چگونه بلیط (بلیت) ارزان هواپیما بخریم؟

برنامهریزی برای سفر همیشه یکی از هیجانانگیزترین تجربههای زندگی بوده و هست. انتخاب مقصد گردشگری، آماده کردن لوازم مورد نیاز و ضروری و بستن چمدان سفر همگی جزئی از شیرینترین تجربه زندگی، یعنی سفر هستند. خیالپردازی در مورد اینکه مقصد مورد نظر چگونه خواهد بود، کشیدن نقشه و برنامهریزی برای اینکه چطور و در چه مکانهایی وقت خود را بگذرانید و از وقتماننهایت استفاده را بکنیم (که هرگز نمیتوان این مورد را صد در صد پیشبینی کرد) و انتظار کشیدن برای روز موعود و پرواز به سمت تجربههای نو، همگی شیرین و خیالانگیز هستند.

شهر بلیط

در میان این همه حس شیرین، یک مورد شاید باعث شود کمی احساس نگرانی کنیم؛ آن هم خرید بلیط هواپیما است. البته منظور از احساس نگرانی، یک احساس منفی نیست؛ شاید چیزی شبیه دلشوره یا انتظار برای چیزی که با تمام وجود منتظرش هستیم.

در این حین دانستن این که چطور بلیط ارزان هواپیما بخریم شاید این احساس را خوشایند هم بکند. راههای زیادی وجود دارد تا بتوانیم یک بلیط برای سفرهای هوایی بخریم. میتوانیم حضوری به یک آژانس مسافرتی مراجعه کنیم و یا به آژانسی که میشناسیم تلفن کنیم و بلیط هواپیما را رزرو کنیم. یک راه ارزان و بیدردسر هم وجود دارد؛ آن هم خرید آنلاین بلیط هواپیما است.

در موقع خرید آنلاین بلیط هواپیما شما با دو گزینه روبهرو خواهید شد: بلیط سیستمی و بلیط چاتر. در ادامه برایتان شرح میدهیم که تفاوت این دو بلیط با یکدیگر چیست.

با ما همراه باشید.

بلیط سیستمی

ویژگی اصلی بلیطهای سیستمی این است که این بلیطها قیمت مصوب دارند و فرقینداردکه از کدام آژانس یا در چه فصلی خریداری شوند. قیمت بلیطهای سیستمی توسط شرکت هواپیمایی تعیین میشود و قابل تغییر نیست.

یکی از مزایای بلیط سیستمی این است که قیمت آن بسته به سن افراد متفاوت خواهد بود. برای مثال قیمت یک بلیط سیستمی برای یک کودک کمتر از قیمت بلیط سیستمی برای یک فرد بالغ وبزرگسال است. بنابرین در سفرهای خانوادگی و سفری که فرزندانتان در آن با شما همراه خواهند بود، خرید بلیط سیستمی بهترین گزینه پیشروی شماست.

در ضمن، بلیطهای سیستمی قابل بازگردانی هستند. یعنی اگر به هر دلیلی نتوانید برای سفری که بلیطش را تهیه کردهاید خاضر شوید، میتوانید بلیط را پس بدهید. آژانس یا هواپیمایی مورد نظر مبلغی از کل هزینه را به عنوان جریمه مسدود میکند و ما بقی هزینه را به حساب شما بر میگرداند. بنابرین این بلیط برای سفرهایی که از وقوعشان اطمینان صد در صدی ندارید، بهترین گزینه است.

بلیط چارتر

بلیط چارتر به بلیط لحظه آخری نیز معروف است و هزینه آن ارزانتر از بلیط سیستمی تمام میشود. دلیل ارزانتر بودن بلیطهای چارتر این است که صندلیهای هواپیمای این بلیطها از پیش توسط آژانس مورد نظر رزرو شدهاند و بنابرین تعیین کننده قیمت این صندلیها نیز خود آژانسها هستند. البته عواملی هم بر حدود قیمت بلیط چارتر موثر هستند.

یکی از این عوامل فصل سفر است. در فصول مسافرت قیمت بلیط چارتر گرانتر از فصول کم سفر است. به عبارت دیگر، اگر تقاضا برای بلیط چارتر زیاد باشد، این بلیط گران میشود، و از طرف دیگر، اگر تقاضا برای بلیط چارتر کمتر شود، این بلیط ارازنتر خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که این بلیطها، بر خلاف بلیط سیستمی، قابل بازگردانی نیستند. یعنی اگر نتوانید برای سفر مورد نظرتان آماده شوید، در صورت کنسلی، هزینه بلیط به شما بازگردانده نخواهد شد. \س تنها در صورتی بلیط چارتر بخرید که از وقوع سفرتان اطمینان کامل دارید.

در ضمن، قیمت این بلیط برای تمام افراد، و در تمامی سنین یکسان است. بنابرین برای سفرهای تکی و یا سفرهایی که همه افراد آن بزرگسال هستند، خرید بلیط چارتر مناسبتر خواهد بود.

قیمت بلیط هواپیما

یکی دیگر از دغدغههای ما، قبل از رفتن به سفر، آگاهی از قیمت بلیط هواپیما است. برای مثال میدانیم که بلیط سیستمی از بلیط چارتر گرانتر است. یا اینکه در فصلهای کم سفرتر، میتوانیم بلیط چارتر ارزان خریداری کنیم. ولی یکی از مطمئنترین راهها برای آگاهی از قیمت لحظه به لحظه بلیط هواپیما، سر زدن به شهر بلیط و بررسی آخرین قیمت بلیط هواپیما است. شهر بلیط، یکی از امنترین، بزرگترین و جامعترین مراجع قیمت و خرید بلیط هواپیما است و شما میتوانید با خیالی آسوده از آن خرید کنید و نگران مشکلات رایج خرید اینترنتی نباشید.

انواع بلیط هواپیما

بهتر است مورد دیگری را نیز قبل از رفتن به سفر بررسی کنیم. باید بدانیم که چه نوع بلیط هواپیمایی برای ما مناسب است. در اینجا انواع بلیط هواپیما را برای شما شرح خواهیم داد.

بلیط رفت و برگشت:

اگر قصد سفر در مسیر مشخصی را دارید و میخواهید از همین مسیر دوباره به مبدا بازگردید، بهتر است از بلیط رفت و برگشت استفاده کنید. این بلیط شامل دو پرواز است؛ یکی از مبدا به مقصد و دیگری از مقصد به مبدا.

بلیط رفت و برگشت دو و یا چند مقصدی:

گاهی اوقات مسافران مجبور میشوند در طول یک سفر، در بیش از یک مقصد توقف کنند. در این موارد بهتر و مقرون به صرفهتر آن است که به جای خریدن دو بلیط متفاوت به مقاصد مورد نظر، یک بلیط با چند مقصد تهیه کنیم. در این صورت تنها با خرید یک بلیط، میتوان به همه مقاصد مورد نظر درسترسی پیدا کرد. در این نوع پرواز میتوان به مقاصد مورد نظر به ترتیب سفر کرد و از آخرین مقصد به مبدا برگشت. این نوع بلیط بیشتر مناسب گردشگران است. همچنین  تاجران برای اهداف تجاری نیز ممکن است بخواهند در چندین مقصد توقف داشته باشند که در این صورت نیز بلیط رفت و برگشت چند مقصدی مناسب آنان خواهد بود.

بلیط توقف اجباری یا لی اور:

مسیر پرواز این نوع بلیط طولانی است. بنابرین هواپیما مجبور میشود برای دلایل گوناگون مثل سوخت گیری و استراحت، یک یا چند توقف اجباری در طول پرواز داشته باشد. این توقفها اغلب برنامهریزی شدهاند و مسافران از قبل میدانند که در چه ساعاتی، چه مکانهایی و برای چه مدتی توقف خواهند داشت.

بلیط کلاس ترکیبی:

اگر بخواهید در طول یک مسیر یا سفر،از چندین کلاس پرواز بهرمند شوید، میتوانید بلیط کلاس ترکیبی را انتخاب کنید. این نوع بلیط بیشتر مورد توجه و استقبال تاجران قرار میگیرد.

بلیط بینالمللی ایر اکسپرس:

در برنامه پرواز چنین بلیطی، چندین فرودگاه خاص در چند نقطه مشخص از جهان مشخص میشوند. شما میتوانید با تهیه چنین بلیطی، فقط در مسیر این فرودگاهها و به نقاط مشخص شده پرواز کنید. ولی مزیت این بلیط این است که میتوانید در هر زمانی که مایل باشید از پروازهایتان استفاده کنید و محدودیت زمانی وجود نخواهد داشت. این نوع بلیط هم، برای تاجران و صاحبان کسب و کارهای بزرگ، یا سفیران شرکتهای بینالمللی مناسب است که گاهی طول توقف آنها در یک کشور یا شهر پیشبینی نشده است و باید برنامه پرواز انعطاف پذیری داشته باشند.

برای آگاهی از آخرین قیمت بلیط هواپیما به شهر بلیط سری بزنید.

 

پینوشت: بلیط درست است یا بلیت؟

البته بیشتر ما غلط رایج "بلیط" رایاد گرفتهایم. حتی موتور جستجوی گوگل هم این تکه کاغذ را به عنوان"بلیط" میشناسد. ولی در واقع بلیت یک کلمه فرانسوی است و اگر بخواهیم تلفظ آن را عینا وارد زبان و نوشتار فارسی کنیم، استفاده از حرف "ط" عربی اشتباه خواهد بود. بنابرین واژه "بلیط" یک املای غلط است که به خاطر استفاده فراوان از آن در زبان فارسی به یک اشتباه رایج تبدیل شده است. میتوانیم از همینجا شروع کنیم و استفاده از واژه درست "بلیت" را رواج دهیم.

منبع: شهر بلیط