کاخ ابراهیم پاشا استانبول : یکی از زیباترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری استانبول در میدان سلطان احمد در منطقه فاتح، کاخ ابراهیم پاشا می باشد. این کاخ امروزه به یکی از موزه های هنر اسلامی و ترکی تبدیل شده است. این کاخ موزه در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده و در ابتدا قصر مسکونی شخص ابراهیم پاشا، وزیر سلطان سلیمان عثمانی بود. کاخ ابراهیم پاشا نیز یکی از بزرگ ترین سازه های دوران عثمانی بوده و از آثار بسیار مهمی است که از قرن نوزدهم تاکنون نگهداشته شده و مورد توجه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور استانبول قرار گرفته است. 

کاخ ابراهیم پاشا استانبول

تاریخچه کاخ ابراهیم پاشا استانبول

این کاخ ابراهیم پاشا نمادی از معماری قرن شانزدهم میلادی می باشد. کاخ ابراهیم پاشا در زمین های میدان تاریخی هیپودروم که بوسیله امپراتوری بیزانس ساخته شده، قرار دارد. ساخت این کاخ به زمان امپراتوری سلطان بایزید بازمیگردد. این قصر بزرگ و باشکوه بوسیله سلطان سلیمان عثمانی برای ابراهیم پاشا و همسر ابراهیم پاشا، خدیجه سلطان خواهر سلطان ساخته شد. کاخ ابراهیم پاشا در طول زمان شاهد اتفاقات بسیار بوده از جمله شورش ها، نافرمانی های مدنی، جشن های عروسی، فستیوال های عمومی و ... بوده. همینطور بعد از اعدام ابراهیم پاشا نیز به دستور سلطان سلیمان و تحریک کردن خرم سلطان، مدتی منزل مسکونی بعضی از وزرای عثمانی بود. بعد از آن نیز تغییر کاربری داده و به یک سفارتخانه، زندان، اقامتگاه نظامی، اقامتگاه نوازندگان ارتش عثمانی و ... تبدیل شد.  همینطور بعد از منقرض شدن امپراتوری عثمانی و اعلام جمهوریت در ترکیه، این کاخ کاملا فراموش شد. اما در سال 1938 میلادی، یک معمار به اسم سدات چتین تاش این کاخ را قبل از اینکه تخریب شود نجات داد. بعدها در سال 1983 میلادی نیز این کاخ به یک موزه هنرهای اسلامی و ترکی تبدیل شد. 

تاریخچه کاخ ابراهیم پاشا استانبول

آثار موجود در موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول

این موزه آثار دیدنی و بسیار زیبایی از جمله خوشنویسی، کتیبه ها، فرش ها، قالی و همینطور آثاری هم از قوم های بیابانگرد و چادرنشین دارد. در کاخ موزه ابراهیم پاشا آثار تاریخی هر دوره ای در قسمت ها و غرفه های جداگانه نگهداری می شوند. در این قصر باشکوه میتوان تمام آثارهای مختلف اسلامی که متعلق به دوران عثمانی بین قرن چهارده تا بیستم میلادی بوده و همینطور دوره سلجوقی بین قرن یازدهم تا سیزدهم میلادی و دوره های قبلی آن یعنی قرن هشتم را دید. به طور کلی این موزه به چند قسمت خط و خوشنویسی، قالی و گلیم، مهر و سکه، آثار و کتیبه های سنگی، قوم شناسی، سفال و سرامیک و قسمت چوبی تقسیم می شود. 

آثار موجود در موزه هنرهای اسلامی و ترکی استانبول

ساعت بازدید و هزینه ورود به کاخ ابراهیم پاشا استانبول

توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری استانبول میتوانند هر روز هفته از ساعت نه صبح تا پنج بعد از ظهر از این کاخ موزه جذاب دیدن کنند. همینطور هزینه ورودی برای هر نفر 25 لیر بوده اما کودکان زیر شش سال میتوانند رایگان از این مجموعه دیدن کنند. 

ساعت بازدید و هزینه ورود به کاخ ابراهیم پاشا استانبول

دسترسی های نزدیک به کاخ ابراهیم پاشا استانبول

دسترسی راحتی برای توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول به این کاخ موزه هست. ارزان ترین دسترسی به این کاخ خطوط مترو تراموای استانبول است. ایستگاه متروی سلطان احمد نیز تنها دویست متر و ایستگاه تراموای جانکورتاران فقط با یک کیلومتر فاصله از کاخ ابراهیم پاشا استانبول قرار گرفته اند.