10 شهر زیبا که در آن خودرویی وجود ندارد : در تمام دنیا، شهرهایی که جمعیت بسیار دارند، ترافیک های وحشتناکی نیز دارند. شلوغی بیش از حد و آلودگی صوتی و آلودگی هوا از مضرات ترفیک در شهرهای شلوغ است. حتی بعضی از شهرها وضعیت بحرانی پیدا کرده اند! بسیاری از شهرها از جمله سئول، لندن و پاریس مدتی است که طرح هایی مثل حذف موتورهای دیزل، تقویت حمل و نقل عمومی، افزایش پیاده روها و ... را داده اند اما همچنان ترافیک آزاردهنده در آن ها حس می شد. در همین حال که بسیاری از شهرها ترافیکی شدید دارند، اما در شهرهایی هم هستند که اصلا خودرو ندارند. بعضی از این شهرها، شهرهایی تاریخی هستند که به خاطر جلوگیری از آلودگی و حفظ بافت شهری خود، از خودرو استفاده نمی کنند. بعضی از شهرها نیز به خاطر باریک بودن خیابان ها، نبود خیابان ها و حتی وجود کانالهای آب امکان رانندگی با خوردو را نداشته و توانسته اند شهر خود را به شهری بدون خودرو تبدیل کنند. در ادامه با لست تورز همراه باشید تا درباره 10 شهر زیبا که در آن خودرویی وجود ندارد بیشتر بدانید.

شهر خنت در بلژیک

شهر خنت در کشور بلژیک، از سال 1996 قانون ممنوعیت ورود خودروها به ناحیه بزرگی از مرکز شهر را اجرا کرد. جدود 86 هکتار از منطقه شهر خنت استفاده از خودرو ممنوع است. این قانون به خاطر جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا در شهر اجرا شد. امروزه بسیاری از علاقه مندان به دوچرخه سواری را میتوان در این شهر از بلژیک دید.

شهر خنت در بلژیک

شهر لامبو در کنیا

یکی از قدیمی ترین شهرهای ساحلی در آفریقا، شهر لامبو است که جزو میراث جهانی ثبت شده نیز می باشد. تردد در این شهر تنها با الاغ و دوچرخه امکان پذبر است. تمام ساختمان های شهر لامبو به سلک ساحلی، هندی، اروپایی، پارسی و عربی ساخته شده اند.

شهر لامبو در کنیا

زرمات در سوئیس

این شهر در قلب کوه های آلپ کشور سوئیت پنهان شده و به طور کلی ورود هر نوع خودرویی به آن ممنوع است. تمام خودروها فقط میتوانند تا روستای تاسچ وارد شوند و بعد از باید سوار قار برقی شده و تا فاصله پنج کیلومتری زرمات بروند. داخل این شهر میتوان از تاکسی و مینی بوس به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کرد.

زرمات در سوئیس

جزیره هیدرا در یونان

جزیره هیدرا هیچ گونه وسیله موتوری ندارد! تنها خودرویی که ممکن است که در این جزیره ببینید، خودرو های جمع آوری زباله هاست. مردم ساکن در این جزیره و توریست ها با استفاده از قایق وارد جزیره شده و از آن پس به صورت پیاده و یا با استفاده از الاغ در شهر تردد می کنند.

جزیره هیدرا در یونان

شهر فاس البالی در مراکش

فاس البالی یکی از بزرگ ترین شهرهای دنیاست که بدون خودرو بوده و جزوی از میراث جهانی یونسکو می باشد. به خاطر باریک بودن کوچه ها، نمیتوان از خودرو استفاده کرد به همین خاطر مردم با پای پیاده و یا الاغ رفت و آمد می کنند. خانه های این شهر بسیار متراکم ساخته شده اند. تمام کوچه های این شهر مملو از فروشگاه ها و اصطبل هاست. این شهر بافت قدیمی بسیار زیبایی داشته که همه را به خود جذب می کند.

شهر فاس البالی در مراکش

شهر لا کامبرسیتا در آرژانتین

لا کامبرسیتای کشور آرژانتین، شاید شهر کوچکی باشد، اما هیچ جاده ای برای خودرو ندارد. این شهر اولین شهر بدون خودرو در کشور آژانتین بوده و یکی از نکات جالب آن برای توریست ها و گردشگران معماری باواریایی خانه ها می باشد.

شهر لا کامبرسیتا در آرژانتین

ونیز در ایتالیا

همه نام ونیز را شنیده اند! این شهر فوق العاده، شهری روی آب بوده و به نداشتن خودرو بسیار معروف است. مردم شهر ونیز برای رفت و آمد خود در شهر از قایق استفاده می کنند و یا در پیاده رو ها قدم می زنند. ونیز دارای 118 جزیره کوچک در تالابی با عمق کمتر از پانزده متر قرار دارند. ونیز تقریبا 416 پل و 177 کانال دارد. ونیز هرگز تکراری نشده و همچنان مقصد بسیاری از توریست ها و گردشگران ار تمام دنیاست.

ونیز در ایتالیا

خیت‌ هورن در هلند

تنها ایتالیا نیست که ونیز دارد، هلند نیز شهر خیت هورن را داشته که به ونیز معروف است. این شهر مثل ونیز مملو از کانال های آب بوده و مردم شهر برای تردد از قایق ها استفاده می کنند. هر گوشه از این شهر زیبا و دوست داشتنی را که نگاه کنید، پر از گل و درخت است. خیت هورن زیباترین خانه باغ ها و سقف های کاه اندود شده را دارد. حدود 170 گل روی کانال ها برای دوچرخه سواران و پیاده ها ساخته شده است.

خیت‌ هورن در هلند

شهر دوبروونیک در کرواسی

دوبروونیک، یکی از شهرهای تاریخی کشور کرواسی بوده که به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر نیز بدون خودرو بوده و تاریخ پر فراز و نشیبی دارد. این شهر را با لقب مروارید آدریانیک نیز می شناسند.، از لحاظ معماری کلیساهای آن به سبک دوره رنسانس، گوتیک و باروک هستند. خانه های آن نیز سقف های قرمز رنگی دارند.

شهر دوبروونیک در کرواسی

جزیره ماکیناک در آمریکا

جزیره ماکیناک بین دریاچه هیوران، بین کشورهای آمریکا و کانادا قرار داشته و جزوی از ایالت میشیگان به حساب می آید. در این کشور به هیچ عنوان، به جز در فصل زمستان که وسایل نقلیه موتور وارد آن می شوند، دیده نمی شود. توریست ها و گردشگرانی که وارد این جزیره می شوند، برای تردد از شهر باید از اسب، دوچرخه و درشکه استفاده کنند و یا با پای پیاده این تفرجگاه تابستانی قدیمی را برگردند.

جزیره ماکیناک در آمریکا