پوکت در زبان مالزیایی به معنای کوه جواهر است که از دو بخش،"پو" به معنای "کوه" و "کت" به معنای "جواهر" تشکیل شده است. در زبان مالزیایی قدیم، پوکت، به تالانگ (Thalang) معروف بود و هنوز هم در منطقه شمالی استان پوکت، از این نام استفاده می‌شود.اولین اروپایی که از سیام (تایلند امروزی) دیدن کرد، فردی پرتقالی به نام مندس پینتو (Mendes Pinto) بود، وی در سال 1545 (قرن 16 میلادی) وارد خاک تایلند امروزی شد. در حقیقت، پینتو اولین اروپایی بود که پوکت را بسیار جامع و دقیق توصیف نمود. پینتو در سفرنامه خود از شهری با نام "جانک سِیلون "Junk ceylon" –نام پرتغالی استفاده‌شده برای پوکت در نقشه‌اش- بارها یاد کرده است و گفته است که "جانک سیلون" بندری تجاری است که کشتی‌ها در آنجا برای فراهم آوردن غذا و آذوقه لنگر می‌اندازند. در نیمه دوم قرن 16، از رونق پوکت به علت یورش دزدان دریایی و شرایط خشن و غیرقابل‌پیش‌بینی دریا کاسته شد و مانع توقف کشتی‌ها در آنجا شد.در قرن 17، پوکت به محلی برای تجارت قلع با هلند، انگلستان و فرانسه شد و بویژه فرانسه و انگلستان، دارای نفوذ بسیار در آن شدند. پادشاه وقت سیام (تایلند) نارایی Narai  تلاش بسیار در کم کردن نفوذ خارجیان در کشورش کرد تا اینکه در قیام 10 آوریل 1698 خارجیان به‌طورکامل از سیام (تایلند) اخراج شدند.در تاریخ پوکت، هیچ‌چیزی هیجان‌انگیزتر از حمله برمه‌‌ها به خاک آن نخواهید یافت. در سال 1785 ارتش برمه‌ به پوکت یورش بردند، در آن زمان فرمانروای وقت پوکت مُرده بود و جانشینی برای آن تعیین نشده بود، لذا برمه‌ها با این تفکر که پوکت، به‌راحتی قابل‌تسخیر است، بدانجا یورش بردند. اما خان‌جان (Khun Jan) بیوه پادشاه وقت و خواهرش، خان‌موک (Khun Mook) به‌تمامی زنان جزیره دستور دادند تا لباس سربازان بپوشند و بر دروازه شهر، با ارتش برمه روبرو شوند. ارتش برمه با دیدن موج عظیمی از استقامت، و کمی آذوقه‌، از حمله خود صرف‌نظر کرد. امروزه، بنای یادبود این دو خواهر که قهرمانان ملی پوکت به‌حساب می‌آیند در اتوبان 402 پوکت قرار دارد.

اتوبان 402 پوکت

اقلیم و آب‌وهوا پوکت، تایلند چگونه است؟

کوپن (اقلیم‌شناس مطرح)، پوکت را جزء اقلیم استوایی، به علت نزدیکی به خط استوا، دانسته است. پوکت دارای دو فصل خشک (دسامبر تا مارس) و فصل بارانی (تمامی 8 فصل باقی) است. اما حتی در فصل خشک نیز، احتمال وقوع بارندگی زیاد است. دمای پوکت از 22 درجه کمتر نمی‌شود و از 33 درجه نیز فراتر نمی‌رود، اما بدین نکته توجه داشته باشید گرمای 33 درجه پوکت شاید از گرمای نزدیک 40 درجه تهران (به علت وجود رطوبت زیاد) طاقت‌فرساتر باشد!

آب و هوای پوکت

اقتصاد پوکت، تایلند چگونه است؟

در قرن 16 میلادی، تجارت قلع مهم‌ترین منبع درآمد مردم منطقه به‌حساب می‌آمد. اما در قرن 20، این تجارت به‌طور کامل قطع شد. امروزه، پایه‌های اقتصاد پوکت را کشت درختان کائوچو و صنعت گردشگری می‌سازند. پوکت بزرگ‌ترین صادرکننده کائوچو در جهان است. در سونامی سال 2004، تقریباً تمامی ساختمان‌ها، امکانات تفریحی، ساحل‌ها، و بسیاری از چشم‌اندازها و زیرساخت‌ها در پوکت به‌طور کامل نابود شدند. حدود 5300 نفر از مردم بومی و بیش از 250 نفر از گردشگران خارجی در این سونامی جان خود را از دست دادند. روند بازسازی پوکت از فوریه 2005 آغاز شد و روند بازسازی هتل‌ها، امکانات تفریحی و بسیاری از سازه‌های تخریب شده تا سال 2015 بهطورکامل انجام شد.

اقتصاد پوکت

مکان‌های دیدنی پوکت، تایلند چگونه است؟

موزه ملی تالانگ: این موزه در سال 1985، به مناسبت 200 سالگرد جنگ تالانگ (پوکت امروزی) افتتاح شد. موزه چگونگی زندگی مردمان پوکت قدیمی، صنایع‌دستی‌شان که در ساحل‌ها کشف شده است، و وسایلی که در جنگ با برمه‌ها از آن استفاده کردند، در معرض عموم قرار می‌دهد.

مکانهای دیدنی پوکت

معرفی ساحل پاتونگ (Patong)پوکت تایلند :

از پیشرفته‌ترین ساحل‌ها در پوکت با وسعت 3 کیلومتر، که از مرکز پوکت 15 کیلومتر فاصله دارد. پاتونگ مملو از هتل‌ها، رستوران‌ها، ‌کلاب‌های شبانه و دیگر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری است. در طول روز، ورزش‌های آبی در ساحل با استقبال زیادی از سوی گردشگران روبرو می‌شود. در تور پوکت، تایلند، تماشای غروب آفتاب را در انتهای شمالی ساحل پاتونگ که به Kalim (کالیم) مشهور است، از دست ندهید. اگر بین آوریل و دسامبر با تور پوکت لست‌تورز به این بهشت زمینی مسافرت می‌کنید، حتماً لذت موج‌سواری در کالیم را تجربه کنید.

ساحل پاتونگ پوکت

معرفی ساحل کارون ( Karon) پوکت تایلند :

دومین ساحل بزرگ پوکت، گرچه به‌اندازه ساحل پاتونگ توسعه‌نیافته، اما صخره‌های مرجانی در جزيره پو و كاتا که در جنوب آن واقع شده‌اند، تجربه‌ای است که حداقل به‌یکبار دیدن آن می‌ارزد.

ساحل کارون

معرفی آکواریوم پوکت تایلند :

تنها آکواریوم عمومی با وسعت بسیار بزرگ در منطقه است. آکواریوم پوکت از مهم‌ترین مکان‌دیدنی چه برای بازدیدکنندگان داخلی و چه خارجی است، به‌طور متوسط هرساله حدود 300000 نفر از این مکان نفس‌گیر دیدن می‌کنند. این آکواریوم در سال 1983 و در جنوب پوکت و در منطقه Cape Panwa افتتاح شد، جایی‌که به جزایر نفس‌گیری محاصره شده است. ساعت بازدید از آکواریوم از 16:30-8:30 می‌باشد.

آکواریوم پوکت تایلند

قدیمی‌ترین مجسمه بودا در پوکت: با 45 متر ارتفاع و ساخته‌شده از مرمر سفید برمه که در قله کوه نزدیک موآنگ (Muang) پوکت واقع شده است.

معرفی ساحل کامالا (Kamala) پوکت تایلند :

از بزرگ‌ترین ساحل‌های پوکت با وسعت 16 کیلومتر و در شمال ساحل پوتانگ، که شهرت آن بواسطه بکر و دست‌نخورده بودنش و همچنین صخره‌های مرجانی‌اش است. در فصل‌هایی از سال که تراکم ورود توریست به پوکت کمتر است، موج‌سواری در آب‌های این ساحل بکر خیلی رایج است و در فصل‌ها با ترافیک بالای توریست، یک ساحل توریستی محبوب در میان گردشگران است. چهارشنبه‌بازار و جمعه‌بازار ساحل کامالا که در شب‌ها دایر می‌شود، و همچنین بازار هفتگی که در شنبه‌ها برگزار می‌شود، محبوبیت بالایی دارند.  

ساحل کامالا

قطعاً پوکت جزیره‌ای است که نمی‌توان زیبایی‌هایی آن را در قالب کلمات توصیف کرد، زیبایی‌های آن را باید با بو کرد، حس کرد، دید، و حتی چشید. آب‌های شفاف، صخره‌های نفس‌گیر مرجانی، آب‌وهوای استوایی که تنها خاص این منطقه است، فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم بومی، لذت موج‌سواری در آب‌های شفاف، امکانات تفریحی متعدد، لذت سفری لاکچری و لوکسی را برایتان به ارمغان خواهد آورد که کاملاً متناسب با جیبتان است..

پوکت تقریبا اندازه تهران است با مساحتی حدود 540 کیلومتر مربع و سالانه 15 میلیون توریست جذب پوکت میشوند

لست‌تورز بهترین و ناب‌ترین لحظات را در تور پوکت، تایلند برایتان آرزومند است.

مطالب دیگر پوکت: