آبنمای تروی رم در ایتالیا : از شناخته شده ترین جاذبه های توریستی کشور ایتالیا، آبنمای تروی در شهر رم می باشد. این آبنما بزرگترین فواره زمان باروک در روم با ارتفاع 26 متر و عرض بیست متر و از شناخته شده ترین آبنماهای دنیاست. آبنمای تروی رم نقش بسیاری در فیلم های معروف و به یاد ماندنی مثل تعطیلات در رم، زندگی شیرین  و ... داشته است. همینطور این آبنما را بعد از مرگ بازیگر فیلم زندگی شیرین یعنی مارچلو ماسترویانی در سال 1996، به خاطر احترام به او با نوار و تورهای سفید و سیاه تزئین کرده اند. توریست ها و گردشگران تور اروپا میتوانند عکس آبنمای تروی رم در ایتالیا را روی تمبرهایی که سازمان پست ملی ایتالیا در سال 1973 منتشر می کرد، ببینند و یا از خود و این آبنما سلفی بگیرند. 

آبنمای تروی رم در ایتالیا

پیشینه آبنمای تروی رم

دستور سخت این فواره که در انتهای مسیر قناتی آکوا ورجینه قرار دارد را آگریپا، داماد امپراتور آگوستوس در حدود سال نوزده قبل از میلاد مسیح داد. دلیل او برای ساخت این ابنما، آب رساندن به حمام های رومی ساخته شده در آن زمان بود. آب این فواره از چشمه ای به اسم سالونه تامین شده که تقریبا چهارده مایل با شهر رم فاصله دارد. سال ها بعد ساخت فواره آن را پاپ اوربان هشتم به معمار جیان لورنز برنینی، یکی از معماران معروف داد. اما با اینحال مدتی بعد خود پاپ قبل از تکمیل ابنما از دنیا رفت و ساخت فواری نیز متوقف شد. ادامه ساخت فواره را سال 1732، پاپ کلمنت دوازدهم به معماری به اسم نیکولا سالوی در میدان تروی داد. سخت این مجسمه حدودا سی سال به طول انجامید اما سرانجام ساخته شد و امروزه به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری کشور ایتالیا بین توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا تبدیل شده است. 

پیشینه آبنمای تروی رم

سبک طراحی این آبنمای افسانه ای

این ابنما به سبک زمان باروک طراحی شده و درست وسط آن مجسمه ای بین فواره قرار داشته که از نپتون، خدای دریای ساخته شده است. در ساخت و طراحی نپتون خواهید دید که که ارابه ای به شکل صدف را با دو اسب دریایی می کشد. تریتون نیز که پیام اور آب های پهناور بوده در حال رام کردن اسب های دریایی می باشد. یکی از این اسب ها نیز انگار میخواهد اسب دیگر که عصبانی بوده را ارام کند. هرکدام از این اسب ها نشان دنده خلق و خوی دریاست. سمت چپ نپتون نشان فراوانی و سمت راست ان نیز نشانه از سلامتی است. همینطور آبی که در قسمت پایین فواره قرار داشته هم نماینده دریاست. بعد از سالها به خاطر ترک ها و قسمت های فرسوده شده در سال 1998 سنگکاری و جلا و مرمت این آبنما شروع شد. 

سبک طراحی این آبنمای افسانه ای

افسانه پرتاب سکه در آبنمای تروی

اگر دقت کرده باشید بسیاری از توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا نه تنها برای تماشا این آبنما بلکه به خاطر افسانه ای که راجب به آن هست ازش دیدن می کنند. طبق یک روایت سنتی، اگر کسی یک سکه داخل آب فواره پرتاب کند یک روز به رم برمیگردد. تقریبا روزانه سه هزار یورو سکه در فواره ریخته می شود. این پول نیز سرانجام برای سوپرماکتی که برای نیازمندان رم باز شده مورد استفاده قرار میگیرد. البته هر از چند گاهی برای دزدیدن سکه های داخل آب این ابنما اقدام می شود.  

افسانه پرتاب سکه در آبنمای تروی

دسترسی های نزدیک به آبنمای تروی رم در ایتالیا

ایستگاه مترو باربرینی، نزدیکترین ایستگاه مترو به سمت آبنمای تروی رم بوده، بنابراین توریست ها و گردشگران تور ایتالیا میتوانند با مترو به سمت این این فواره امده و بعد از ششصد متر پیاده روی به فواره برسند.