بازار بزرگ استانبول يا همان گرند بازار استانبول که يکي از بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين بازارهاي تاريخي سرپوشيده جهان به شمار مي‌رود در مرکز شهر استانبول قرارگرفته است. اين بازار در دوران بيزانس به محلي شلوغ براي معاملات استفاده مي‌شد؛ اما در زماني که عثماني‌ها کنترل شهر را بر عهده گرفتند، بازار با سرعت فراواني وسعت يافت و اقلام حاضر در آن نيز تنوع بيشتري پيدا کرد و تاجران، توليد کنندگان، بازرگانان و خريداران بومي و غير بومي منطقه را به سمت خود کشيد. در تور استانبول خود فرصت بازديد از اين بازار را از دست ندهيد.

اين بازار در ابتداي شکل گيري خود تا دوران بيزانس و بعد از آن به صورت روباز و بخشه‌اي جدا جدا بود، اما در دوران عثماني و با گسترش آن باعث شد تا بخش‌هاي مختلف به هم متصل شوند و با احداث سقف روي آن کم کم به شکل امروزي در آمد؛ و به مرکز اصلي تجارت در کل امپراتوري عثماني در آمد و روزانه توسط صدها سرباز حکومتي از آنجا مانند يک قلعه نظامي محافظت مي‌شد.

با گذشت زمان و پس از به وجود آمدن کشور ترکيه، اين بازار همچنان هم به عنوان مرکز تجاري ترکيه باقي ماند. در اين بازار زيبا حدود 4000 فروشگاه فعال هستند و هر کالايي را که شما تصور کنيد از جواهرات گرفته تا پارچه‌هاي ابريشمي، کالاهاي سنتي ترکيه تا اجناس وارداتي مختلف در اين بازار وجود دارد.

مسافراني که وارد اين بازار مي‌شوند بخصوص گردشگران تور ترکيه که اروپايي هستند صرفه نظر از خريد، مي‌توانند تجربه حضور در يک فضاي تلفيقي از بازار تاريخي، سنتي، جذاب و پر جنب و جوش را تجربه کنند.

اگر به وضعيت فروشگاه‌هاي اين بازار نگاهي بي اندازيم خواهيم ديد که کم کم ارائه دهندگان محصولات سنتي در حال کم شدند هستند براي مثال فروش جواهرات در اين بازار حدود 10 برابر شده و حتي در ميان مردم محلي نيز خريد اقلام غربي به نسبت کالاهاي سنتي از بازار افزايش پيداکرده است. با اين حال حتي اگر بازار برخي فروشگاه‌هاي سنتي خود را از دست بدهد بازهم آن‌قدر فضاي تاريخي و سنتي در اينجا وجود دارد که رفتن به بازار کماکان تجربه غير قابل جايگزيني به شما ارائه مي‌دهد و نمي‌توانيد زماني که در استانبول حضور داريد از ديدن آن صرفه نظر کنيد.

در طول بازار بزرگ و حتي در قسمت‌هاي قديمي شهر استانبول شما مدام با دست‌فروشان سمج مواجه خواهيد شد که مي‌تواند کمي برايتان اذيت کننده باشد اما اگر ديد خود را کمي عوض کنيد و همراه با شوخي و لبخند با آن‌ها برخورد کنيد، حتي مي‌توانيد از ديدن آن‌ها لذت ببريد.

قاعده کلي: احساس نکنيد که مجبور هستيد هر چيزي را که تست مي‌کنيد يا قيمت آن را از فروشندگان مي‌پرسيد بايد حتماً بخريد!

برخي از فروشندگان سودجو، توريست‌هاي آمريکايي (منظور تويستهايي که پول‌دار تر و غريبه تر به نظر مي‌رسند) را رسد مي‌کنند و هنگام ديدن، مي‌خواهند با شما رابطه برقرار کنند و اکثراً به جملات زير سراغتان مي‌آيند.

-سلام آمريکايي! اهل کجايي؟ من يک فاميل آنجا دارم

-گم شدي؟ ميخواي کمکت کنم تا چيزي پيدا کني؟

-چه کفش‌هاي قشنگي داري؟ آيا کفش هات ترکي هستند؟

-يک ليوان چاي مي‌خوري؟

اين ليست بي پايان است و آن‌ها براي ارتباط با شما ممکن است از هر جمله ديگري استفاده کنند، خودتان را آماده کنيد و اگر نمي‌خواهيد با آن‌ها ارتباط برقرار کنيد فقط کافي است با يک لبخند به آن‌ها بگويد: نه! مرسي

اين نوع رفتار شايد کمي سرد به نظر برسد، اما باور کنيد که اين کار تنها راه رهايي شما از اين خورده مکالمات و مزاحمت‌ها در طول حرکت شما در بازار است. در واقع نوع رفتاري که بايد در قبال آن‌ها انجام دهيم به اخلاق شما بستي دارد بعضي از توريست‌هاي اروپايي معمولاً با نگاهي جدي و بدون گفتن کلمه‌اي به راه خود ادامه مي‌دهند.

اما ممکن است شما کسي باشيد که اتفاقاً اهل گفت و گو است، پس مي‌توانيد به راحتي با آن‌ها وارد صحبت شويد و مشاهده کنيد که بيشترشان فروشندگان سخاوتمندي هستند. فقط اين نکته را به خاطر داشته باشيد که اگر قصد شما از اين صحبت خريد کردن نيست، پس مکالمه را زياد طولاني نکنيد.

اگر ميخواهيد به استانبول سفر کنيد و قصد خريد داريد اطلاعات خود را از مراکز خريد و بازارهاي استانبول تکميل کنيد همچنين بازار کاپالي چارشي استانبول را نيز از دست ندهيد.

استانبول شهر شلوغ و پر هياهويي است پس حتما براي تور استانبول خود و گشت و گزار در اين شهر بهترين برنامه ريزي را انجام دهيد با ما همراه باشيد تا در مطالب آينده