پل آتاتورک استانبول : یکی از مهم ترین جاذبه های استانبول، پل آتاتورک است. پل ها، نقش مهمی در شهر استانبول داشته که دو قسمت خشکی را از روی مسیر آبی که قرار دارد، به هم متصل می کند. یکی از همین پل ها دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول را به هم وصل کرده است. علاوه بر این اتصال، بسیار زیبا و مدرن ساخته شده اند تا مناظر زیباتر و بهتری را به توریست ها و گردشگران تور استانبول نشان دهند. پل آتاتورک با 477 متر طول و 25 متر عرض، روی خلیج شاخ طلایی قرار دارد.

پل آتاتورک استانبول

تاریخچه پل آتاتورک استانبول

این پل که آن را Unkapanı Bridge می نامند، یک پل بسیار بزرگ بزرگراهی روی خلیج شاخ طلایی این شهر بوده که نام آن را بعد از مرگ اولین رئیس جمهور استانبول، آتاتورک گذاشتند. این پل اولین بار در سال 1836، توسط سلطان محمود دوم، یکی از پادشاهان عثمانی ساخته شده و نام آن را به پل حایراتیه گذاشت. پل حایراتیه، مناطق کاپانی و آزاپ کاپی را به هم متصل می کند. زمانی که این پل افتتاح می شد، سلطان محمود دوم سوار بر اسب روی این پل می گذشت. بعد از گذشت زمان بسیار طولانی، در سال 1857، یک شرکت فرانسوی دومین پل را در همان مکان از جنس آهن ساخت. هزینه ای که دولت عثمانی رقم خورد، حدود 135 هزار سکه طلا بود. عمر مفید این پل از سال 1857 تا 1912 بود و متاسفانه تخریب شد. اما در همان سال، برای سومین بار ساخته شد که بازهم بر اثر طوفان آسیب دیده تخریب شد. اما چهارمین و البته آخرین پل که اکنون هم توریست ها و گردشگران تور استانبول میتوانند آن را ببینید، سال 1940 ساخته شده و ساخت آن چهار سال به طول انجامید.

تاریخچه پل آتاتورک استانبول

دسترسی های نزدیک به پل آتاتورک استانبول

توریست ها و گردشگران تور استانبول برای بازدید از این پل، باید از خطوط مترو استفاده کنند. با استفاده از مترو در ایستگاه هالیچ پیاده شده و با چند دقیقه قدم زدن به راحتی به پل آتاتورک رسیده و محو تماشای قایق های تفریحی و کشتی هایی شوید که در خلیج شاخ طلایی در حال حرکت هستند. و یا میتوانید در رستوران ها و کافه های این اطراف نشسته و هنگام میل کردن دسر و نوشیدنی مورد علاقه تان، محو نمای پل شوید.