گفته می‌شود آلماتی در زبان قزاقستانی به معنای "سیب کامل" است. شاید به همین خاطر باشد که سیب را نماد خود معرفی کرده‌اند. در سال‌های 900 تا 1000 قبل از میلاد (عصر برنز) اولین کشاورزان و دام‌پروران در منطقه آلماتی، پایتخت قزاقستان، سکنی گزیدند. مهم‌ترین سلسله پادشاهی این دوران سکاها (Saka) و ووسون‌ها (Wusun) بودند که در فرهنگ و هنر آلماتی نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند. بناهایی مانند مرد طلایی که به جنگجوی طلایی معروف است، گنجینه Zhalauly، نیم‌تاج Kargaly از مشهورترین بناها در این دوران هستند..قرن 8 تا10 بعد از میلاد اوج شکوفایی فرهنگی در آلماتی می‌دانند. آثار این دواران باشکوه را می‌توان در تکنیک‌های پیشرفته‌ی کشاورزی و صنایع‌دستی به‌جامانده جست‌وجو کرد. در قرن 10 تا 14 بعد از میلاد، اهالی شهری در قزاقستان که خود آن را آلماتی بزرگ می‌خواندند از مهم‌ترین بازرگانان جاده ابریشم شدند، از چین در شرق آسیا گرفته تا اروپا، آنان زمین را در پرچم تجارت خود به اسیری گرفتند. قرن 15 تا 18 میلادی، تجارت و بازرگانی در آلماتی رو به افول نهاد و مهم‌ترین علت آن را می‌توان اروپاییان تازه‌نفسی دانست که کشتی‌های قدرتمندی سوار بر امواج دریاها داشتند. می‌توان گفت این دریا بود که رونق جاده ابریشم را برای همیشه خاموش ساخت. اما اهمیت این دوران برای آلماتی به دلیل تحولات قومی و سیاسی‌اش است. مدتی آلماتی تحت تسلط Dzungar قرار داشت تا اینکه در سال 1730 قزاق‌ها توانستند آنان را برای همیشه از شهر و خاک خود برهانند. اما بعدها یعنی در قرن 18 میلادی، این امپراتور روسیه بود که حاکم مطلق سرزمین آلماتی قزاقستانم  شد. بی‌شک آلماتی شهری است که از پس امتحانات سخت تاریخ با سربلندی بیرون آمده و تاریخی بس ژرف را پشت سر خود جا گذاشته است.

اقلیم و آب‌وهوای آلماتی قزاقستان چگونه است؟

آلماتی تابستان‌های گرم و زمستان‌های  سرد دارد. شهر در محاصره کوه‌هایی است سرتاسر اطرافش را پوشانده‌اند. شمال آلماتی که دقیقاً بر روی دامنه‌های کوه استوار است. دمای میانگین آلماتی در حدود 10 درجه است. سردترین ماه سال، ژانویه با دمای میانگین 4.7- درجه و گرم‌ترین ماه سال جولای با متوسط دما 28.8 درجه می‌باشد. کمتر پیش می‌آید که در آلماتی زمستان‌ها، باران ببارد، اما از خاطره‌انگیزترین باران‌های زمستانی در آلماتی در 16 دسامبر 1996 که همراه با رژه نظامی بود، همراه گردید. آن روز، جشن آلماتی 5 سالگرد استقلال خود بود. 

با اقتصاد آلماتی قزاقستان آشنا شویم :

امروزه، آلماتی را می‌توان از قدرتمندترین اقتصادها در مرکز آسیا دانست. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید بانک BTA بزرگ‌ترین بانک در مرکز آسیا در آلماتی قرار دارد. آلماتی در سال 2010 به‌تنهایی 20 درصد از درآمد کل قزاقستان را به دست آورد. آلماتی از مراکز مهم مالی است و آنان رشد اقتصادی نزدیک 6 درصدی تا سال 2020 را برای خود در نظر گرفته‌اند. می‌توان به جرات اذعان داشت بازارها و بورس‌های بزرگ سهام در این شهر، کمک شایانی به قزاقستان در تعادل اقتصاد خود کرده است. و شاید همین اقتصادی‌اش باشد که آلماتی را مهم‌ترین شهر قزاقستان کرده و در حدود 9 درصد جمعیت کل قزاق‌ها را در خود جا داده است.   

دیدنی‌های آلماتی کجاها هستند؟

کوک‌توب (Kook Toob) به معنای تپه سبز است، کوهی در جنوب‌شرق آلماتی با ارتفاع 1.100 متر از سطح دریا که می‌توان از آن با نام آلماتی یاد کرد. جایی‌که به‌واسطه امکانات تفریحی‌اش و البته چشم‌انداز یکتا و زیبایش در میان آلماتی‌ها و همه گردشگران معروف است. برج آلماتی، برج تلویزیونی، و بسیاری از جاذبه‌های توریستی همچون شهربازی، رستوران و انواع مختلف وسایل سواری از امکانات این تپه خارق‌العاده شده و باعث رقابت بزرگ در میان گردشگران برای بازدید از آن شده است.آلماتی در حدود 125 چشمه‎ دارد. در میان آن‌ها چشمه تقویم شرقی Oriental Calendar از همه مشهورتر است، درآنجا 12 مجسمه مختلف از حیوانات که هرکدام سمبل هر ماه قزاقستانی‌ها هستند، نصب شده است.مدئو Medeo بزرگترین پیست اسکی روی یخ در آلماتی، قرارگرفته در دامنه‌های جنوب‌شرقی آلماتی که آن را با 1.691 متر ارتفاع بلندترین پیست اسکی روی یخ دنیا تبدیل کرده است. 10.500 مترمربع یخ و دستگاه‌های پیشرفته و مدرن برای نگه‌داشتن دما زیر نقطه انجماد از ویژگی‌های این پیست اسکی محبوب در میان گردشگران است. با تور آلماتی لست‌تورز زیباترین لحظات در هیجان‌انگیزترین مکان‌ در آلماتی تا ابد ماندگار خواهد شد.شیمبولیک Shymbulak یک پیست اسکی در بالای مدئو و در میان ارتفاعات Zaiilisky Alatau با 2.200 متر ارتفاع از سطح دریا قرار گرفته است. شیمبولیک 25 کیلومتری جنوب شهر آلماتی است و با جاده مدئو به راحتی می‌توان بدانجا دست یافت.دریاچه بزرگ آلماتی، دریاچه‌ای طبیعی در دل کوه‌های Trans-Ili Alatau با 2.511 متر از سطح دریا که در فاصله 15 کیلومتری جنوب شهر آلماتی قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید دریاچه حاصل زمین‌لرزه‌ای است که در  منطقه رخ داده است.آلماتی شهری است با قدمتی کهن، سرسبز و مدرن، قرارگرفته در میان کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و مقتدری که با طبیعت زیبا و چشم‌نواز که روح هر خسته‌ای را در میان دست‌های مهربان و بخشنده خود همچون یک پدر نوازش می‌کند. شهری ثروتمند که رودخانه‌های آن خلسه‌ای زیبا بدان بخشیده است. تفاوتی نمی‌کند چه سلیقه‌ای داشته باشید، دنبال ماجراجویی‌های تاریخی باشید و عاشق کشف زندگانی مردمان پیش از تاریخ، یا علاقه‌مند به تاریخ، فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم، یا عاشق هنر و تئاتر، یا از طبیعت‌گردی لذت می‌برید، لست‌تورز قطعاً می‌تواند عطش شمارا در کشف مناطق بکر و نفس‌گیر در تور آلماتی یاری برساند.