مشتریان

حفظ مشتریان مهم‌ترین برگ برنده آژانس‌های مسافرتی موفق است. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تصور می‌کنند که تنها در صورتی می‌توانند موفق شوند که روز به روز به مشتریان خود اضافه کنند. درست است که مشتریان جدید می‌توانند چرخ کسب‌وکارتان را بچرخانند، اما آنچه بیشتر از همه به شما سود می‌رساند، مشتری مداری و حفظ مشتری‌های قدیمی است. پس اگر شما هم می‌خواهید جزء دسته آژانس‌های موفق قرار گیرید، با ما همراه باشید.

اهمیت حفظ مشتریان قدیمی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بیشتر آژانس‌های مسافرتی به نیازها و درخواست‌های مشتریان قدیمی خود توجه کافی نمی‌کنند و فقط به فکر سود و فروش هستند. از سوی دیگر، بسیاری از آژانس‌ها، تورهایی با قیمت و خدمات متفاوت به مشتریانشان پیشنهاد می‌دهند، اما در نهایت یا خدمات مناسبی ارائه نمی‌شود و یا قیمت آن مقرون‌به‌صرفه نیست. این موضوع باعث ایجاد بی‌اعتمادی در مشتریان نسبت به آژانس‌های مسافرتی می‌شود.

همچنین، وجود مؤسسات غیرمجاز و ارائه خدمات نامناسب توسط بعضی از آژانس‌ها باعث بی‌اعتمادی عمومی در مردم شده است. به همین علت، حفظ مشتریان قدیمی و افزایش تعداد مشتریان در آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های مهاجرتی اهمیت بسیار چشمگیری دارد. اگر بتوانید وفاداری مشتری را جلب کنید و خدمات عالی ارائه دهید، بدون شک چندین گام بلند از دیگر رقبایتان پیشی می‌گیرید. در ادامه درباره مزایای مشتری مداری بیشتر صحبت می‌کنیم.

مزایای حفظ مشتریان قدیمی

حفظ مشتریان قدیمی آژانس‌های مسافرتی از مزایای فوق‌العاده‌ای برخوردار است. زیرا هزینه جذب مشتریان جدید بالاست و حفظ مشتری‌های قبلی، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را نیز افزایش می‌دهد. از طرفی جذب مشتریان قبلی باعث ایجاد حس اعتماد نسبت به برند شما می‌شود که در بلندمدت بسیار به نفع شماست.

 برای ایجاد یک استراتژی مؤثر برای حفظ مشتریان، بهتر است از روش‌های مختلفی استفاده کرد. اولین قدم در این راستا، ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با نیازهای مشتریان است. برای حفظ مشتری مداری، باید به نیازها و تقاضاهای آن‌ها پاسخ داد و خدماتی را ارائه داد که ارزش واقعی برایشان داشته باشد. همچنین، باید به شیوه ارتباط با مشتریان توجه کرد و مشتریان را در تمامی مراحل سفر همراهی کرد.

استفاده از روش‌های مختلفی مانند نظرسنجی، برگزاری رویدادهای ویژه برای مشتریان دائمی و همچنین پیگیری مستمر مشتریان پس از خرید نیز به عنوان راهکارهایی کارآمد در حفظ مشتریان مطرح هستند. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید رابطه قوی‌تری با مشتریان خود برقرار کرده و آن‌ها را به کمک بازاریابی دهان‌به‌دهان به نوعی به سفیران برند (نماینده) خود تبدیل کنید و از جذب مشتریان بیشتر لذت ببرید.

انواع استراتژی حفظ مشتریان

حفظ مشتریان

برای حفظ مشتریان خود، به چهار راهکار زیر توجه کنید:

  1. مشتریان خود را با سبک ارتباط و همکاری شما با مشتریان دیگر آشنا کنید. این کار به مشتری نشان می‌دهد که او را درک کرده‌اید و می‌دانید که او دقیقاً چه می‌خواهد.
  2.  سیستم پشتیبانی خود را جدی بگیرید. استفاده از نرم‌افزارهای Help desk و لایو چت، شما را در حل کردن مشکلات و چالش‌های مشتریان یاری می‌کند. در بخش بعدی مطلب راجع به باشگاه مشتریان بیشتر توضیح می‌دهیم.
  3. دستاوردهای کسب‌و‌کار خود را به اطلاع مشتریان برسانید. این کار باعث ایجاد شفافیت و اعتماد بیشتر با مشتریان شما می‌شود.
  4.  برای ارتباط‌های آینده خود، یک نقشه راه درست کنید و مشتریان خود را با جایگاهشان در آینده کسب‌و‌کار خود آشنا کنید.

علاوه بر رعایت استراتژی‌های کلی فوق، برای موفقیت در آژانس مسافرتی می‌توانید از علم دیجیتال مارکتینگ نیز بهره گیرید. بهترین روش دیجیتال مارکتینگ برای آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، تمرکز بر تولید محتوای وبلاگ و ایمیل به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی گسترده‌تر است.

در بازاریابی ایمیلی، پیام‌ها می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند؛ از پیام‌های خودکار که به مشتریان یادآوری می‌کنند چه چیزی در وب‌سایت مشاهده کرده‌اند تا پیام‌های شخصی‌تر از برندهایی که داستان‌ها، اطلاعات و توصیه‌ها را به اشتراک می‌گذارند.

بهترین راهکار این است که از هر دو رویکرد یعنی وبلاگ نویسی و بازاریابی ایمیلی به شیوه‌ای یکپارچه استفاده کنید تا شاهد افزایش ترافیک وبسایت آژانس مسافرتی خود و جلب اعتماد مشتریان باشید.

 

۵ تکنیک‌ افزایش فروش در آژانس‌ها مسافرتی

همه صاحبان آژانس‌های مسافرتی تمایل دارند فروش خود را افزایش دهند. اما آیا همه آن‌ها موفق می‌شوند؟ بدون شک خیر! در ادامه ۵ راهکار طلائی و تست‌شده به شما معرفی می‌کنیم تا در فرایند حفظ مشتریان بتوانید از رقبای خود متمایز شوید:

1.از اهمیت باشگاه مشتریان غافل نشوید

باشگاه مشتریان به عنوان یک واحد برقرارکننده ارتباط با مشتری‌ها تعریف می‌شود. خرید باشگاه مشتریان  و راه اندازی آن توسط یک سازمان به منظور برقراری ارتباط مستقیم و منظم با اعضای خود تشکیل شده است و هدف آن افزایش وفاداری آن‌هاست.

برای دستیابی به این هدف، باشگاه مشتریان باید تفاوتی قابل ملاحظه بین اعضا و سایر مشتریان ایجاد کند. هدف از این سیاست، تمایز اعضای فعال از دیگر افراد و ارائه خدمات و امتیازهای خوب برای تشویق بیشتر افراد به عضویت در باشگاه است.

بازخورد مشتریان

2.از بازخورد مشتریان نهایت استفاده را ببرید

در صورتی که احساسات مشتریان درباره کسب‌وکار خود را نمی‌شناسید، پیشرفت و موفقیت شما با چالش‌هایی روبرو خواهد شد. برای جمع‌آوری بازخورد مشتری و به اشتراک‌گذاری داده‌های به دست آمده با تیم کاری خود، نیازمند یک فرآیند منظم هستید. بنابراین سیستمی را طراحی کنید تا بتوانید بازخورد مشتریان خود را به طور مرتب دریافت کنید و از آنها در بهبود کسب و کارتان استفاده کنید.

 

3.اعتمادسازی را جدی بگیرید

برای یک آژانس مسافرتی، ارائه خدمات مشاوره در زمینه سفر بسیار حائز اهمیت است. اگر یک آژانس به عنوان یک مشاور قابل اعتماد شناخته شود، فروش آن نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل در این صنعت، مهم‌تر از مهارت در فروش، مهارت در ایجاد رابطه با مشتریان و اعتمادسازی است که می‌تواند دروازه‌های پیشرفت را به روی کسب‌وکارتان بگشاید. در نتیجه، ارائه خدمات مشاوره با کیفیت و ایجاد روابط قوی با مشتریان، می‌تواند برای یک آژانس مسافرتی پیامدهای مثبتی داشته باشد و باعث افزایش فروش آن شود.

4.در پاسخگویی به مشتریان اصل سرعت عمل را رعایت کنید

در هر شرایطی، حتی در صورت عدم حضور شخصی در دفتر، می‌توانید از یک پاسخگوی خودکار تلفنی مناسب استفاده کنید. یادآوری می‌شود که اولین تماس با مشتریان جدید بسیار حائز اهمیت است. زیرا نوع تأثیر این تماس بر ذهن مشتری، نقش اساسی در فروش خدمات شما دارد. بنابراین، بهترین روش برای موفقیت در فروش، ایجاد تعامل مثبت با مخاطبان و پاسخگویی به آن‌ها با استفاده از روش‌هایی مانند تماس تلفنی، ارسال ایمیل یا پاسخ‌دهی در رسانه‌های اجتماعی است.

5.به مشتریان کمک کنید و صرفاً فروشنده تور نباشید

یکی از مهم‌ترین وظایف آژانس‌های مسافرتی، ارائه تجربیات منحصربه‌فرد و کمک به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مشتریان است. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی به سادگی فقط به تبلیغات تورهای خود در وبسایت و ارسال ایمیل می‌پردازند، در حالی که این روش برای متمایز شدن قابل قبول نیست.

برای جلب وفاداری مشتری و ایجاد تفاوت، باید تخصص و خدمات سفارشی خود را معرفی کنید و در ارائه تجربیات خود به مشتریان، بسیار خلاق و نوآور باشید. به علاوه، ارائه خدمات پشتیبانی و مشاوره در قبال هر سفر و تجربه‌ای که ارائه می‌دهید، می‌تواند نقش بسیار مؤثری در جذب و حفظ مشتریان شما داشته باشد.

سخن پایانی

حفظ مشتریان علاوه بر صرفه‌جویی عالی در هزینه‌ها، باعث معرفی شدن هر چه بیشتر کسب‌وکارتان می‌شود. با ایجاد باشگاه مشتریان و حفظ ارتباط خود با مشتری‌های وفادار می‌توانید از پیشرفت روزافزون کسب‌وکار خود لذت ببرید و برگ برنده را از آن خود کنید. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه آن را با ما به اشتراک بگذارید.