میدان هیپودروم استانبول : این میدان تاریخی که اکنون به اسم میدان سلطان احمد شناخته می شود، متعلق به زمان امپراطوری های بیزانس است که در آن زمان محلی برای برنامه های ورزشی، سیرک و مرکز اجتماعات بود. میدان هپودروم که همچنان در آن اثراتی از بیزانسی ها دیده می شود در منطقه تاریخی استانبول قرار دارد. دلیل نام گذاری این میدان به اسم هپودروم، به خاطر مسابقات اسب سواری بوده و معنی این اسم نیز میدان اسب است. در زمان های قدیم، به خصوص زمان بیزانس و روم، مردم به ورزش اسب دوانی و ارابه رانی علاقه بسیار زیادی داشتند به همین خاطر است که این میدان به اسم میدان اسب ساخته شده است.

میدان هیپودروم استانبول

تاریخچه میدان هیپودروم استانبول

این میدان برای مردم منطقه هیپودروم استانبول نمادی از زمان اوج شهرشان، زمانی ک امپراطوری بیزانس این شهر را پایتخت امپراطوری خود قرار دارد می دانند. این میدان نخستین بار سال 203 میلادی ساخته شده بود و همان زمان آن را با اسم بیزانتیوم می شناختند. شخصی که دستور ساخت این میدان را داد، در حال بازسازی و گسترش دادن شهر خود که این میدان را به عنوان مکانی برای مسابقه های اسب دوانی و ... ساخت. سال 324 بود که کنستانتین کبیر، یکی دیگر از امپراطوران رمی، تصمیم گرفت که پایتخت خود را از رم به استانبول انتقال دهد و آن را رم جدید نام گذاری کند. این امپراطور رومی شروع به بازسازی و پیشرفت هیپدروم کرد و آن را به یک زمین 450 در 130 متر، با ظرفیت صدهزار نفر تبدیل کرد. اما در این میدان علاوه برا مسابقه های ورزشی، انواع برنامه های دیگر نیز اجرا و برگزار می شوند. میدان هیپدروم به شکل U ساخته شده و در خود اتاق اختصاصی برای امپراطور کاتیسما در قسمت جنوب شرقی داشت. این اتاق اختصاصی تنها مجل عبور و استراحت خانواده سلطنتی و امپراطور بود. این میدان در زمان امپراطوری بیزانس مرکز زندگی اجتماعی در شهر بود و هزاران هزاران نفر را برای تماشای مسابقات اسب دوانی و ارابه رانی به سمت خود جذب می کرد. رقابت ها بین مردم آنقدر شدت داشت که گاه به شورش و یا جنگ در شهر تبدیل می شد. بعد از آن که نیروهای ترک توانستند استانبول را فتح کرده و آن را به پایتخت امپراطوری عثمانی تبدیل کنند، هیپودریوم ویران و تخریب شد و از آن جایی سلطان های عثمانی به مسابقه های ورزش رومی ها علاقه ای نداشتن این میدان همچنان ویرانه باقی ماند. امروزه از آن میدان تنها ستون های ماری شکل، ستون های سنگی مصری و ... باقی مانده است.

تاریخچه میدان هیپودروم استانبول

دسترسی های نزدیک به میدان هیپودروم استانبول

توریست ها و گردشگران تور استانبول میتوانند برای رسیدن به میدان تاریخی از خط های تراموا استفاده کنند. ایستگاه چمبلی تاش، از نزدیک ترین ایستگاه های تراموا به سمت میدان هیپودروم و یا سلطان احمد است. اگر قصد استفاده از مترو را دارید، مترو کمی دورتر از هیپودروم قرار دارد. ایستگاه جان کورتاران با یک کیلومتر فاصله از هیپودروم قرار دارد.