بهترین جاذبه های تاریخی در استانبول : استانبول را همه می شناسند، شهری پر جنب و حوش و شلوغ که از نظر فرهنگی، مالی، کسب و کار، املاک و ... بسیار پیشرفته و توسعه یافته است. این شهر آثار تاریخی بسیار زیادی داشته که ممکن است بازدید از همه آن ها یک یا حتی دو هفته طول بکشد. از زمان حکومت بیزانسی ها تا دوران عثمانی ها، اماکن تاریخی مختلفی بوجود آمده که بسیاری از آن ها واقعا شگفت انگیز و دیدنی هستند، مثل قلعه ها، قصرها، مساجد و کلیساها و ... . در ادامه شما را با چند تا بهترین جاذبه ها، اماکن و آثار تاریخی این شهر بزرگ ترکیه آشنا می کنیم. با بازدید از این جاذبه ها میتوان به نحوه زندگی و فرهنگ زمان بسیار دور در استانبول ترکیه پی برد. 

مسجد ایاصوفیه استانبول

این مسجد زمانی یک کلیسا بود، سپس به یک مسجد و در آخر به یک موزه تبدیل شد. ایاصوفیه 1500 سال پیش به عنوان یک کلیسای بزرگ ساخته شده بود اما نهصد سال بعد به دستور پادشاه عثمانی به یک مسجد تبدیل شد. بعد از آمدن آتاتورک و اعلام رسمیت جمهوری این کشور از مسجد به موزه تبدیل شد. مسجد ایاصوفیه یکی از آثار فوق العاده زیبا و بی نظیر استانبول بوده توسط امپراتور جاستینینی ساخته شده و در خود نقش و نگارهای پیچیده و بسیار زیبایی دارد. میتوان شخصیت های برجسته امپراتوری بیزانس را روی دیوار و سقف این مسجد به وضوح دید. توریست ها و گردشگران تور استانبول میتوانند هر روز هفته به جز روزهای دوشنبه از مسجد دیدن کنند. در فصول بهار و تابستان از ساعت نه صبح تا هفت بعد از ظهر و در فصول پاییز و زمستان از ساعت نه صبح تا پنج بعد از ظهر پذیرای توریست ها و گردشگران می باشد. 

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد آبی استانبول

بعد از مسجد ایاصوفیه، پیشنهاد می شود حتما از مسجد بی نظیر و زیبای آبی دیدن کنید. این مسجد که به آن مسجد سلطان احمد نیز گفته می شود در سال 1616 ساخته شده و هر روز هزاران هزار مسلمان را برای نماز به سمت خود جذب می کند. مسجد آبی شش مناره و چند گنبد دارد. هدف از ساخت این مسجد توسط معمار محمد آقا صدفکار، ادای احترام به معماران مسجد شاهکار ایاصوفیه آنتمیوس ترالسی و ایسیدور میلتوسی بود. ساخت و تکمیل این مسجد برای سلطان احمد آنقدر مهم بود که حتی بعضی اوقات خودش هم در مراحل ساخت این مسجد شراکت داشت. اما متاسفانه وی درست یک سال بعد از تکمیل مسجد آبی در 27 سالگی درگذشت و او، همسرش و سه پسر دیگرش بیرون این مسجد به خاک سپرده شدند. از معروف ترین و محبوب ترین مساجد این شهر بین توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول مسجد آبی است. 

مسجد آبی استانبول

آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا که اکنون به یک موزه تبدیل شده، بزرگترین اب انباری بوده که تاکنون دیده اید. این بنا در سال 532 بعد از میلاد به دستور امپراتور بیزانسی زوستینین اول ساخته شده و حدود 138 متر طول و 6/64 متر عرض دارد. این آب انبار با هزار متر مربع مساحت، حدود هشتاد هزار متر مرکعب آب را در خود نگه داشته است. هدف از ساخت این آب انبار در گذشته، تامین و ذخیره آب شهروندان بوده است. این آب انبار باسیلیکا بسیار دیدنی و زیباست. 

آب انبار باسیلیکا استانبول

موزه باستان شناسی استانبول

این موزه دارای یکی از بهترین مجموعه و آثار باستانی در استانبول بوده که شامل گنجینه های بابل، امپراتوری هیتی، سرامیک عثمانی در قرن هفدهم، بین النهرین، آثار آناتولی، مصر و عربی، تابوت اسکندر و ... بوده است.این موزه دارای سه ساختمان اصلی بوده که به موزه هنرهای اسلامی و ترکی و موزه شرق باستان تقسیم می شوند. در این موزه بیشتر از یک میلیون قطعه بسیار با ارزش و مهم از تمدن دوره های مختلف در جهان نگهداری می شود. موزه باستان شناسی استانبول اولین بار در سال 1811 میلادی به دست عثمان حمدی ساخته شده و در سال 1908 مورد بازسازی قرار گرفت. از محبوب ترین آثار این موزه بین توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول ستون پادشاه اکد نارامسین، تفاهمنامه قادس و مجسمه زنجیرلی می باشند. 

موزه باستان شناسی استانبول

قصر توپکاپی استانبول

قصر زیبا و باشکوه توپکاپی شما را به دوران حکومت امپراتوری عثمانی میبرد. این مکان که زمانی مرکز حکومت عثمانی بود، دارای آشپزخانه، اتاق های مختلف، تراس ها و .... می باشد. توپکاپی یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های تاریخی شهر استانبول می باشد که شما را حیرت زده می کند. این قصر باشکوه و مجلل توسط سلطان محمد دوم، بین سال های 1466 تا 1478 ساخته شده است. در قسمت شمالی این قصر، دماغه طلایی، در قسمت شمالی شرقی تنگه بسفر و در قسمت جنوبی آن دریای مرمره قرار دارند. به عبارتی از هر سمت این قصر میتوان تمام زیبایی های شهر بزرگ استانبول را دید. 

قصر توپکاپی استانبول

بازار بزرگ استانبول

یکی از بازارهای معروف دنیا که ممکن است اسم آن را هم شنیده باشید، بازار بزرگ یا گرند بازار استانبول است. این بازار از قدیمی ترین اما بزرگ ترین بازارهای استانبول بوده که به زبان ترکی به آن کاپالی چارشی، یعنی بازار سرپوشیده می گویند. این بازار به خودی خود سالانه میلیون ها میلیون توریست و گردشگر را به سمت خود جذب می کند. بازار بزرگ استانبول بیشتر از سه هزار فروشگاه داشته که انواع و اقسام محصولات مختلف را میفروشند. این بازار در سال 1461 به دستور سلطان محمد ساخته شده. این بازار روز های یکشنبه و تعطیلات رسمی تعطیل بوده اما دیگر روزهای هفته از ساعت نه صبح تا هفت بعد از باز می باشد. 

بازار بزرگ استانبول

برج گالاتا استانبول

برج گالاتا در منطقه گالاتا قرار داشته و از بالای آن میتوان به سمت شاخ طلایی و بسفر چشم اندازی شگفت انگیز و وسیعی داشت. این برج سال 1384 میلادی، یعنی حدود هفتصد سال پیش با اسم مسیح در زمان بیزانس، امپراتوری رم شرقی ساخته شد. برج گالاتا در سال 1749، بلندترین ساختمان شهر استانبول بود. هدف از ساخت این برج با ارتفاع 67 متر، به عنوان رصد خانه بوده اما در سال 1579 این رصد خانه بسته شده و جای آن رستورانی با انواع و اقسام غذاهای ترکی ساخته شد. توریست ها و گردشگران علاقه مند به عکاسی میتوانند از روی پشت بام این هتل عکاسی های حرفه ای کرده و یا در رستوران شامی رمانتیک میل کنند. 

برج گالاتا استانبول