کاخ های بیزانسی استانبول : استانبول سالیان سال است که پایتخت حکومت های استوار و امپراتوری های پر قدرت در کشور ترکیه بوده است. این شهر که در زمان های دور به قسطنطنیه شناخته می شد، قدرت و زیبای هایی بسیاری داشت. به همین خاطر در قسمت های سنتی و قدیمی این شهر میتوانید کاخ ها و قصر های باشکوه زیادی ببینید. بسیاری از قصرهای سلطنتی که امروزه توریست ها و گردشگران تور استانبول میتوانند ببینند، از آثار باقی مانده دوران عثمانی هستند. متاسفانه کاخ ها و آثار باقی مانده از زمان بیزانسی و امپراتوری بزرگ روم شرقی که در استانبول بودند، از بین رفته و یا تنها قسمت های کمی از ان ها باقی مانده اند. اینبار در این مطلب میخواهیم برای شما کاخ بیزانسی استانبول که همچنان باقی مانده اند را برای شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید. 

کاخ اعظم کنستانتین استانبول

اولین کاخ بیزانسی که میخواهیم برایتان معرفی کنیم، مهم ترین و بزرگ ترین کاخ بیزانسی بوده که در استانبول ساخته شده است. این کاخ بزرگ در قرن چهارم میلادی، در قسمت مرکزی شهر ساخته شد. کاخ اعظم کنستانتین یک مجموعه بزرگ از چند کاخ، حیاط، کوشک، حکام و ... بوده که همگی باهم روی دامنه تپه باستانی قسطنطنیه قرار گرفته اند. این کاخ در ابتدا بین کلیسای ایاصوفیه، دریای مرمره و میدان هیپودروم قرار داشت و اما امروزه ان را میتوان در محله سلطان احمد پیدا کرد. کاخ اعظم کنستانتین در قرن چهارم میلادی به دستور کنستانتین بزرگ ساخته شده و حدود دو قرن بعد بوسیله ژوستینین یکم مورد بازسازی و گسترش قرار گرفت و بعد از آن تا قرن دوازدهم مورد استفاده امپراتوران دیگر بود. این کاخ صد هزار مترمربع مساحت داشته و در طول جنگ های صلیبی چهارم، بین سال های 1204 تا 12061 متروکه شد و خانواده سلطنتی به کاخ تکفور نقل مکان کردند. سالیان بعد نیز این کاخ براثر زلزله تخریب شد. امروزه اما قسمت بزرگی از ساختمان های آن در سال 1953 باز شده و به عنوان موزه بزرگ موزائیک مشغول به فعالیت است. این ساختمان ها موزائیک های دوران مختلف بیزانس و بهترین نمونه های موزائیک دوره رومی را در معرض نمایش گذاشته اند. هزینه بازدید از این کاخ برای عموم مردم پانزده لیر بوده و ساعات بازدید از آن نیز بین ساعات نه صبح تا پنج بعد از ظهر می باشد. 

کاخ اعظم کنستانتین استانبول

کاخ پورفیروجنیتوس استانبول

کاخ پورفیروجنیتوس که البته بسیاری از مردم و توریست های حرفه ای تور لحظه اخری استانبول آن را به اسم تکفور می شناسند، در محله کاریه این شهر قرار داشته و به دیوارهای استانبول متصل شده است. پورفیروجنیتوس یکی دیگر از کاخ های باشکوه بیزانسی بوده که قدمتش به قرن دوازدهم برمیگردد. این کاخ در قسمت شمال غربی شهر قدیمی قسطنطنیه است. بهتر است بدانید که تکفور اسم دیگر مجموعه کاخ بلاکرنای استانبول بوده که در زمان های دور نقش بسیار مهمی در حفاظت کردن از شهر داشتند.  

کاخ پورفیروجنیتوس استانبول

کاخ بلاکرنای استانبول

یکی دیگر از کاخ های بیزانسی که قدمتش به قرن دوازدهم میلادی برمیگردد، کاخ بلاکرنای است. این کاخ که اقامتگاه تابستانه بوده، نزدیک به گلدن هورن ساخت شد. کاخ بلاکرنای یا تکفور مجموعه از ساختمان ها بود که کاخ پورفیروجنیتوس هم قسمتی از آن بود. این قصر بیزانسی در ابتدا با اسم بلاکرنای شناخته می شد و سال های بعد از اینکه استانبول به دست عثمانی ها فتح شد، به تکفور تغییر نام پیدا کرد. از آن روز به بعد به کارگاه سرامیک، اسطبل، انبار، کارخانه شیشه سازی و ... تغییر کاربری داد. کاخ بلاکرنای یک ساختمان سه طبقه بوده که سقف و کف ان از جنس چوب بود و در زمان بازدید امپراتور از کلیسای تیئوتیکوس از ان استفاده می شد. 

کاخ بلاکرنای استانبول

کاخ مایرایلن استانبول

متاسفانه اطلاعات دقیق از اینکه کاخ مایرایلن چه زمانی ساخته شده در دسترس نیست ولی این کاخ روی ویرانه های یک کاخ باستانی دیگر روی ارتفاعات ساخته شده است. در قسمت جلویی این کاخ یک حیاط نیم دایره ای شکلی بود که کاخ را به یک ردیف از ستون های خیابان اصلی در قسمت شمالی وصل می کرد. همچنان میتوان این حیاط را در کاخ مایرایلن دید. در زمان های قدیم این کاخ تا آماستریانو نام داشت و از آن به عنوان یک ساختمان مرکزی برای تجاری و اجرای اعدام و مجازات استفاده می کردند. اما بعد از اینکه کاخ جدید روی ان ساخته شد، مالک آن فرماندری جدیدی به اسم رومانو لاکاپنوس شد و او این کاخ را در زمان اوایل حکومتش به یک صومعه تبدیل کرد. متاسفانه امروزه توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول نمیتوانند آثار چندان زیادی از این کاخ بیزانسی ببینند به جز تکه های کوچکی که در حفریات باستان شناسان پیدا شده. 

کاخ مایرایلن استانبول

کاخ بوکولیون استانبول

این کاخ بیزانسی استانبول در کنار ساحل دریای مرمره و در قسمت جنوبی سیرک هیپودروم و قست شرقی ایاصوفیه کوچک واقع شده است. این کاخ از جمله کاخ های بیرانسی امپراتوری روم شرقی بوده که به دستور تئودئوس دوم در قرن پنجم میلادی ساخته شده. کاخ بوکولیون در باتدا با اسم هرمیسداس شناخته می شد و نام بوکولیون را در اواخر قرن ششم میلادی، زمان فرمانروایی ژوستینین یکم بدست اورده است. براساس افسانه ها و داستان ها، تندیس های بزرگی از یک شیر و گاو در قسمت ورودی کاخ و نزدیک بندرگاه قرار گرفته اند. این کاخ در زمان امپراتور نئوفیلوس مورد بازسازی قرار گرفته و در طی ان بازسازی وسعت بسیار زیادی پیدا کرد. تا حدودا قرن سیزدهم این کاخ محل اقامت سلطنتی و پادشاهی بود، تا زمانی که توسط یک پادشاه دیگر فتح شد و بعد از آن کاخ بوکولیون به و تمام کاخ اعظم متروکه شدند. 

کاخ بوکولیون استانبول

کاخ داماتریس استانبول

این کاخ در زمان های گذشته یکی از اقامتگاه های تابستانی و کوشک مخصوص زمان شکار امپراتور و خانواده اش بوده که البته امروزه به خاطر بی توجهی و محافظت نکردن از ان، چیزی ازش باقی نمانده است. این کاه حدود 1400 سال پیش ساخته شده و یکی از مهم ترین ساختمان هایی بود که توسط بیزانسی شهر و امپراتوری روم ساخته شده بود. از کاخ داماتریس به عنوان محلی برای گردهمایی ارتش روم استفاده می شد. همینطور امپراتوران رومی در زمان بازگشت خود از سفر به آناتولیا و قبل از رسیدن به قسطنطنیه، کاخ داماتریس را به عنوان محل استراحت خود برمیگزیدند. بین قرن های دوازدهم و سیزدهم میلادی چیزی از این کاخ باقی نمانده بود و به یک خرابه تبدیل شده بود. در حال حاضر این کاخ نزدیک به محله ساماندیرا می باشد. 

کاخ دافنه استانبول

کاخ دافنه نیز از کاخ های مهم مجموعه بزرگ کاخ اعظم کنستانتین بود که براساس گفته مورخانه بعد از انکه تندیس دافنه را از روم به قسطنطنیه اوردند، نام دافنه را روی ان گذاشتند. مشخص نیست که این کاخ دقیقا کجا قرار گرفته ولی زیر مسجد سلطان احمد قرار داشته و از ان فقط چند نشانه باقی مانده است. 

کاخ دافنه استانبول

کاخ بریاس استانبول

بیزانس در زمان خود دارای اقامتگاه های تابستانی زیادی بوده. یکی دیگر از این اقامتگاه های تابستانی دوره بیزانسی، کاخ بریاس است. این کاخ در قسمت اسیایی استانبول قرار داشته و در قرن نهم میلادی ساخته شده است. امروزه این کاخ در محله کوچوک علی و یا دراگوس قرار دارد. از این کاخ نیز اثار کمی باقی مانده است. 

کاخ بریاس استانبول

کاخ مانگان استانبول

کاخ بیزانسی مانگان، پشت دیوارهای قصر باشکوه توپکاپی قرار داشته و امروزه بین دو ایستگاه قطار کانکورتاران و سیرکسی می باشد. از این کاخ بقایای خیلی کمی باقی مانده است. 

کاخ ریجن استانبول

کاخ ریجن که امروزه قسمت های کمی از ان باقی مانده، در زمان قدیم در جاده باستانی جناتی به سمت روم به دستور تئودئوس اول ساخته شده بود اما امروزه در ورودی محله کوچوکچکمکه قرار دارد. 

کاخ ریجن استانبول