اعتبار اثر انگشت در سفارت : اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شینگن برای صدور ویزای شینگن تصمیم گرفتند که جدا از اطلاعات توریست ها و گردشگران تور اروپا، اثر انگشت آنها را نیز در یک بانک مرکزی اطلاعات به ثبت برسانند. همه کشورهای اروپایی به این بانک مرکزی اطلاعات دسترسی خواهند داشت. این سیستم که به تازگی ایجاد شده، اثر انگشت توریست ها و گردشگرانی که میخواهند ویزای شینگن داشته باشند، در این بانک اطلاعاتی مرکزی به ثبت خواهد رساند. هر 25 کشوری که عضو پیمان شینگن باشند به این بانک دسترسی دارند. این بانک مرکزی اطلاعات در استراسبورگ قرار داشته و در حال حاضر حدود 91 میلیون یورو برای ساخت آن هزینه شده است. سالانه سیزده میلیون ویزای شینگن صادر می شود و کشورهای صادر کننده به طور کلی نزدیک به هشتصد میلیون یورو برای هزینه های پردختی برای صدور ویزا درآمد کسب می کنند. 

اعتبار اثر انگشت در سفارت

سیستم اثر انگشت ابتدا در چه کشورهایی اجرا خواهد شد

اولین بار سیستم اعتبار اثر انگشت در سفارت های اروپایی مصر، تونس، لیبی، الجزایر، موریتانی و مراکش به اجرا در خواهد آمد و بعد از دو سال این سیستم در همه 2500 کنسولگری های عضو شینگن در سراسر دنیا اجرا خواهد شد. همینطور امکان دارد که بعد از پیشرفت آن، این سیستم جدید در ابتدا در خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس اجرا شود و براساس آن توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا برای دریافت ویزای شینگن باید اثر انگشت خود را این بانک مرکزی اطلاعاتی به ثبت برسانند. 

سیستم اثر انگشت ابتدا در چه کشورهایی اجرا خواهد شد

هدف از ایجاد این سیستم

با ایجاد کردن این سیستم هوشمند، صدور ویزا همچنان برای کشورهای عضو شینگن باقی خواهند ماند ولی اعضای این اتحادیه میتوانند دسترسی راحت تری به اطلاعات متقاضیان داشته باشند. در نتیجه اگر درخواست ویزای متقاضیان از یکی از سفارتخانه های اروپایی رد شده باشد، میتوان از تمام سفارتخانه ها مطلع این نتیجه شد.

دومین هدف از ایجاد سیستم اعتبار اثر انگشت در سفارت به گفته مسئولان اتحادیه اروپا، جلوگیری از ورود غیر قانونی چند نفر با یک گذرنامه مشترک به محدوده شینگن است. بر طبق آمار در بعضی از کشورهای اسیایی چند متفاضی که از لحاظ ظاهری به هم شبیه هستند، با سو استفاده کردن از یک گذرنامه مشترک که در ان یک ویزای چند بار ورود صادر شده، وارد محدوده انحادیه شینگن می شوند، پس با وجود این سیستم جدید دیگر قادر به انجام این کار نخواهند بود. 

هدف از ایجاد این سیستم

در سیستم اثر انگشت چه اطلاعاتی ثبت می شوند؟

در این سیستم جدید که در اینده از آن رونمایی خواهد شد، یک بانک مرکز اطلاعاتی بوجود خواهد آمد که در آن مشخصات فردی توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا مثل نامشان، محل تولد، محل سکونت و اثر انگشت ده متقاضی به ثبت خواهد رسید. بعد از آن اثر انگشت فرد متقاضی لحظه ورود به اروپا اسکن می شود تا مشخص شود که فرد مسافر مالک اصلی گذرنامه ای بوده که ویزا برایش صادر شده است. اتحادیه اروپا گفته که با استفاده از این سیستم، بعد از این صدور ویزا برای کسانی که سابقه مثبتی داشته باشند، سریعتر پیش خواهد رفت چرا که فقط با یک کلیک میتوان به پرونده شخص و تقاضاهای قبلی او دسترسی داشت. اطلاعات افراد درخواست کننده حداکثر برای پنج سال در سیستم ذخیره خواهد شد و در آینده پلیس بین الملل و سازمان های امنیتی هرکدام از این کشورها میتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. 

در سیستم اثر انگشت چه اطلاعاتی ثبت می شوند؟