​9 جاذبه برتر باکو آذربایجان : اگر به دنبال برنامه ریزی برای سفر به آذربایجان هستید، باید به خوبی باکو را بشناسید. قبل از سفر خود مشخص کنید که میخواهید از چه جاذبه های گردشگری و تفریحی دیدن کنید. باکو، یک شهر تاریخی، فرهنگی و البته مدرنیته بوده و خیابان های بسیار تمیزی دارد. این شهر در امتداد دریای خزر قرار داشته و به تازگی، توریست ها و گردشگران بسیاری، مخصوصا از ایران را به خود دیده است. با توجه به استقبال بی نظیر توریست ها و گردشگران از تور باکو ، تصمیم گرفتیم چند جاذبه برتر و پرطرفدار این شهر را برای توریست ها معرفی کنیم :

برج مایدن باکو

برج مایدن یا همان قلعه دختر باکو، در مرکز ایچری شهر قرار دارد. این برج استوانه ای بلند، 29 متر ارتفاع داشته و قدمت آن بین سده های هفت و دوازده است. برج مایدن، نماد شهر قدیمی باکو بوده. هدف از ساخت این برج در زمان های قدیم مشخص نیست، اما بیشتر مردم معتقدند که یک معبد زرتشتی که دینی مبتنی بر آتش داشته، جای این برج قرار داشته و سپس به یک برج مراقبت تغییر یافته است. داستان ها و افسانه های مربوط به این برج بسیار است. داخل این ساختمان استوانه ای، یک موزه و پله مارپیچ به سمت بالا نیز وجود دارد.

برج مایدن باکو

ایچری شهر باکو

ایچری، شهر قدیمی باکو است. این شهر نیز مثل دیگر جاذبه های تاریخی دنیا، جاذبه های مهم و شگفت انگیزی داخل خود دارد، از برج مایدن گرفته تا قصر شیروان شاه و دوازده مراد و ... . این شهر نیز مثل هر شهر عادی دیگری در زمان های قدیم، دارای حمام های سنتی، مساجد و کاروانسراها و هتل های اولیه است. حاکم شیروانشاه، بعد از زلزله ای که در شیمخا در قرن پانزدهم رخ داد، پایتخت خود را به باکو منتقل کرد و دیوارهای ایچری شهر تقویت کرده و گسترش داد. بیشتر مردم در آن زمان بین دیواره های باکو در اشچری شهر زندگی می کردند، تا اینکه کم کم وضع مالی باکو بهتر و بهتر شد. 

ایچری شهر باکو

برج های شعله باکو

توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری باکو، برج های شعله باکو را به خوبی می شناسند این سه برج منحنی شکل که به سمت آسمان شعله کشیده اند، برج های شعله نام داشته و نماد کشور آذربایجان هستند. آذربایجان به خاطر گازهای زیرزمینی که شعله های بی پایان داشته، ارتباط قوی با آتش دارند. برج های شعله آذربایجان 182 متر ارتفاع داشته و در هنگام شهر، روشن می شوند. از هر کجای شهر میتوان این برج ها را دید.

برج های شعله باکو

دروازه مراد باکو

این دروازه به سمت دیوار شرقی شهر ایچری قرار داشته و در زمان قدیم، نقش بزرگی در حفظ شهر داشت. این دروازه به قرن شانزدهم، زمانی که شیروان شاه به دست ایرانی ها افتاد مربوط می شود، در آن زمان ایران برای کنترل باکو، با عثمانیان و روس ها وارد جنگ سه جانبه شد. نام این دروازه از سلطان مراد سوم ایرانی گرفته شده که باکو را در دست داشت.

دروازه مراد باکو

باکو فونیکولار

فونیکولار، در سال 1960، در زمان اتحاد شوروی ساخته شد. اولین مدل از این نوع حمل و نقل در باکو ساخته شده و تنها نمونه از آن است. واگن های مسافرتی فونیکولار 445 متر مسافت را از خیابان نفت چیلر تا قسمت جنوب غربی ایچری شهر را طی می کنند. هزینه استفاده از فونیکولارها تنها یک دلار است. فونیکولار بهترین وسیله برای دیدن تمام منظره های بسیار زیبا و جذاب باکو است. اگر نمیخواهید از فونیکولار استفاده کنید، باید از دویست پله به سمت بالا را طی کرده و سپس از کوچه شهدا به کوچه شعله جاویدان برسید.

باکو فونیکولار

خیابان شهیدان در باکو

خیابان شهیدان، یکی از مهم ترین خیابان های باکو است. این خیابان یکی از مکان هایی است که توریست ها و گردشگران تور ارزان باکو میتوانند به راحتی از آن بازدید کرده و مجسمه های آن را تماشا کنند. این خیابان بعد از قتل عام سال 1990 بوسیله نیروهای شوروی، به پارک تبدیل شده و هر بیستم ماه ژانویه، مردم در این خیابان جمع شده و برای مجسمه ها و سنگ قبرها، ادای احترام می کنند.

خیابان شهیدان در باکو

بلوار باکو

یکی از بهترین جاذبه های این شهر که به توریست ها و گردشگران تور باکو لست تورز پیشنهاد می شود، بلوار باکو است. این بلوار سه کیلومتر طول داشته و از دریای خزر تا میدان آزادی کشیده شده است. در امتداد این بلوار چندین کافه و رستورن و پارک تفریحی وجود دارد. یکی از بهترین زمان های بازدید از این بلوار، فصل تابستان و پاییز است.

بلوار باکو

چشم باکو

در کنار بلوار باکو، چرخ و فلک بزرگی با ارتفاع شصت متر قرار دارد. هر یک گردش این چرخ و فلک سی دقیقه طول می کشد. از بالای آن میتوان تمام جاذبه های شهر باکو و دریای خزر را زیر پای خود دید. این چرخ و فلک سی کابین داشته که هرکدام هشت نفر ظرفیت دارد. با این چرخ و فلک که به چشم باکو معروف است، تجربه متفاوتی خواهید داشت.

چشم باکو

قصر شیروانشاه ها

قصر شیروان شاه ها در ابتدا در سرماخا قرار داشته که بعدها از آن شهر به ایچری در باکو منتقل شد. این قصر اکنون جزو میراث جهانی در یونسکو است. شیروان، حاکم عرب فارس در این قصر از قرن نهم تا شانزدهم حکومت می کرده. این قصر دارای دو مسجد، یک گورستان، یک حمام و ... می باشد. البته اکنون در دست بازسازی می باشد.

قصر شیروانشاه ها