میدان ناوونا در رم : در سفرتان به شهر رم ایتالیا حتما از بزرگ ترین و سرزنده ترین میدان شهر یعنی میدان ناوونا دیدن کنید. این میدان تقریبا سه فواره و یک کلیسا به سبک باروک دارد. این جاذبه تاریخی ارزش وقت گذاشتن و بازدید را دارد. میدان ناوونا زیباترین و مشهورترین میدان های شهر رم بوده که با دستان توانمند هنرمندان معروفی مثل بورومینی و برنینی ساخته شده است. این میدان در قسمت غربی معبد پانتئون، در مرکز شهر با فاصله ای کوتاه تا قلعه سنت آنجلو قرار گرفته و یکی از مقاصد گردشگری رم برای توریست ها و گردشگران تور اروپا محسوب می شود. 

میدان ناوونا در رم

رستوران ها و کافه های اطراف این میدان معروف رم

در اطراف این میدان رستوران های بسیاری به صورت پراکنده قرار داشته که انواع و اقسام غذاهای بین المللی و محلی را برای مردم سرو می کنند. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا میتوانند روی میز و صندلی های این رستوران ها در فضای باز قرار دارند نشسته و حین میل کردن غذای مورد علاقه شان از چشم انداز فوق العاده میدان به همراه فواره ها لذت ببرند. همینطور هنرمندان و نوازندگان این منطقه با هنر خود حس سرزندگی خوبی به میدان داده و نقاشان نیز مشغول به کشیدن پرتره از توریست ها و گردشگران تور ایتالیا هستند. 

رستوران ها و کافه های اطراف این میدان معروف رم

استادیوم معروف دومیتیان در میدان ناوونا

اگر به شکل این میدان دقت کرده باشید، متوجه شکل بیضی مانند آن خواهید شد. دلیل بیضی شکل بودن آن استادیوم دومیتیان بوده که اوایل در میدان ناوونا قرار داشته و به مکانی برای برگزاری جشنواره ها و رویدادهای ورزشی اختصاص داده شده بود. قرن پانزدهم میلادی بود که این ورزشگاه را هموار کرده و به شکلی در آمده که امروزه توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری ایتالیا میبینند. اما همچنان میتوان قسمت هایی از استادیوم دومیتیان را در اطراف این میدان دید . 

استادیوم معروف دومیتیان در میدان ناوونا

فواره چهار رودخانه در میدان ناوونا

لا فونتانا دی کواترو فیومی یا همان فواره چهار رودخانه، یکی از معروف ترین فواره ها و جاذبه های میدان ناوونا در رم محسوب می شود. معماری این فواره باشکوه را برنینی انجام داده است. فواره چهار رودخانه سال 1651 به دستور پاپ اینوسنت دهم ساخته شده که یک ابلیسک رومی بلند را در قسمت مرکزی آبنما داراست. دور تا دور این ابلیسک با چهار مجسمه احاطه شده که هرکدام یک نماد از چهار رود بزرگ یعنی نیل، گنگ، دانوب و ریو دلا پلاتا را نشان میدهند. این رودها به ترتیب در قاره آسیا، افریقا، اروپا و آمریکای جنوبی قرار گرفته اند. همچنین نشان اختصاصی پاپ نیز روی یک تکه سنگ از این فواره دیده می شود که یک کبوتر و شاخه زیتون می باشد. 

فواره چهار رودخانه در میدان ناوونا

دو فواره دیگر این میدان

دو فواره دیگر این میدان به دست جیاکومو دلا پورتا ساخته شده که البته در طول سال ها، تغییرات زیادی روی آنها انجام شده است. این دو فواره نپتون و فونتانا دل مورو نام دارند. فواره مورو یا فونتانا دل مورو در قسمت جنوبی میدان قرار داشته و در قسمت مرکزی آن یک فرد آفریقایی در حال جنگیدن با یک دلفین بوده و چهار خدای تریتن او را احاطه کرده اند. طرح بسیار خاص این فرد آفریقایی را در قرن هفدهم برنینی اضافه کرده و تریتن که از خدایان دریا می باشد، در قرن نوزدهم به آن اضافه شده است. و اما فواره نپتون از سال 1976 در قسمت شمالی این میدان قرار گرفته. این فواره نشان دهنده اساطیر یونانی، خدای آب و دریا بوده که اطرافش را پری های دریایی گرفته اند. 

دو فواره دیگر این میدان

کلیسا سنت آگنس در کنار میدان ناوونا در رم

کلیسای سنت آگنس یکی دیگر از جاذبه های میدان ناوونا بوده که البته توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا نام را به زبان ایتالیایی به سنت آنیزه این آگونه خواهند شناخت. قدمت این کلیسا به قرن سیصد میلادی برمیگردد، زمانی که سنت آنیزه به شهارت رسیده بود.

کلیسا سنت آگنس در کنار میدان ناوونا در رم