6 خوراک منحصربفرد گرجستان : غذاهای محلی، همیشه طرفداران خود را خواهد داشت. در کشوری که به آن سفر می کنید، اگر از غذاهای محلی آن امتحان نکنید، چیز بزرگی را از دست داده اید. در گرجستان نیز غذاهای محلی و خوراک های خوشمزه ای هستند که بیشترشان باب طبع توریست ها و گردشگران ایرانی تور گرجستان است. در ادامه چند مورد از خوراک های خوشمزه و منحصر بفرد گرجستان را برای شما معرفی می کنیم :

آجیکای سبز (Ajika)

آجیکا یک چاشنی گرجی بوده که بیشتر به عنوان طعم دهنده گشت، ماهی و مرغ استفاده می شود. آجیکای سبز، از فلفل های تند، حبه های سیر و ادویه جات تهیه شده. البته انواع مختلفی از آجیکاها هستند که طعم متفاوتی دارند.

آجیکای سبز (Ajika)

تکمالی (Tkemali)

از معروف ترین چاشنی های گرجی که به رنگ های مختلف قرمز، زرد و یا سبز روشن دیده می شود، تکمالی است. این سس مخصوص از یک آلو به اسم تکمالی تهیه می شود. سس تکمالی در هر خانه گرجی پیدا می شود. بیشتر گرجی ها به جای سس کچاپ، از سس تکمالی استفاده می کنند. از این سس معمولا در کنار نان، مرغ سرخ شده و سیب زمینی استفاده می شود.

تکمالی (Tkemali)

چورچخلا (Churchkhela)

چورچخلا، که سوغاتی محبوب توریست ها و گردشگران تور ارزان گرجستان است، یک خوراکی با ظاهری عجیب به شکل شمع است. این چورچخلا از شیره انگور، آجیل، گردو و آرد ساخته شده است. آجیل و یا گردو خود را خشک کرده و از یک نخ رد کنید، سپس در شیره انگور فرو کرده و برای چند روز آن را آویزان کنید. بعد از چند روز، چورچخلای خوشمزه و مقوی شما آماده است.

چورچخلا (Churchkhela)

پنیر سولگونی (Sulguni cheese)

پنیر سولگونی، نسبت به پنیر موتزارلا ایتالیایی بسیار شورتر است. این پنیر در آشپزخانه های گرجستان به راحتی یافت می شود. بافت نرم کمی شیرین و شور آن باعث شده تا طعم متفاوتی به غذا دهد. این پنیر را با نان های ذرت به اسم mchadi و یا ghomi میخورند. ترکیب این دو باهم، بسیار عالی است.

پنیر سولگونی (Sulguni cheese)

ماتسونی (Matsoni)

ماتسونی نیز یک محصول لبنی معمولی در گرجستان بوده. این ماست شاید در نظر اول یک ماست معمولی به نظر برسد، اما طعم و بافت متفاوتی دارد. ماتسونی از شیر تخمیر شده ساخته شده و به خاطر کالری کم که داشته، محبوب مردم و حتی توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری گرجستان است. این ماست به راحتی در فروشگاه ها پیدا شده و جزوی از صبحانه مورد علاقه گرجی ها به خاطر مزه ترش اش است.

ماتسونی (Matsoni)

جانجولی (Jonjoli)

جانجولی یک گیاه بوده که زمانی که جوانه میزند چیده می شود. این گیاه شکل زیبایی نداشته و طعم تلخی دارد. مزه جانجولی شبیه به زیتون شور است. این گیاه در گرجستان یک پیش غذای سنتی می باشد. امروزه از جانجولی خیلی کم استفاده می کنند.

جانجولی (Jonjoli)