با تحویل زباله به متروی استانبول، رایگان سفر کنید : روش های بسیاری برای عادت دادن مردم به فرهنگ بازیافت هست. اما استانبول از روشی کاملا عجیب درباه بازیافت زباله در فرهنگ خود استفاده کرده است. استانبول شهروندان خود را تشویق کرده تا اگر هرکس زباله های خود را بازیافت کند، اعتبار رایگان برای سوار شدن به مترو را بدست خواهد آورد. این دستگاه هایی که استانبول ارائه کرده، برای فروش معکوس در یکی از ایستگاه های مترو بوده که عمل بازیافت قوطی های آلومینیومی و بطری های پلاستیکی را می کند تا در نتیجه بلیط مسافران را برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شارژ کند. اگر در سفرتان به تور استانبول پول برای رفت و آمد کم آوردید، بطری های آب و یا قوطی های نوشابه ای تحویل دهید تا حساب استانبول کارتتان شارژ شود. این دستگاه فعلا در ایستگاه متروی İTÜ-Ayazağa در ماسلاک قرار داشته و حتی استانبول قصد دارد تا در سراسر شهر از این دستگاه ها قرار دهد. 

با تحویل زباله به متروی استانبول، رایگان سفر کنید

شارژ کردن استانبول کارت با تحویل زباله

توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول با استفاده از کارت های مخصوص برای پرداخت کردن هزینه های حمل و نقل در این شهر میتوانند در سطح شهر تردد داشته باشند. راه های مختلفی برای شارژ کردن استانبول کارت ها هست که یکی از عجیب ترین آن ها، تحویل بطری های پلاستیکی و قوطی های آلمینیومی و ...به دستگاه هاست. این دستگاه ها زباله های قابل بازیافت را تحویل گرفته، خرد کرده و بسته بندی می کند. با استقبال بی نظیر مردم و توریست ها، مقامات شهر استانبول تصمیم گرفتند تا صد ها دستگاه دیگر را در 25 نقطه دیگر شهر به خصوص در مدارس و دانشگاه ها نصب کنند. هر یک بطری پلاستیکی نیم لیتری به اندازه سه کوروس ارزش دارد، هر صد کوروس نیز یک لیره می باشد. هم اکنون حدود کرایه سفر با مترو در استانبول 60.2 لیر بوده هر مسافر باید حداقل 28 بطری یک و نیم لیتری به دستگاه دهد تا سفری رایگان بگیرد. قوطی های آلومینیومی نیم لیتری هرکدام نه کوروس ارزش دارد.

شارژ کردن استانبول کارت با تحویل زباله

هدف از اجرای این پروژه عجیب

درواقع هدف از ایجاد اینچنین پروژه ای، دادن انگیزه و عادت مردم به فرهنگ بازیافت می باشد. توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول هرچه بیشتر قوطی و بطری جمع آوری کنند، اعتبار بیشتری بدست آورده و در نتیجه باید انقدر به این کار ادامه دهند تا سفری رایگان به آن ها تعلق بگیرد. با شارژ کردن استانبول کارت ها میتوانید به هر مکانی در استانبول وارد شوید و هر مکانی مثل ترامواها، اتوبوس ها و همینطور سرویس های بهداشتی عمومی در شهر نیز این کارت ها را قبول خواهند کرد. 

هدف از اجرای این پروژه عجیب