شاید اولین سوالی که برای بیشتر مسافران قبل از سفر به وجود می آید این است که با قطار سفر کنیم بهتره یا هواپیما؟ پاسخ به این سوال برای هرکسی متفاوت است و با توجه به بودجه، مقصد، تعداد افراد و سلایق فردی پاسخ های متفاوتی می توان برای آن یافت. علاوه بر این ترس از ارتفاع و یا سر وصدای قطار هنگام حرکت نیز بر انتخاب مسافران موثر است.

سفر با قطار و هواپیما بیشترین تقاضا را بین مسافران دارد که هر کدام از آن ها دارای مزایا و معایب مختلفی است. مسافران معمولا با خرید بلیط آنلاین هواپیما می توانند پس از حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت به مقصد دلخواه برسند، شاید این مزیتی باشد که بیشتر مسافران خرید بلیط هواپیما را ترجیح می دهند. اما با رزرو بلیط هواپیما باید هزینه بیشتری پرداخت کنند که باعث می شود برخی از مسافران، سفر با قطار را ترجیح دهند. در ادامه مهم ترین تفاوت ها و مزایا و معایب این دو وسیله نقلیه را بررسی می کنیم. در جدول زیر مزایا و معایب سفر با هواپیما بررسی شده است:

مزایا

معایب

زمان کمتر سفر

قیمت بالاتر

راحتی سفر

محدودیت در بار همراه

ایمنی بالاتر

معطلی در فرودگاه

 

با قطار سفر کنیم یا هواپیما – قیمت بلیط

مهم ترین مسئله برای سفر، هزینه وسیله نقلیه است که ممکن است مسافران قطار را به هواپیما و یا بالعکس ترجیح دهند. معمولا قیمت بلیط هواپیما از قطار بیشتر است اما قطارهایی نیز وجود دارند که قیمت آن ها با هواپیما برابری می کند. با وجود قیمت بالای بلیط هواپیما، روش هایی نیز وجود دارد که می توان بلیط را با قیمت ارزان تر خرید. خرید بلیط هواپیما در زمان هایی که کاهش تقاضا وجود دارد، خرید بلیط چارتر و لحظه آخری و همچنین رزرو از ایرلاین های ارزان تر، بهترین روش ها برای خرید ارزان تر بلیط پرواز است.

پوشش دهی شهرهای بیشتر در سفر با قطار

مسیرهای ریلی به این دلیل که از شهرهای متنوعی عبور می کنند، مقاصد بیشتری را در برمی گیرد. در سفر با قطار می توان به شهرهای کوچک تر بین دو شهر بزرگ نیز سفر کرد. اما به دلیل تجهیزات و زیرساخت هایی که برای ساخت فرودگاه و پرواز هواپیما نیاز است، امکان اینکه بتوان با هواپیما به شهرهای کوچکتر سفر کرد وجود ندارد.

ایمنی بیشتر در سفر با هواپیما

شاید در نگاه اول تصور کنید که سفر با قطار نسبت به هواپیما ایمن تر باشد. اما اینگونه نیست و طبق آمار جهانی از میزان سانحه های هوایی و ریلی، سفر با هواپیما ایمن تر است. در سفرهای هوایی به دلیل استفاده از سیستم ناوبری پیچیده در هواپیماهای امروزی، امکان برخورد هواپیما ها در آسمان تقریبا به صفر رسیده است. برخی از سانحه های جزئی که در فرودگاه رخ می دهد نیز خطر جانی برای مسافران ندارد و تنها منجر به تاخیر پرواز می شود.

محدودیت بار مجاز در سفر با هواپیما

یکی از محدودیت های سفر با هواپیما، حمل بار توسط مسافران است. ایرلاین ها با توجه به سن مسافر، نوع پرواز داخلی یا خارجی و کلاس پروازی، برای بار مجاز محدودیت اعمال می کنند. در صورتی که مسافران از میزان اعلام شده، بار بیشتری همراه داشته باشند باید جریمه آن را پرداخت کنند. میزان بار مجاز در هواپیماها معمولا از 20 کیلوگرم الی 45 کیلوگرم متغیر است.

اما در سفر با قطار محدودیت کمتری در این زمینه وجود دارد بطوریکه مسافران می توانند 30 کیلوگرم بار مجاز همراه داشته باشند. البته لازم به ذکر است که مسافران می توانند تا 150 کیلوگرم بار همراه داشته باشند که تنها قادر به حمل 30 کیلوگرم آن در کوپه هستند. مابقی بار را باید به قسمت حمل بار تحویل دهید تا با هزینه کمتری در مقصد تحویل شما داده شود.

امکانات رفاهی بیشتر در هواپیما بیشتر است یا قطار؟

در ادامه پاسخ به این سوال که با قطار سفر کنیم بهتره یا هواپیما به امکانات و راحتی سفر در این دو وسیله نقلیه می رسیم. هواپیماها معمولا دارای امکانات بیشتری در طول سفر هستند. به ویژه اگر کلاس های بیزینس یا فرست کلاس رزرو کنید. در پرواز بیزینس معمولا صندلی های راحت تر به همراه سرگرمی و امکانات بیشتر برای مسافر فراهم می شود. این امکانات و راحتی در پروازهای فرست کلاس که در ایرلاین های خارجی ارائه می شود، بیشتر است.

اما در سفر با قطار معمولا بیشتر قطارها امکانات معمولی دارند که معمولا شامل یک وعده عصرانه و صندلی یا تخت های معمولی است. اما در این میان برخی از قطارها نیز وجود دارند که امکانات بهتر مانند تخت های راحت تر و غذای با کیفیت تر در اختیار مسافران قرار می دهند. قطارهای 4 ستاره و 5 ستاره امکانات بهتری دارند که برای سفرهای طولانی بهتر می باشند.

هواپیماها معمولا تاخیر بیشتری دارند

تاخیر در پرواز شایع ترین مشکلی است که بیشتر مسافران سفرهای هوایی با آن روبه رو می شوند. به دلیل اینکه خدمه پرواز و نیروهای فنی باید هواپیماها را برای هر پرواز آماده کنند، ممکن است پروازها با تاخیر روبه رو شوند که از چند دقیقه تا چند ساعت متفاوت است. شایع ترین علل تاخیر پروازها شامل موارد زیر است:

  • تغییرات شدید جوی و آب و هوایی
  • نقص فنی در هواپیما
  • مشکل در امنیت پرواز
  • بارگیری چمدان مسافران

اما قطارها معمولا تاخیر خیلی کمتری دارند زیرا شرایط آب و هوایی معمولا تاثیر کمتری بر سفر ریلی دارد. علاوه بر این نقص فنی و یا موارد امنیتی کمتری در قطارها روی می دهند که تاثیری بر حرکت قطار در زمان مشخص شده ندارد.

فضای بیشتر صندلی ها در قطار نسبت به هواپیما

یکی از تفاوت های قطار و هواپیما در تعداد صندلی ها و همچنین فضای بین آن هاست. بیشتر هواپیماها در کلاس اکونومی بوده که در این کلاس پروازی فاصله کمتری بین صندلی ها وجود دارد که راحتی آن کمتر است. اما قطارها معمولا شامل چندین کوپه بوده که هر کوپه حداکثر 6 تخت دارد. بنابراین فضای استراحت بیشتری در قطارها وجود دارد. البته در پروازهای بیزینس و فرست کلاس، معمولا صندلی های بزرگتر و فضای بیشتر بین صندلی ها وجود دارد.

معطلی در فرودگاه نسبت به ایستگاه قطار بیشتر است

در صورتی که تجربه سفر با هواپیما را داشته باشید، حتما می دانید که در پروازهای داخلی باید حداقل یک ساعت و نیم قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید. این زمان در پروازهای خارجی بیشتر بوده و لازم است 3 ساعت قبل از پرواز خود را به فرودگاه برسانید. اما در سفر با قطار اینگونه نیست و معمولا توصیه می شود نیم ساعت قبل از حرکت قطار در ایستگاه راه آهن حاضر شوید.