اقامت گرجستان : اگر با تور گرجستان به هر شهر این کشور سفر کرده باشید، متوجه شده اید که چه کشور آرام و مصلحی است. بنابراین طبیعی است که فکر اقامت در آن به سرتان بزند. اقامت در این کشور به چند نوع تقسیم می شوند. نخست باید گفت که گرفتن اقامت کشوری با شهروندی آن کشور فرق دارد. حال فرق بین این دو چیست؟ گرفتن اقامت گرجستان این امکان را به شخص میدهد تا چند سال در خاک این کشور زندگی کرده و از همه حقوقی که یک شهروندی گرجی دارد، به جز حق رای و پاسپورت گرجی برخوردار باشد. و اما اقامت به صورت شهروندی، یک اقامت دائمی بوده و فرد حتی میتواند حق رای و پاسپورت گرجی را داشته باشد. در ادامه با لست تورز همراه باشید تا با انواع روش های دریافت اقامت در گرجستان آشنا شوید.

اقامت گرجستان

روش های مختلف برای دریافت اقامت گرجستان :

  • ثبت شرکت در گرجستان

یکی از رایج ترین راه های دریافت اقامت در گرجستان، ثبت کردن شرکتی در گرجستان است که فرد را صاحب اقامت می کند. با این راه، فرد درخواست کننده، به صورت کاملا قانونی، شرکتی از نوع جنرال تردینگ ثبت کند که دارای مهر شرکت، کد مالیاتی، تنیظیمات اساسنامه به زبان های انگلیسی و گرجی و آدرس دائمی و معتبر باشد. شرکت باید بعد از ثبت شدن به شکل قانونی و رسمی، کاملا فعال بوده و حقوق مارمندان به موقع پرداخت شود. همچنین باید در چند ماه قرارداده های تجاری داشته باشد. یکی از امتیازهای منفی در این روش که ممکن است بدست آورید، دفتر تجاری است. توجه داشته باشید که قبل و یا بعد از ثبت شرکت، یک دفتر تجاری برای خود کرایه کنید چرا که بازرس و پلیس مالیاتی از محل مورد نظر بازدید کرده و وضعیت آن را به صورت کامل گزارش میدهند. بنابراین اگر مکانی برای شرکت در نظر گرفته نشده باشد، امتیاز منفی دریافت خواهید کرد. به این نکته هم توجه داشته باشید که بعد از ثبت شرکت و گرفتن کد مالیاتی تان، باید بیست درصد از حقوق ماهیانه کارمندان خود را به اداره مالیات گرجستان بدهید. همینطور تمام خریدهای انجام شده برای شرکت باید رسید داشته باشند تا بوسیله حسابدار، زیر حساب ها دستتان باشد و مالیات آن ها را نیز پرداخت کنید.

ثبت شرکت در گرجستان

  • ازدواج با شهروندان گرجی

یکی دیگر از روش های دریافت اقامت گرجستان، ازدواج با یک شهروند گرجی است. در این روش باید به پلیس و دستگاه های نظارتی و دولتی این کشور ثابت شود که فر درخواست کننده اقامت، تنها برای اقامت و به صورت صوری ازدواج نکرده باشد. بعد از آن نیز باید به صورت عرفی، سه سال از ازدواج شخص بگذرد تا جواب مثبت برای اقامت را دریافت کند. بسیاری از افراد بلافاصله بعد از ازدواج صوری خود، درخواست اقامت خود را به دولت گرجستان ارائه میدهند که متاسفانه به خاطر کوچک بودن این کشور به راحتی صوری بودن ازدواج مشخص شده و ممکن است اخراج فرد درخواست کننده را به همراه داشته باشد. به همین خاطر این روش واقعا پیشنهاد نمیشود.

ازدواج با شهروندان گرجی

  • اقامت کاری

در این روش ملیت اهمیتی ندارد. اگر برای یک شرکت ثبت شده در گرجستان کار می کنید، در این صورت میتوانید نامه از وزارت مهاجرت تهیه کرده و اقامت خود را به صورت کاری و یا کارمندی دریافت کنید. این نوع اقامت از میتوانید با یک شرکن قرارداد بسته و با نامه رسمی آن شرکت، اقامت خود را دریافت کنید. امروزه، اقامت کاری، یکی از راحت ترین و بهترین روش هاست.

اقامت کاری

  • اقامت تحصیلی

شما میتوانید با توافق با یکی از دانشگاه های عمومی و یا خصوصی گرجستان، نامه ای از وزارت مهاجرت برای اقامت در این کشور دریافت کنید. با دریافت این نوع اقامت، فرد درخواست کننده میتواند به مدت دو سال در این کشور حضور داشته باشد. این نکته را هم فراموش نکنید که اگر به هر دلیل از دانگاه اخراج شده، انصراف داده و یا از ادامه تحصیل خود منصرف شدید، اقامت شما هم باطل شده و باید گرجستان را ترک کنید.

اقامت تحصیلی

  • خرید خانه در گرجستان

براساس قانون جدید گرجستان، در صورتی که یک خانه و یا ملکی را در این کشور با حدود قیمت 35 هزار دلار آمریکا خریده باشید، میتوانید به مدت یک سال در این کشور حضور داشته و همینطور میتوانید آن را تمدید کنید.

خرید خانه در گرجستان

  • سرمایه گذاری در گرجستان

در این روش، فرد باید حدودا مبلغ سیصد هزار لاری را سرمایه گذاری کرده تا به او اقامت دائم داده شود. که این نوع اقامت، از نوع اقامت دائم بوده و فرد دارای اقامت شهروندی می باشد. این نکته را فراموش نکنید که در صورت دریافت اقامت از راه سرمایه گذاری، همه مواردی که درباره آن هزینه می کنید، باید رسید داشته باشند تا پرونده تان کامل شود. در سرمایه گذاری نقدی نیز باید اطلاعاتی درباره سرمایه خود با اسناد و مدارک معتبر ارائه دهید.

سرمایه گذاری در گرجستان

  • گرجی های ایران

این مورد که بسیار کم پیدا می شود، برای افرادی است که اصلیت آن ها گرجی بوده و از گرجیان ایرانی هستند. این اشخاص باید درخوسات اقامت خود را ارائه داده تا بعد از انجام بررسی های لازم و احراز هویت او، اقامت و سپس شهروندی را دریافت کنند. در این مورد باید پاسپورت هموطنی گرجی داشته باشید.

گرجی های ایران

به طور کلی باید در تمام موارد ذکر شده به مورد سرمایه گذاری، دو تا چهار سال اقامت خود را تمدید کنید تا اقامت شهروندی و پاسپورت گرجی به شما ارائه شود.