آب ‌گذر سگوویا در اسپانیا : این آبگذر یکی از مهم ترین آب گذرهایی بوده که در شبه جزیره ایبری باقی مانده و به خوبی از آن محافظت شده است. این آب گذر رومی در شهر سگوویای اسپانیا قرار داشته و یکی از مهم ترین نمادهای این شهر محسوب می شود و در آن نشان رسمی شهر نیز وجود دارد. این آب گذر در سال 1985 توانست خود را در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت برساند. اما به خاطر زوال بلوک های سنگی، نشت آب و همینطور ترک خوردنی و به زوال رفتن سنگ های گرانیتی به خاطر آلودگی، این بنای تاریخی نیز در سال 2006 از طرف بنیاد جهانی آثار تاریخی در فهرست بناهای تاریخی نیازمند پاسداری قرار گرفت. توریست ها و گردشگران تور اسپانیا میتوانند به راحتی از این بنا دیدن کرده و با آن عکس یادگاری بگیرند. 

آب ‌گذر سگوویا در اسپانیا

تاریخچه آب ‌گذر سگوویا

با اینکه این آب گذر دارای کتیبه ای هم می باشد اما دقیق نمیتوان تاریخ ساخت آن از گفت. اما با این حال با پژوهشگران زمان بین نیمه دوم سده اول میلادی تا سال های نخستین سده دوم که با دوران امپراتوری یا وسپاسیان یا نروا همزمان شده را به صورت احتمالی به عنوان زمان ساخت این آب گذر انتخاب کرده اند. جدا از آب ‌گذر سگوویا، تاریخ ایجاد شهر سگوویا نیز به صورت دقیق قابل تشخیص نیست. قبل از اینکه این منطقه توسط رومیان فتح شود، مردمان واسائی در آن زندگی می کردند. بعد از اینکه شهر فتح شد، لشکریان رومی که برای کنترل کردن منطقه به این شهر فرستاده شده بودند، همان جا نیز زندگی کردند. 

تاریخچه آب ‌گذر سگوویا

نحوه کارکرد این آب ‌گذر

وظیفه این آب گذر، منتقل کردن آب از رودخانه فوئنته فریا در کوه‌ های مجاور که در فاصله هفده کیلومتری از شهر و در یک منطقه موسوم به لا آکیدا قرار داشتند را داشت. این آب ها بعد از طی کردن پانزده کیلومتر به شهر میرسیدند. آب ورودی در یک مخزن که به آن خانه بزرگ یا ال کاسرون میگفتند جمع می شد و بعد از آن با یک کانال به برج دوم به اسم کاسا ده آگواس که همان آب انبار یا آبخانه می باشد، منتقل می شد. در این قسمت شنی که در آب وجود داشته ته نشین شده آب به صورت کاملا طبیعی تصفیه می شد. بعد از گذشتن از این مرحله، آب باید 728 متر را طی میکرد تا به صخره ای برآمده به نام پوستیگو برسد که مرکز قدیمی شهر سگوبیا آلکازار قرار داشت برسد. آب ‌گذر سگوویادر پلازا ده دیاز سانز یا میدان دیاز سانز به سمت میدان آزوگِخو یا پلازا آزوگِخو تغییر مسیر میداد و درست در همین جا منظره باشکوه و بسیار زیبای خود را نشان میدهد. منظره ای که امروزه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اسپانیا را به سمت خود جذب کرده است. 

نحوه کارکرد این آب ‌گذر

طراحی آب ‌گذر سگوویا 

آب ‌گذر سگوویا در بلندترین قسمت خود دارای ارتفاع 28.5 متری همراه با فونداسیون 6 متری می باشد. هیمنطور طاق های تکی یا دوتایی که روی ستون ها قرار دارند نیز در طول این آب گذر دیده می شود. از جایی که این آب گذر وارد شهر می شود، تا زمانی به پلازا ده دیاز سانز برس میتوان 75 طاق تکی، 44 طاق دوتای و 4 طاق تکی را دید که در مجموع 167 طاق می شوند را دید. اولین قسمت این آب گذر 36 طاق نیمه مدور داشته که بعد از اینکه قسمتی از آن ها در سال 1072 توسط موروها تخریب شد، در سده پانزدهم مورد بازسازی قرار گرفت. در ردیف طاق ها که دو طبقه هستند میتوان تزئینات بسیار ساده را دید. به طور کلی عرض این طاق ها در قسمت بالا 5.1 متر بوده و ستون های آن نیز کوتاه تر و نازکتر از ستون های قسمت زیر هستند. طاق هایی که در قسمت پایین آبگذر میتوان دید تقریبا 4.5 متر پهنا داشته که البته هرچه جلوتر میروید بر محیط ستون هایش اضافه می شود. 

طراحی آب ‌گذر سگوویا

بازسازی و تاریخچه آب ‌گذر سگوویا در اسپانیا

اولین بازسازی که روی این آب گذر انجام شد، در دوران پادشاهی فردیناند و ایزبلای معروف به فرمانروایان کاتولیم بوده که به دستور آنها انجام شد و بازسازی آن را دون پدرو مسا رئیس صومعه جرونیمو دل پارال انجام داد. به طور کلی 36 طاق در این بازسازی ساخته شد که برای قرار دادن آنها به صورت سبک اولیه بنا دقت و زمان بسیاری به کار برده شد. در ادامه رف های میانی و تندیس های داخل آن ها نیز در سده شانزدهم به بنا اضافه شد. آب ‌گذر سگوویا در اسپانیا یکی از نظر معماری یکی از مهم ترین بناهای شهر بوده که در طول سده های مختلف از ان استفاده شده و به بهترین شکل تا به امروز از آن محافظت شده است. محافظت از این بنای تاریخی باعث شده تا بسیاری توریست ها و گردشگران تور ارزان اسپانیا برای دیدن آن صف بکشند.