12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند : استانبول، بزرگ ترین شهر ترکیه بوده و هزاران هزار جاذبه دارد. این جاذبه ها تاریخی، مدرن، فرهنگی، تفریحی و ... هستند. بسیاری از ساختمان ها و بناهایی که در این شهر میبینید مربوط به صد سال پیش، به خصوص امپراتوری های بیزانس و عثمانی می باشند. اما بین تمام این جاذبه ها، یک سری جاذبه های دیگر هستند که استانبول را به یکی از پر بازدیدترین شهرهای دنیا تبدیل کرده اند. در ادامه دوازده نشانه معروف که بیشتر توریست ها و گردشگران استانبول را با آن ها می شناسند را به همراه تصاویرشان برای شما معرفی می کنیم تا بیشتر با آن ها آشنا شوید. 

1- مسجد ایاصوفیه را دیگر همه میشناسند. معروف ترین مسجد دنیا، مسجد ایاصوفیه است. زمانی این مکان یک کلیسا بود، بعد از مدتی به مسجد و سپس به موزه تبدیل شد. اکنون این موزه هزاران هزار بازدیدکننده از تور استانبول برای خود دارد. 

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند

2 - قلعه روملی حصار سال 1452 ساخته شده و درست روبروی تنگه بسفروس قرار دارد. قلعه روملی حصاریکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در استانبول است. این قلعه به دستور سلطان فاتح ساخته شده و دیوارهای آن هرکدام 82 متر ارتفاع دارند.

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند

3 – کاخ دولماباغچه از مشهورترین کاخ ها در شهر استانبول بوده که به لطف امپراتوری عثمانی به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده است. در طراحی این کاخ حدود چهارده تن طلا و 131 فرش ابریشم دست ساز استفاده شده است. این قصر به تنهایی 45000 متر وسعت داشته و بعد از قصر توپکاپی مرکز سکونت سلاطین عثمانی بود. کاخ دولماباغچه بین سال های 1843 تا 1856 به دستور عبدالمجید اول ساخته شد. 

http://lasttours.net/up/uploads/1544457818.jpg

4- قصر بیلربی برای سلاطین عثمانی حکم خانه تابستانی را داشته و نام آن به معنای رب الارباب است. این قصر تابستانی در منطقه اسکودار شهر استانبول قرار داشته و در قسمت آسیایی تنگه بسفروس واقع می باشد. این قصر در سال 1860 در قسمت شمالی تنگه بسفروس ساخته شده. سبک معماری و طراحی این قصر به صورت امپراطوری دومبدست سرکیس بیلان بوده و تفاوتی که اکنون با قصرهای قدیمی دارد، محدود بودن موزه آن است. 

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند

5 - موزه نظامی استانبول در واقع نمادی از تاریخ هزار ساله ارتش ترکیه بوده و یک گنج پنهان از تاریخ قدیمی این کشور می باشد. این مکان در ابتدا کلیسایی به اسم سنت ایرنه بوده و اما در سال 1950 میلادی به اولین محل ستاد فرماندهی ارتش تبدیل شد. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول اکنون از این بنا در میدان تقسیم به عنوان موزه دیدن می کنند. 

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند

6 – مسجد آبی شاهکار معمار عثمان، محمد آقای صدفکار بوده که به دستور امپراتور سلطان احمد اول ساخت. مسجد آبی یکی از زیبایی های شهر استانبول بوده و معماری بی نظیری که داشته شما را محو خود می کند. این مسجد روبروی میدان اسب دوانی در قسمت مرکزی استانبول قدیم می باشد. مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد به خاطر داشتن کاشی های آبی رنگ داخلی و بیرونی به این نام معروف است. این مسجد نیز یک نمونه دیگر از مساجد مشهور و شاهکار دوران امپراتوری عثمانی است که باید از آن بازدید کنید. 

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند

7 – آب انبار باسیلیکا در فاصله 150 متری قسمت جنوب غربی ایاصوفیه قرار داشته و یکی دیگر از بناهای باستانی شگفت انگیز این شهر می باشد. به جز این آب انبار، صدها آب انبار دیگر هم هستند که در شهر استانبول زیرزمین پنهان شده اند اما هیچ کدام به اندازه آب انبار باسیلیکا بزرگ و زیبا نیستند. در گذشته از این آب انبار به عنوان مکانی برای ذخیره و تامین آب شهروندان استفاده می شد. این آب انبار سال 532 بعد از میلاد، به دستور امپراتوری بیزانس زوستینین اول ساخته شده است و 138 متر طول دارد. 

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند

8 - پل گالاتا به داشتن ساندویچ های ماهی ارزان قیمت و بسیار خوشمزه اش بسیار معروف است. همینطور عکس آن روی بسیاری از جلد مجلات گردشگری نیز دیده می شود. توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول که به ماهیگیری علاقه مند هستند، میتوانند روی این پل به ماهیگیری مشغول شوند. این پل بزرگ پنج بار در مکان های مختلف بازسازی شده و مارک تواین معروف در کتاب خود درباره این پل نوشته "میتوان یک طرف پل ایستاد و آسیا را دید و از طرف دیگر اروپا را". روی پل گالاتا حجم بسیار زیادی از مردم را خواهید دید که یا مشغول به ماهیگیری هستند و یا تجارت می کنند. مهم ترین ویژگی این پل، اتصال قسمت آسیایی به قسمت اروپایی می باشد. 

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند

9 - برج ساعت استانبول که ممکن است نام آن را کمتر شنیده باشید، در سال 1895 در باغ مسجد ییلدیز حمیدیه به دستور سلطان عبدالمجید دوم ساخته شده است. این برج یک ساختمان هشت ضلعی سه طبقه دارد. در طبقه اول این برج یک کتیبه جداگانه و در طبقه دوم یک دما سنج و یک فشار سنج وجود دارد. روی طبقه سوم یعنی آخرین طبقه از این برج و روی پشت بام یک نوع قطب نما به اسم گلباد قرار دارد. 

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند

10- پاساژ چیچک یا پاساژ گل فقط یک مرکز خرید نیست بلکه یک مکان تاریخی بسیار معروف در استانبول می باشد. این ساختمان سال 1876 بوسیله یک بانکدار یونانی در خیابان معروف استقلال ساخته شده و در سال 2005 مورد بازسازی قرار گرفته است. زمانی در این پاساژ زنان روسی به فروش گل مشغول بودند به همین دلیل به پاساژ گل نیز معروف است. پاساژ چیچک سه طبقه داشته و معماری آن به قرن نوزدهم برمیگردد. این پاساژ ستون های مرتفع و دیوارهای پر نقش و نگار بسیار دارد. اکنون میتوان علاوه بر خرید در رستوران های این پاساژ کمی استراحت کرده و همینطور از معروف ترین جاذبه تاریخی استانبول دیدن کرد. 

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند

11 – برج گالاتا بهترین مکانی است که از روی آن میتوانید تمام شهر استانبول را زیر پای خود داشته باشید. این برج مرتفع 66 متر ارتفاع داشته و درست در قسمت شاخ طلایی استانبول قرار دارد. این برج تاریخی از جنس سنگ و در محله ای به اسم گالاتا قرار دارد. در زبان ترکی به برج، گالاتا کولیسی و در زبان لاتین برج مسیح می گویند. برج گالاتا نماد تنگه بسفر، محله گالاتا و شهر استانبول می باشد. شکل قدیم این برج شما را به یاد فیلم های قدیمی می اندازد. 

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند

12 – قصر توپکاپی استانبول به دستور سلطان محمد دوم بین سال های 1466 تا 1478 بنا شد. توپکاپی از قرن پانزدهم تا نوزدهم قصر اصلی حاکمان و مرکز سیاسی امپراتوری عثمانی بوده و شبیه به جزیره کوچکی ساخته شده که از هر سمت به راه آبی از جمله تنگه بسفر دسترسی دارد. از قصر توپکاپی چشم انداز وسیعی به سمت آسیایی استانبول خواهید داشت. این کاخ معروف ترین جاذبه گردشگری استانبول بوده و سالانه هزاران هزارن بازدیدکننده دارد. 

12 نشانه معروف که استانبول را با آنها میشناسند