اين روزها ما شاهد رفتار عجيب و غريبي از مسافران هواپيماها هستيم، بعضي‌ها مانند يک کودک ناله مي‌کنند و برخي زنان و مردان بزرگ‌سالي که اشک مي‌ريزند. چرا اين رفتارها از مسافران سر ميزند. در ادامه با لست تورز همراه باشيد تا از زبان يک روانشناس باليني اهل لس آنجلس اين موضوع را کمي برسي کنيم.

گريه کردن در هواپيما، اتفاقي است که ممکن است يک يا دوبار در طول عمر به سراغمان بيايد. اما اگر تمايل به گريه کردن در هواپيما به  طور منظم وجود داشته باشد مي‌تواند نشانه‌اي از يک اختلال رفتاري تلقي شود.

در همين مورد شرکت هواپيمايي ويرجين آتلانتيک يک نظر سنجي را از طريق صفحه فيس بوک خود انجام داده  به اين نتيجه رسيدند که 41 درصد از مرداني که مي‌خواهند در هواپيما گريه کنند اشک‌هاي خود را مخفي مي‌کنند. و حدود 55 در صد از کل مسافران حس گريه کردن را در پروازهاي بخصوص طولاني دارند.

در اينجا ما چند مورد نکته را مورد برسي قرار مي‌دهيم که چرا پرواز باعث مي‌شود که ما احساساتمان درهم بشکند و گاهي به گريه کردن منجر شود.

تکامل یکی از علل گریه کردن در هواپیماست

اگر از نظر تکاملي اين موضوع را مورد برسي قرار دهيم بايد گفت که گريه کردن يک عمل طبيعي دروني است  که نشان مي‌دهد ما به کمک نياز داريم. با توجه به اين نظريه، پس اگر ما گريه خود را مخفي نکنيم ممکن است کساني که در صندلي کناري ما نشسته‌اند بتوانند اتفاقاً به ما کمک کنند. در يک مطالعه تحقيقاتي که سال 2009 در يکي از دانشگاه‌هاي آمريکا صورت گرفت که گريه کردن نه تنها مشکل‌ساز نيست، بلکه به ايجاد حس همبستي بين مسافران يک پرواز طولاني کمک مي‌کند.

خستگي و ترس یکی از علل گریه کردن در هواپیماست

سفر هوايي يک اتفاق کاملاً استرس‌زاست، شما بايد آماده شويد تا وطن خود را ترک کنيد ؛ زمان کافي براي پروازتان را در نظر گرفته و کارتان را هماهنگ کنيد؛ از گيت‌هاي بازرسي عبور کنيد؛ با تأخيرهاي احتمالي روبه‌رو شويد و در نهايت خودتان را به هواپيما برسانيد، وارد يک غول آهني بزرگ شويد و خود را به صندلي خود برسانيد و احتمالاً در باقي لحظات نيز نمي‌توانيد به راحتي بخوابيد. همه‌ي اين‌ها باعث مي‌شود که سطح اضطراب و استرس در بدن شما افزايش يابد. در همين هنگام است که افراد کارهاي خاصي چون نوشيدن بيش از حد مايعات، پرخاشگري، فرياد زدن و گريه کردن را انجام ميدهند.

از دست دادن کنترل ،یکی از علل گریه کردن در هواپیماست

در هواپيما سروصداهاي زيادي وجود دارد، و حتي برخي از آن‌ها بسيار شديد و براي شما ممکن است غير معمول باشد بخصوص در چند لحظه اول بلند شدن هواپيما از روي باند فرودگاه  شما به شدت خواهيد ترسيد به خصوص آنکه شما هيچ تصوري از عملکرد خلبان نداريد، نمي‌دانيد که چطور بايد هواپيما کنترل شود و عملاً هيچ ايده اي براي ادامه اتفاقات پرواز نداريد.

پس، اساساً شما بدون هيچ قدرتي در هواپيما و ارتفاع چند هزار پايي نداريد، همين امر به طور غير ارادي ترس شما را افزايش مي‌دهد و باعث شود که ذهنتان فقط به زمان نشستن و فرود روي زمين فکر کند. اما مسئله همين‌جا تمام نمي‌شود، برخي افراد نمي‌توانند آرام بمانند و خود را کنترل کنند به همين دليل است که گريه کردنشان آرام آرام شروع مي‌شود

جدايي و از دست دادن ،یکی از علل گریه کردن در هواپیماست

برخي از زنان و مردان که در هنگام پرواز گريه مي‌کنند به اين دليل است که حس حضور در هواپيما باعث مي‌شود که خاطرات تلخ جدايي برايشان زنده شود. هر بار که شما قرار است پرواز کنيد، بايد از عزيزانتان موقتاً جدا شويد و جايي که شما آن را دوست داريد و به آن متصل هستيد.   تلفيق همين احساسات و با خاطرات تلخ گذشته منجر به بروز حس ترس، تنهايي، اضطراب، غم و اندوه مي‌شود که همين امر ممکن است ناخداگاه اشک هرکسي را در حين پرواز بيرون بياورد

چه زماني بايد در هواپيما گريه کنيم؟

بهترين راه براي از بين بردن يک واکنش عاطفي شديد اين است خود را براي آن آماده کنيم. اگر فردي هستيد که تمايل به گريه کردن در هواپيما داريد بهتر است نکات زير را نيز مطالعه کنيد. اين‌ها مسائلي هستند که طي تحقيقات ما  برخي از مسافران را کمک کرده‌اند که بر اين احساسات بد غلبه کنند.

خستگي يکي از عواملي است که در يک لحظه انسان را حساس مي‌کند. بي‌خوابي خلق و خوي شما را بد مي‌کند و باعث پرخاشگري و ضعف شما  نيز مي‌شود. سعي کنيد با خواب مناسب قبل از پرواز ، کاملاً سرحال پاي به هواپيما بگذاريد. و اگر پروازتان طولاني است ، طوري تنظيم کرده که چند ساعتي در هواپيما بخوابيد ، بهتر است قبل از پرواز با دوستان خود صحبت کنيد. حرف زدن با دوستان احساسات شما را متعادل مي‌کند . همچنين اگر وسيله‌ي خاص داريد که احساس مي‌کنيد به شما نيرو مي‌دهد با خود به هواپيما ببريد و در لحظاتي که ترس بر شما قالب مي‌شود به آن نگاه کنيد يا محکم آن را در آغوش بگيريد.

اتفاقاً گريه کنيد

اگر شما فکر مي‌کنيد که ما تمام اين مطلب را نوشته‌ايم که به شما بگوييم نبايد گريه کنيد سخت در اشتباه هستيد. اتفاقاً نظر گريه کردن باعث مي‌شود که احساستان متعادل شود و در اصطلاح شما سبک شويد. گريه راه حلي مناسب براي فرار کردن از خشم، عصبانيت و حتي جلوگيري از واکنش‌هاي نابجاي فيزيکي است. گاهي براي کاهش اضطراب و احساس ناامني خود بايد اجازه دهيد که اشکتان جاري شود.

آيا شما تا به حال در هواپيما گريه کرده‌ايد؟ براي جلوگيري از اين استرس شديد از چه روش‌هاي استفاده مي‌کنيد؟

آیا میدانید زیباترین لوکسترین هواپیما مسافربری جهان چه امکاناتی دارد و مسافران آن به جای گریه از سفر خود لذت بیشتری را احساس کنند!