. او علاوه بر فعالیت و کار آفرینی در حوزه فولاد، توانست سرمایه گذاری در حوزه ملک و ساختمان را هم تجربه کند. بدیهی است که روز به روز به ثروت او افزوده شده است.

طبق آخرین اخبار، او دو شرکت در زمینه پزشکی دارد که نام آن ها توسعه طب قلب و طب و توسعه تپش نام دارد. این دو شرکت در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و هم اکنون در تهران فعال هستند.

کارآفرینانی که در کار خود موفق هستند و در چندین حوزه به خوبی می درخشند، همیشه با حواشی مختلفی روبرو هستند که ممکن است برخی درست و حتی برخی کاملا اشتباه باشند. رسول دانیال زاده نیز از این قاعده مستثنی نبود هاست و سالهاست درگیر حواشی رسانه ای در مورد مسائل مختلفی همچون رانت و رانت خواری، رشوه گیری و رشوه دهی و همچنین اتهاماتی نظیر ابر بدهکار ایرانی است.