بزرگداشت مولانا در قونیه- تور ترکیه

جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا ، مولوی ، رومی از مشهورترین شاعر ان جهان است که به چندین زبان از جمله فارسی و ترکی شعر سروده است که تخلص خاموش ، خموش را به او نهاده اند.

مولانا جلال‌الدین محمد بن بهاء‌الدین محمد بن حسین الخطیبی معروف به مولوی رومی از خوارزمشاهیان بلخ است. وی در سال 604 ه‍. در شهر بلخ چشم به جهان گشود و مانند ابن سينا از هفت سالگي شروع به آموزش زبان فارسي كرد و آن را خوب آموخت و بعدها آن را زبان شعر خود ساخت. در اوان کودکی و همراه پدرش بهاء‌الدین ولد به آسیای صغیر رفت، و در شهر قونیه موطن گزید و در همان شهر به سال 672 ه‍. زندگی را بدرود گفت.

پدر مولوی در سال 628 و به قولی 631 ه‍. در قونیه درگذشت و سید برهان ‌الدین ترمذی، جلال‌الدین را برای ادامه و تکمیل تحصیل به حلب اعزام کرد. او در همان جا با محیی‌الدین عربی محشور شد و پس از بازگشت به قونیه، از سال 638 (سال فوت برهان‌الدین ترمذی) به تدریس و ارشاد در قونیه پرداخت.

 مولانا جلال‌الدین محمد در سال 642 با شمس تبریزی ملاقات کرد و تحت ارشاد و رهبری او دگرگونی روحی عظیمی یافت، تا آن جا که از بحث، جدل و قیل و قال و مدرسه دست شست و به حالات عارفان گرایش پیدا کرد.

در سال 645، شمس تبریزی به دست گروهی به قتل رسید. پس از این واقعه، مولوی، مدت مدیدی سوكوار ماند و به اضطراب روزگار گذراند، و یک ربع قرن، به زندگی شاعرانه پرداخت او که عارفی وارسته و واصلی کامل شده بود، دفترهای گرانبار «مثنوی» را سرود، دیواني ترکی و دیوانی نیز به فارسی ترتیب داد.

مراسم عرس در قونیه

مراسم عرس همه ساله به مناسبت بزرگداشت مولانا برگزار می گردد که از 10 تا 17 دسامبر در سالگرد درگذشت وی در مجتمع مولویه به همراه رقص سماع و دیگر آیین درویشی برگزار می گردد. مولوی به عنوان پیوند دهنده ملت های مختلف مانند ترکیه ، ایران ، تاجیکستان ، افغانستان و دیگر ملل ها شناخته شده است و در سالگرد بزرگداشت وی ، مردم از ملت های مختلف را گردهم جمع می نماید. تور قونیه برای شرکت در مراسم عرس در این دوره زمانی یعنی در ماه دسامبر با توجه و استقبال بسیاری رو به رو می شود. در این مراسم موسیقی عرفانی ، رقص سماع ، سمپوزیوم اجرا می گردد که نظر بسیاری از گردشگران و توریست ها را به خود جلب می نماید.