گرجستان کشور آسیایی است یا اروپایی؟ : گرجستان یک کشور کوهستانی کاملا مستقل بوده که در منطقه قفقاز، یعنی مرز بین اروپا و آسیا قرار دارد. اینکه گرجستان یک کشور اروپایی است یا آسیایی، به چند عامل شهروندان، نفوذ فرهنگی و اتحادهای جهانی مربوط می شود. این کشور یک کشور دموکراسی با سیستم نیمه ریاست جمهوری بوده و همینطور شهروندان آن به زبان گرجی صحبت می کنند، پایتخت گرجستان که پرجمعیت ترین شهر آن نیز می باشد، تفلیس است. کل کشور گرجستان به طور کلی چهار میلیون نفر جمعیت دارد. اگر به تاریخ این کشور نگاهی بیاندازیم، میبینیم که گرجستان در طول سالها، تحت نفوذ بسیاری از آسیایی و اروپایی ها قرار گرفته، بنابراین مثل بسیاری از کشورهای منطقه قفقاز، به هر دو فرهنگ آسیایی و اروپایی وابسته بوده و در اوراسیا منشا تاریخی دارد.

گرجستان کشور آسیایی است یا اروپایی؟

گرجستان، اروپایی یا آسیایی؟

اما میرسیم به سوال اصلی مان، اینکه گرجستان قسمتی از اروپاست یا آسیا؟ تعیین اینکه این کشور متعلق به کدام قاره است، کمی سخت به نظر می رسد. همچنین از سمت دیگر، گورستان های قفقاز گاهی به عنوان مرز شرقی اروپا شناخته می شوند نیز شک برانگیز است. اما درواقع گرجستان میتواند هم در اروپا و هم در آسیا باشد، این بستگی به شما دارد که کدام قسمت آن بدردتان میخورد. دلیل جذب توریست ها و گردشگران به تور گرجستان نیز داشتن دو فرهنگ آسیایی و اروپایی است. 

گرجستان، اروپایی یا آسیایی؟

تاریخ گرجستان

بد نیست توریست ها و گرشگران در تور لحظه آخری گرجستان خود، کمی هم درباره گذشته این کشور و اینکه چطور به گرجستانی مستقل تبدیل شده بدانند. در زمان کلاسیک، گرجستانی که اکنون آن را میبینید توسط پادشاهی اوراسیا فتح شده است. بعد از آن پادشاهان کالچیس و ایبریا در قرن چهارم، وارد این منطقه شده و در آن ساکن شدند. همینطور دین مسیحیت را معرفی کردند. بعد از معرفی شدن این دین در گرجستان، پادشاهی متحد گرجستان بر ساختارهای سیاسی و اقتصادی در قرن دوازدهم و سیزدهم در سلطنت دیوید IV و ملکه تامار غالب شد. در آخر این کشور توسط چندین پادشاهی از جمله مغولان، حاکمان ایرانی و امپراتوری عثمانی، فتح شد. پادشاهی قسمت شرقی گرجستان نیز در قرن هجدهم اتحادی با امپراتوری روسیه بست و نتیجه آن فتح کردن و پیوند دادن گرجستان شرقی و غربی بود. این کشور در سال 1917 بعد از انقلاب اولین جمهوری در دنیا را با ایدئولوژی سوسیال دموکراسی تاسیس کرد. اما متاسفانه این استقلال بسیار کوتاه بود چرا که در سال 1920، کشور روسیه، گرجستان را مورد تهاجم و جذب اتحاد جماهیر شوروی قرار داد و ایدئولوژی های سوسیالیستی را به آن تحمیل می کرد. سرانجام در سال 1991 این کشور بعد از سقوط کردن شوروی سابق، مستقل شد!

تاریخ گرجستان

جغرافیا و موقعیت استراتژیک کشور گرجستان

این جمهوری در نقطه آسیای غربی و اروپای شرقی قرار دارد. گرجستان از سمت شمال با روسیه، از سمت جنوب با آذربایجان، ترکیه و ارمنستان و از سمت غرب با دریای سیاه هم مرز است. گرجستان به دنبال دموکراسی غربی بوده و تاکنون عضو سازمان ملل متحد، شورای اروپا، بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه، سازمان دموکراسی و توسعه اقتصادی GAUM و سازمان تجارت جهانی بوده است. در قسمت آسیایی نیز، گرجستان عضو بانک توسعه آسیا بوده ولی همچنان روابط نظامی نزدیک خود با کشورهای غربی اروپایی را حفظ می کند. هم اکنون گرجستان در تلاش است تا از راه اصلاحات دموکراتیک و نهادی رادیکال به ناتو و اتحادیه اروپا بپیوندد. 

جغرافیا و موقعیت استراتژیک کشور گرجستان

گرجستان از نظر فرهنگی

هرچند کشور گرجستان، خود را به جهان اروپایی معرفی کند، ولی همچنان فرهنگ آن ها هویتی آسیایی داشته و این واقعیت تغییر نمی کند. تمام تجارت، غذا، معماری و موسیقی و ... این کشور نشانه هایی از فرهنگ آسیایی می باشد. گرجستانی ها مثل مردم قفقاز، در هیچ کدام از مقوله های اصلی آسیایی و اروپایی قرار نمی گیرند. زبان این کشور نه سامی، نه هندو اروپایی و نه ترکی است. 

گرجستان از نظر فرهنگی